Dzwoni "telefon z banku"? Po takich słowach lepiej się rozłącz

Dzwoni "telefon z banku"? Po takich słowach lepiej się rozłącz12.02.2022 10:50
Uwaga na telefony "z banku"
Źródło zdjęć: © Pexels

Jeśli dzwoni do ciebie ktoś z banku, lepiej zachowaj czujność podczas rozmowy. Oszuści stale stosują spoofing telefoniczny, by podszywać się pod autentyczne numery i pracowników, a później manipulować rozmową i ukraść pieniądze z konta.

Takie ataki można jednak łatwo rozpoznać. Podczas rozmowy padają bowiem specyficzne sformułowania, po których można stwierdzić (a przynajmniej z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć), że po drugiej strony słuchawki jest oszust. Istotą ataku jest wywołanie strachu o środki na koncie i manipulacja rozmową tak, by rozmówca był przekonany, że musi szybko podjąć kroki, aby teoretycznie zabezpieczyć swoje pieniądze.

W praktyce ze strony rzekomego bankowca padają więc często sugestie, że właśnie zablokowano ważną transakcję, ktoś wziął pożyczkę na dane ofiary lub zrobił duży przelew i konieczne jest szybkie działanie, aby zabezpieczyć pieniądze na koncie. Wystraszona ofiara (przekonana, że jej pieniądze są zagrożone) może w pośpiechu zacząć wykonywać polecenia przez telefon, a to dopiero te działania prowadzą do utraty środków.

Oszuści proszą zwykle o podanie loginu i hasła do bankowości, odczytywanie kodów z SMS-ów uwierzytelniających oraz instalację aplikacji zdalnego dostępu do komputera czy smartfonu. Takie programy to na przykład AnyDesk czy TeamViewer i mają swoje zastosowania, ale zdecydowanie nie są potrzebne do kontaktu z pracownikiem z banku, tym bardziej, jeśli w praktyce ktoś tylko się pod niego podszywa.

Wszystkie takie prośby najlepiej jest ignorować, a rozmowę jak najszybciej zakończyć. Jednocześnie chwilę potem można wykonać z własnego telefonu połączenie do banku, by podjąć dokładnie ten sam temat i ustalić, czy rzeczywiście istnieje jakieś zagrożenie dla środków. Tylko dzwoniąc samemu do banku można mieć bowiem pewność, że dodzwonimy się do właściwej osoby. Dzwoniący do nas mogą się podszywać pod numer infolinii, co technicznie jest możliwe.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.