Ciemny motyw systemu, stron i aplikacji. Sprawdzam, ile w tym mody, a ile pożytku

Ciemny motyw systemu, stron i aplikacji. Sprawdzam, ile w tym mody, a ile pożytku05.06.2019 13:56
Ciemny motyw zyskuje na popularności, choć w zasadzie nie jest niczym nowym

Ciemny motyw stron internetowych, aplikacji, a wreszcie całych systemów operacyjnych – kiedyś nie wydawał się niczym nadzwyczajnym, a dzisiaj wzbudza ekscytację. Każdy news o takim wdrożeniu przykuwa uwagę. A w ostatnich miesiącach było ich naprawdę sporo.

Przykładów nie trzeba szukać daleko: 3 czerwca rozpoczęła się konferencja Apple WWDC 2019, podczas której pokazano wiele nowości, w tym nowe oprogramowanie na iPhone'y. iOS 13 to między innymi zmiany w zakresie wydajności, ale na pierwszy rzut oka widoczne jest coś innego – wywołujący wiele emocji i pozytywną reakcję widowni ciemny motyw systemu.

Wcześniej ciemne kolory interfejsu pojawiły się także w aplikacji Messenger, w systemie macOS i Eksploratorze Windows 10, a podczas konferencji Google I/O 2019 potwierdzono, że na jesień będą dostępne także w Androidzie Q. Nie ukrywam, że ucieszyła mnie ta informacja – dokładnie tego oczekiwałem, bazując na wcześniejszych doniesieniach, o których na dobrychprogramach pisaliśmy na bieżąco.

Po co komu ciemne kolory?

Czemu ciemny motyw jest aż tak pożądany? Oczywiście pierwsze na myśl przychodzą po prostu kwestie estetyczne i moda, jednak temat nie sprowadza się tylko do tego. Znaczenie ma tu bowiem także zdrowie użytkownika.

Aplikacje w ciemnych kolorach mniej "biją po oczach", co ma znaczenie podczas wieczornego przeglądania treści. Nie bez powodu ciemny motyw jest więc utożsamiany z trybem nocnym, jak też nazwano go choćby na dobrychprogramach – ciemne kolory naszego serwisu możecie włączyć przyciskiem na samym dole strony.

Ciemny motyw i niższe zużycie energii

Poza dbaniem o wzrok i wewnętrzne zadowolenie związane z gustem użytkownika, z ciemnego motywu po prostu opłaca się korzystać. Niejedna analiza wykazała, że ciemne kolory (nawet jeśli nie jest mowa o dosłownie czarnym tle) - w przypadku wyświetlaczy OLED - przekładają się na wyraźnie mniejsze zużycie energii.

Zużycie energii przez smartfon z ekranem OLED podczas wyświetlania różnych kolorów, źródło: fragment prezentacji Google.
Zużycie energii przez smartfon z ekranem OLED podczas wyświetlania różnych kolorów, źródło: fragment prezentacji Google.

Statystyki są imponujące. Swego czasu Google posługiwał się slajdem z wykresem zużycia energii podczas wyświetlania różnych kolorów na ekranie AMOLED testowego Google Piksela. Nie powinno być zaskoczeniem, że maksymalnie rozjaśniony ekran wyświetlający czarny kolor zużywał mniej energii, niż podczas wyświetlania białego. I to aż 4-5 razy mniej.

Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że oszczędność energii jest zarezerwowana tylko dla użytkowników urządzeń ze wspomnianymi ekranami wykonanymi w technologii OLED. Tańsze i częściej spotykane LCD są inaczej skonstruowane, a kluczowy jest sposób podświetlenia. W tym przypadku ekran nie zużyje mniej energii, jeśli zostanie na nim wyświetlony czarny kolor.

Ciemny motyw to żadna nowość

Wiemy już zatem jakie są zalety ciemnych kolorów w parze z nowoczesnymi wyświetlaczami. Dlaczego więc dopiero ostatnie lata pokazują skupienie programistów na implementacji ciemnych interfejsów, a przede wszystkim zainteresowanie klientów? Na to pytanie trudno jednoznacznie odpowiedzieć, szczególnie, że idea ciemnego motywu nie jest przecież żadną nowością.

[1/2] Android 2.2.1 Froyo i ciemny (jedyny) motyw menu.
[2/2] "Ciemny" w praktyce oznacza w tym przypadku czarne tło.

Lata temu ciemne kolory można było włączyć niemal na każdym internetowym forum, były domyślnym (i jedynym zresztą) tłem menu i ustawień pierwszych wersji Androida, a kolory okien na pulpicie można było zmieniać choćby w Windows 95. Ciemne tło było nawet głównym kolorem na wszystkich ekranach w smartfonach z systemem Windows Phone.

Powrót mody na ciemne kolory można więc powiązać przede wszystkim z Androidem. Na pewnym etapie rozwoju systemu, producent zdecydował się odejść od czerni i promować jasne kolory. Pojawiły się w menu i zalecano stosowanie ich w aplikacjach. Dopiero niedawno przyznano, że był to błąd i powrót do ciemnych kolorów jest tym, czego wszyscy potrzebują.

Ciemny motyw jest już prawie wszędzie

Te teoretyczne rozważania można jednak odstawić na bok, bowiem ciemny motyw jest dziś dostępny na komputerach, a do smartfonów trafi lada moment.

Ustawienia kolorów i Centrum Powiadomień w Windows 10 z ciemnym motywem.
Ustawienia kolorów i Centrum Powiadomień w Windows 10 z ciemnym motywem.

W Windows 10 co prawda dopiero niedawno pojawił się w Eksploratorze plików, ale dla większości elementów interfejsu, w tym systemowych aplikacji, był dostępny od dawna. Paradoksalnie, jedną z najnowszych zmian w Windows 10 są jasne kolory, które wprowadzono wraz z majową aktualizacją.

[1/2] Windows 10 i dobry przykład na to, gdzie ciemny motyw spisuje się bardzo dobrze...
[2/2] ...oraz gdzie jakość jego implementacji najlepiej przemilczeć. Tutaj katalog "Fonts" w Eksploratorze plików w Windows 10 1809.

W macOS ciemne kolory pojawiły się wraz z systemem Mojave w ubiegłym roku i – w przeciwieństwie do wspomnianego Eksploratora z Windows – tutaj są dopracowane i wygodnie się z nich korzysta. iOS 13 z ciemnymi kolorami już teraz dostępny jest do testów, podobnie jak Android Q, w którym pojawiły się globalne ustawienia kolorów aplikacji.

Ciemny motyw w macOS Mojave.
Ciemny motyw w macOS Mojave.

Moda na ciemny motyw, którego używanie w praktyce nie musi się wiązać tylko z kwestią gustu, z pewnością szybko nie przeminie. Ciemne kolory mają lada moment trafić do Androida Auto oraz WhatsAppa. Wcześniej pojawiły się między innymi w Messengerze, Centrum pomocy Google czy przeglądarce Google Chrome. Czekam, aż będą dostępne w każdej aplikacji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.