Dzwoni "telefon z banku"? Te słowa powinny dać ci do myślenia
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jeśli dzwoni ktoś "z banku" lub innej placówki teoretycznie związanej z finansami i sugeruje konieczność szybkich działań, lepiej uważaj. Cały czas zdarzają się oszustwa, w których ktoś podszywa się pod pracowników sektora finansowego i próbuje w ten sposób ukraść twoje pieniądze.
Scenariusz rozmowy telefonicznej jest zwykle taki sam. W przypadku podszywania się pod pracownika banku, do ofiary dzwoni człowiek, który zna część jej danych (zapewne trafiły do sieci w wyniku jakiegoś wycieku) i sugeruje, że właśnie zablokowano duży przelew lub płatność z konta bankowego i konieczne jest szybkie działanie, by zabezpieczyć resztę środków przez bankowość elektroniczną.
Jest to oczywiście zmyślona historia, ale nie brakuje osób, które w przypływie emocji będą posłusznie wykonywać polecenia, chcąc zabezpieczyć swoje oszczędności. Dzwoniący proszą zwykle o instalację oprogramowania do zdalnego dostępu pokroju TeamViewera lub AnyDesk, które oczywiście same w sobie nie są niebezpieczne i mają swoje zastosowania, ale z pewnością nie na potrzeby komunikacji z bankiem.
W praktyce dzwoniący prosi o postępowanie według jego wskazówek. Jeśli ofiara nie zorientuje się, że dzwoniący manipuluje nią, by zdobyć dostęp do konta, na jednym z etapów sama przeleje środki na konto atakujących lub udostępni dane logowania do banku. W tym momencie kontakt się urwie, a pieniądze bezpowrotnie znikną z konta. Co więcej, ponieważ technicznie ofiara sama wykona przelew instruowana przez słuchawkę, dochodzenie swoich racji może być szczególnie problematyczne.
Telefon "z banku" - jak się zachować?
Jeśli po odebraniu telefonu ktoś podaje się za pracownika banku (praktyka pokazuje, że dzwoniący mają często wschodni akcent) i sugeruje, że środki na koncie są w niebezpieczeństwie, lepiej opanować emocje i postąpić wbrew intuicji - rozłączyć się. Następnie można samodzielnie zadzwonić do banku i opisać tę sytuację, by przekonać się, czy rzeczywiście wystąpiły jakieś problemy z kontem.
Warto pamiętać, że w praktyce tylko wtedy można mieć pewność, że rozmawia się z autentycznym pracownikiem banku. Dzwoniący mogą podszywać się pod takie osoby nie tylko słownie, ale również "technicznie", podmieniając numer, który wyświetli się na ekranie telefonu ofiary - to spoofing telefoniczny. Odbierający połączenie może być przekonany, że dzwoni do niego "bank" zapisany w książce adresowej, choć w rzeczywistości będzie to podstęp.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl