Facebook i Instagram mogą zniknąć z Europy. Chodzi o wymianę danych (aktualizacja)

Facebook i Instagram mogą zniknąć z Europy. Chodzi o wymianę danych (aktualizacja)07.02.2022 10:05
Facebook i Instagram mogą zniknąć z Europy
Źródło zdjęć: © Getty Images | Pool

Facebook i Instagram mogą zniknąć z europejskiego rynku, jeśli dotychczasowy sposób przetwarzania danych będzie wkrótce niemożliwy - wynika z rocznego raportu firmy Meta. Firma deklaruje, że źródłem problemu są zmiany prawne w Unii Europejskiej.

Meta wyraźnie deklaruje w swoim rocznym raporcie, że czołowe produkty firmy, w tym Facebook i Instagram, znikną z Europy, jeśli nie uda się znaleźć nowego rozwiązania prawnego w zakresie przetwarzania danych - zwraca uwagę serwis Mashable. Problematyczne są europejskie przepisy dotyczące danych, które nie pozwolą na przetwarzanie ich na amerykańskich serwerach - tak jak dzieje się to teraz.

Firma Marka Zuckerberga podaje, że bez przetwarzania danych w taki sposób, jak obecnie, straci możliwość kierowania reklam, a co za tym idzie obecność na europejskim rynku przestanie być opłacalna. W raporcie wprost pisze się, że jeśli w 2022 roku Meta nie zawrze nowych umów związanych z wymianą danych, prawdopodobnie nie uda się zaoferować w Europie szeregu najważniejszych produktów i usług, w tym Facebooka i Instagrama.

Jak ustalił serwis Mashable kontaktując się z Metą, oświadczenie firmy ma być wezwaniem regulatorów do przyjęcia innych, łagodniejszych przepisów w zakresie wymiany danych, co ma pozwolić uniknąć zakłóceń w pracy tysięcy firm, a Facebook czy Instagram mają tu być tylko przykładami. W praktyce scenariusz, w którym Facebook faktycznie miałby zniknąć z Europy wydaje się dziś mało prawdopodobny, a przynajmniej trudny do wyobrażenia. Argumenty podawane przez Metę w raporcie są jednak z drugiej strony logiczne.

O ile dla części użytkowników sceptycznie podchodzących do social mediów informacja o zniknięciu Facebooka czy Instagrama z rynku byłaby pewnie neutralna lub nawet dobra, nie da się zaprzeczyć, że byłby to spory cios dla wielu współczesnych firm i ludzi wykorzystujących te platformy do pozyskiwania klientów i komunikacji.

Liczba użytkowników Facebooka w Polsce w podziale na grupy wiekowe, Źródło zdjęć: © NapoleonCat
Liczba użytkowników Facebooka w Polsce w podziale na grupy wiekowe
Źródło zdjęć: © NapoleonCat

Ze statystyk NapoleonCat wynika, że w Polsce działa prawie 25 mln kont na Facebooku, co oznacza, że z serwisu korzysta ponad 65 proc. Polaków. Największą grupę stanowią użytkownicy w wieku 25-34 lat, których według statystyk jest ponad 6 milionów. Co ciekawe, w każdej grupie wiekowej większość stanowią kobiety.

Aktualizacja, godz. 18:00

Po opublikowaniu tekstu otrzymaliśmy dodatkowe oświadczenie od firmy Meta, która podkreśla, że nie ma planów wycofania Facebooka i Instagrama z europejskiego rynku. Jednocześnie dodaje, że obawy dotyczące unijnych przepisów ma także szereg innych firm, które również podniosły ten temat w swoich sprawozdaniach. Pełną treść otrzymanego oświadczenia publikujemy poniżej:

Nie mamy absolutnie żadnego zamiaru ani planu wycofania się z Europy. Należy pamiętać, że Meta, tak jak i wiele innych firm, organizacji oraz serwisów, przekazuje dane między UE a USA w celu świadczenia globalnych usług. Podobnie jak inne firmy przestrzegamy przepisów europejskich, polegamy na standardowych klauzulach umownych oraz stosujemy odpowiednie zabezpieczenia danych, aby móc świadczyć usługi na całym świecie. Firmy potrzebują dokładnych i globalnych przepisów, aby dbać o długoterminowe bezpieczeństwo transatlantyckiego przepływu danych. Z tego względu, tak jak ponad 70 innych firm z różnych branż, ściśle monitorujemy zmiany regulacji i ich potencjalny wpływ na naszą europejską działalność.

Biuro Prasowe Meta

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.