Debiutuje Chrome 45 z automatycznym blokowaniem reklam we Flashu

Debiutuje Chrome 45 z automatycznym blokowaniem reklam we Flashu02.09.2015 10:16
Redakcja

Do użytkowników Google Chrome trafia właśnie aktualizacja do najnowszej wersji przeglądarki oznaczonej numerem 45. Z pozoru wydawać by się mogło, że jest to wydanie niezbyt interesujące dla typowego internauty, przeznaczone raczej dla deweloperów. Jest jednak inaczej, a wszystko za sprawą zupełnie innego podejścia do odtwarzania Flasha.

Producent przeglądarki o planowanych zmianach informował jeszcze w marcu, w czerwcu trafiły one natomiast do kanału beta. Zmienia się jedynie ustawienie pewnej opcji, będzie to jednak miało znaczy wpływ na szybkość ładowania stron i czas pracy na baterii – od teraz Google Chrome będzie automatycznie ładowało Adobe Flash tylko wtedy, gdy animacja lub film jest główną częścią strony. Oznacza to, że przeglądarka będzie ją aktywować np. dla serwisów filmowych i materiałów audio oraz wideo osadzonych w tekście. Pozostałe materiały będą domyślnie blokowane, ich aktywacja wymaga interakcji użytkownika.

Dlaczego zdecydowano się na taki krok? Przede wszystkim chodzi o to, aby animacje znajdujące się po boku nie przeszkadzały użytkownikom. Jest to także sposób na zablokowanie treści, które mają negatywny wpływ na wydajność i czas pracy – załadowanie wtyczki wymaga dodatkowej mocy obliczeniowej i pobierania dodatkowych danych, oznacza to więc dłuższe ładowanie strony, a także szybsze rozładowywanie akumulatorka komputera przenośnego. Chrome nie jest natomiast pod tym względem liderem i jego autorzy muszą starać się, aby na wszystkie możliwe sposoby sytuację poprawić. Automatyczne blokowanie oznacza także zatrzymanie reklam wyświetlanych na stronach – firma w ramach swojego imperium reklamowego oferuje automatyczną konwersję z Flasha na HTML5, więc zmiana nie uderzy w jej klientów i osoby korzystające z AdWords.

Oczywiście takie zachowanie Google Chrome nie każdemu musi odpowiadać. Na szczęście użytkownicy mogą wybrać, jak przeglądarka ma reagować na animacje typu Flash. Wystarczy przejść do jej ustawień, w sekcji Prywatność kliknąć przycisk Ustawienia treści, a następnie wybrać odpowiednia opcję przy bloku Wtyczki. Pod względem wygody najlepszą jest uruchamianie całej treści, jeżeli natomiast zależy nam na bezpieczeństwie i czasie pracy, powinniśmy samodzielnie wybierać, kiedy uruchamiać wtyczki. Rzecz jasna blokada nie dotyczy materiałów HTML5. Filmy osadzane w taki sposób wciąż mogą być odtwarzane bez pytania nas o zdanie.

Deweloperów zainteresują zmiany, jakie zaszły pod maską: ulepszono wsparcie dla ECMAScript 2015 wprowadzając m.in. obsługę arrow functions, a także Object.assign, dzięki któremu szybko połączymy i sklonujemy obiekty. Istotną nowością jest implementacja znajdującego się w fazie rozwojowej Subresource Integrity – zapewnia ono sumy kontrolne dla treści ładowanych z np. serwerów CDN. Przeglądarka może je następnie sprawdzać i jeżeli dane zostaną zmodyfikowane (choćby przez atakującego, który włamał się na serwer i chce rozsyłać szkodliwy kod), odrzucać je jako niebezpieczne. Spore zmiany zaszły także w API wykorzystywanych do tworzenia aplikacji internetowych. Teraz autorzy mogą korzystać z wibracji i ustalać czas, przez jaki strona będzie wyświetlać baner zachęcający do utworzenia ze skrótu na pulpicie.

Oprócz tego programiści Google, jak co wydanie, załatali sporo zgłoszonych luk bezpieczeństwa. Aż sześć z nich miało status poważnych, łącznie firma zapłaciła odkrywcom ponad 40 tysięcy dolarów. Najnowsze wydanie przeglądarki Google Chrome znajdziecie w bazie aplikacji naszego serwisu w wersjach dla systemu Windows, OS X, Androida, a także iOS. Jeżeli już z niej korzystacie, możecie samodzielnie ją zaktualizować, lub poczekać, aż ta zrobi to automatycznie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.