Cyfrowe domy za miliony. Tak wydaje się pieniądze w metaverse

Cyfrowe domy za miliony. Tak wydaje się pieniądze w metaverse03.07.2022 11:41
Render 3D domu
Źródło zdjęć: © Pixabay

Od jakiegoś czasu coraz więcej mówi się o metaverse jako o nowym sposobie spędzania czasu, ale także wydawania pieniędzy. Ten cyfrowy świat wydaje się być dobrym biznesem. Przykładem potwierdzającym tę tezę jest rynek cyfrowych nieruchomości.

Metaverse dopiero się rozwija. Choć patrząc na to, z jaką pompą Mark Zuckerberg stawia na rozwój tego projektu (choćby przez zmianę nazwy korporacji na Meta), należy się spodziewać, że w najbliższym czasie może się zrobić na ten temat znacznie głośniej.

Wiele firm stara się dołączyć do nurtu związanego z cyfrowym światem i pojawiać się w nim w takim czy innym kształcie. Niedawno ogłoszono, że w Metaverse będzie można kupować ubrania luksusowych marek. Oczywiście w wersji cyfrowej - przyodziać w nie będziemy mogli wyłącznie swojego avatara.

To jeden z wielu sposobów na monetyzację tego cyfrowego świata. Disney planuje stworzyć wirtualny park rozrywki na wzór Disneylandu. A niektóre firmy zajmują się handlem komputerowymi nieruchomościami.

Raport firmy Security Token Market wykazał, że rynek wirtualnych nieruchomości pochłonął 89 proc. wszystkich znajdujących się w obrocie tokenów bezpieczeństwa.

Nieruchomości w Metaverse

Domy, działki czy mieszkania w Metaverse są zbudowane w oparciu o technologię VR. Zakup takiego obiektu wiąże się z przekazaniem nabywcy niewymiennego tokenu NFT, który stanowi niejako certyfikat własności dobra cyfrowego.

- Świat cyfrowy coraz bardziej przenika naszą rzeczywistość. Wyobraźmy sobie, że po pracy siadamy przy stoliku w salonie, zakładamy okulary VR, wirtualny strój i ruszamy na spotkanie z przyjaciółmi w luksusowym wirtualnym domu, który sami zaprojektowaliśmy. Niewyobrażalne pomysły, które jeszcze do niedawna wydawały się realne tylko w filmach lub książkach, przestały być fikcją - mówi Bartosz Bilicki, prezes i założyciel startupu SmartVerum i ekspert od technologii blockchain.

Wizja wydaje się być poniekąd atrakcyjna, ale trzeba mieć świadomość, że to nie zabawa, a ogromne wydatki. Obecnie trwa boom na zakupy w cyfrowym świecie, w związku z czym na rynku pojawili się pośrednicy w obrocie nieruchomości. Być może niebawem standardowe agencje obok działek pod miastem i apartamentów w nowobudowanych wieżowcach, będą oferować cyfrowe nieruchomości.

Jeśli trend związany z rozwojem Metaverse się utrzyma, możliwe, że niebawem ludzie będą zarabiać na wynajmowaniu lokali czy organizowaniu premier, koncertów i innych wydarzeń w wirtualnym świecie. Już teraz tego typu wydarzenia odbywają się choćby w Fortnite.

Liderami na rynku cyfrowych nieruchomości jest tzw. wielka czwórka, czyli Sandbox, Decentraland, Somnium Space i Cryptovoxels. Platformy te posiadają łącznie ponad 250 tys. działek, a ok. 95 proc. wszystkich transakcji sprzedaży wirtualnych nieruchomości odbywa się w Sandbox albo w Decentraland.

Cyfrowe nieruchomości za miliony

Wspomniane przedsiębiorstwo The Sandbox ogłosiło w zeszłym roku współpracę ze Snoop Doggiem, który ma założyć własną rezydencję i kolekcję NFT w Metaverse. Republic Realm kupiło od The Sandbox nieruchomość za rekordową kwotę 4,3 mln dolarów. Metaverse Group, która zajmuje się obrotem nieruchomościami, kupiła od Decentraland działkę za 2,43 mln dolarów, by zrealizować plan wejścia do cyfrowej branży modowej.

Patrząc jednak na te kwoty, trzeba przyznać, że nie należąc do wąskiego grona najlepiej zarabiających ludzi na świecie, trudno będzie pozwolić sobie na cztery cyfrowe ściany osadzone w metawersum.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.