Co to jest spoofing telefoniczny? Zaczyna się od połączenia

Co to jest spoofing telefoniczny? Zaczyna się od połączenia24.04.2024 11:04
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Pixabay

Spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod numery telefoniczne, stanowi poważne wyzwanie w zakresie bezpieczeństwa, utrudniając jednoznaczne rozpoznanie tożsamości dzwoniącego. Ofiara odbiera połączenie i nie jest w stanie rozpoznać, że rozmawia z oszustem.

Fałszowanie tożsamości dzwoniącego polega na imitacji numerów telefonicznych innych osób, co umożliwia oszustom kierowanie połączeń do nieświadomych ofiar i wcielanie się w rolę kogoś innego. W dużej mierze możliwość tę zapewnia wykorzystanie telefonii internetowej VoIP, dzięki której oszust może samodzielnie ustawić numer, który ma się pojawić na ekranie telefonu odbierającego jako numer dzwoniącego.

Atakujący wykonuje takie połączenie, a później udaje na przykład funkcjonariusza policji lub bankowca, by osiągnąć konkretny skutek. Sam akt fałszowania numeru telefonicznego przez dzwoniącego nie jest bezpośrednim zagrożeniem, jednakże problem stanowią następstwa takich działań.

Oszuści udający na przykład przedstawicieli banków snują wymyślone historie z zamiarem wprowadzenia w błąd rozmówcy oraz uzyskania dostępu do jego konta bankowego. Osoba poddawana spoofingowi jest przekonana, że kontaktuje się bezpośrednio z bankową infolinią, ponieważ na jej telefonie wyświetla się znany numer (a jeśli był zapisany w kontaktach - nawet nazwa konkretnego banku). Docelowo nie będzie to możliwe dzięki ustawie o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Schemat działania oszustów stosujących spoofing telefoniczny jest często podobny. Zazwyczaj próbują oni zastraszyć ofiarę, podsuwając fałszywe informacje o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności niezwłocznych działań, aby zapobiec dalszym stratom.

W rzeczywistości nie ma mowy o żadnym włamaniu - to manipulacja mająca na celu zdobycie zdalnej kontroli nad telefonem komórkowym lub komputerem osoby atakowanej. Najczęściej wykorzystują w tym celu aplikacje takie jak TeamViewer lub AnyDesk, znane zwłaszcza osobom pracującym zdalnie, których komputery zarządzane są przez organizację.

Spoofing - jak się zabezpieczyć?

W przypadku spoofingu telefonicznego ominięcie lub zablokowanie tego zjawiska jest trudne, co czyni praktycznie niemożliwym zapobieganie mu w tradycyjny sposób. Kluczowe jest pamiętanie, że numer wyświetlany podczas połączenia (czy też nazwa instytucji, jeśli została wcześniej zapisana) nie jest w tym momencie gwarancją, że po drugiej stronie znajduje się nasz rzeczywisty rozmówca.

W przyszłości zjawisko to ma zostać opanowane po stronie operatorów, na podstawie bazy numerów infolinii - czyli takich, na które rozmówcy mogą tylko dzwonić, a nie odbierać z nich połączenia.

Aby dzisiaj zminimalizować ryzyko oszustwa, niezbędne jest spokojne słuchanie tego, co ma do powiedzenia dzwoniący i kontrolowanie własnych emocji. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, najlepiej przerwać rozmowę i skontaktować się bezpośrednio z bankiem w celu potwierdzenia, czy sytuacja jest autentyczna. Tylko to zapewnia pewność, że znajdziemy się w kontakcie z prawdziwym pracownikiem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.