DuckDuckGo naciska na Google. Wykorzystają ChatGPT

DuckDuckGo naciska na Google. Wykorzystają ChatGPT09.03.2023 08:29
DuckDuckGo wykorzysta sztuczną inteligencję
Źródło zdjęć: © Pixabay

Sztuczna inteligencja to ostatnio przedmiot dyskusji w kontekście rozwoju wyszukiwarek internetowych. Google Bard i ChatGPT w Bing miały rywalizować o użytkowników. Okazuje się, że po SI sięga też DuckDuckGo.

Wyszukiwarki internetowe są jak wrota do treści, które można znaleźć w sieci. Przez lata wydawało się, że ich sposób działania jest już dawno określony - mają możliwie precyzyjnie wyświetlać to, co użytkownik wpisuje. Ostatnie zamieszanie wokół sztucznej intelligencji z ChatGPT na czele sprawiło jednak, że twórcy wyszukiwarek zapowiadają niemałą rewolucję.

Obecnie z wyszukiwarki Google korzysta ok. 90 proc. użytkowników internetu. Poza Chinami, gdzie największą popularnością cieszy się Baidu, Google ma pozycję lidera wśród wyszukiwarek. W najbliższym czasie wiele może się w tym kontekście zmienić. Wiemy, że Google Bard ma swoje problemy, podczas gdy ChatGPT ma być zastosowany m.in. w przeglądarce Bing i, jak się okazuje, DuckDuckGo.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

- Obecnie rynek działa, jakby był wzmocniony dopaminą, a wyzwoliło ją pojawienie się pod koniec zeszłego roku inteligentnych czatbotów. Sytuacja zmienia się jak w kalejdoskopie, bo światowi giganci wiedzą, że właśnie dziś decyduje się ich przyszłość. Mają ogromną motywację do działania, bo wszyscy chcą uniknąć kazusu Nokii. Marki wydawałoby się nie do ruszenia, która jednak przespała przejście w świat smartfonów. Dziś najbardziej zagrożony jest oczywiście Google, bo to on ma zdecydowanie monopolistyczną pozycję w świecie wyszukiwarek, więc i najwięcej może stracić - komentuje Marcin Stypuła, założyciel Semcore.pl.

DuckDuckGo, wyszukiwarka o względnie niewielkich zasięgach, upatruje swojej szansy w wykorzystaniu DuckAssist, czyli specjalnego narzędzia, które bazuje na sztucznej inteligencji. Narzędzie to pozwala na wyszukanie odpowiedzi na zadane przez użytkownika pytanie w Wikipedii. Obecnie w wersji beta można korzystać z niego już w aplikacjach mobilnych i rozszerzeniach do przeglądarki DuckDuckGo.

Niestety, podobnie, jak ma to miejsce w przypadku Google Bard czy ChatGPT stosowanego w wyszukiwarce Bing, do idealnej pracy jest jeszcze daleko. DuckAssist zdaniem twórców nadaje się do prostych zapytań, a narzędzie jest dopiero uczone wyszukiwania rozwiązań trudniejszych zadań.

Wydawało się, że rywalizacja będzie toczyć się przede wszystkim między Google i Microsoftem, który szuka szansy na zwiększenie popularności Binga. Okazuje się, że DuckDuckGo również ma zamiar rozwijać się w kierunku wykorzystywania sztucznej inteligencji.

- Działanie pod presją czasu, ale i nie mniejszych oczekiwań w naturalny sposób sprzyja generowaniu błędów. Pomyłki na tym etapie jeszcze nie świadczą o tym, że firma polegnie na sztucznej inteligencji. Wspomniany Google nie pracuje przecież nad rozwiązaniami od kilku miesięcy, a zapewne od lat. Ma do tego doświadczony zespół i odpowiednie narzędzia. Nie można jednak wykluczyć, że swoje bardzo skuteczne pomysły na wykorzystanie sztucznej inteligencji wdrożą małe firmy, które wyjdą z mitycznego garażu i zdobędą światową rozpoznawalność - mówi Marcin Stypuła z Semcore.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.