Facebook podpowiada jak mamy się czuć. SI sugeruje reakcje do filmów

Facebook podpowiada jak mamy się czuć. SI sugeruje reakcje do filmów20.11.2018 20:32
Facebook podpowiada reakcje na filmy

Facebook ma za sobą dwa bardzo trudne lata, ale wciąż idzie naprzód i wprowadza nowe rozwiązania, których przydatność trudno dostrzec. Właśnie pojawiła się kolejna taka nowość – podpowiedzi generowanych automatycznie komentarzy i emoji, które można dodać do oglądanego filmu.

Podpowiedzi komentarzy zauważyła garstka angielskojęzycznych użytkowników Facebooka. Podczas oglądania filmów pokazują się podpowiedzi różnych komentarzy i emoji, generowane podobnie jak odpowiedzi na e-maile w Gmailu. Podpowiadane są zwykle proste, popularne frazy, zdaniem modelu pasujące do kontekstu i nastroju filmu.

Podobnie jak podpowiedzi Gmaila, w większości przypadków komentarze są dopasowane całkiem nieźle, ale ktoś zapomniał o ważnej różnicy. Na Facebooku nie odpowiadamy na wiadomości z proponowanymi terminami telekonferencji i raportami tygodniowymi. Reakcje dotyczą wiadomości nacechowanych emocjonalnie, często dramatycznych.

W podpowiedziach znajdują się emocjonalne reakcje, jak „to takie smutne”, „mam nadzieję, że wszystko w porządku”. Przykłady pochodzą z filmu o kolejnej strzelaninie, tym razem w szpitalu w Chicago, podczas której zginęły cztery osoby. Użytkownik w ogóle nie musi się zastanawiać, jakie emocja wywołuje w nim oglądany materiał. Automat Facebooka podpowie, co pasuje do sytuacji, co wypada napisać… i co wypada czuć. Jak na platformę, która ma nas zbliżać, Facebook wykazuje się ogromnym odrealnieniem i zupełnym brakiem kontaktu z ludzkimi emocjami. Jeszcze lepiej pokazują to sugerowane odpowiedzi do innego materiału, informującego o napaści na tle seksualnym i prawdopodobnej strzelaninie w sklepie z dewocjonaliami. SI Facebooka uważa, że odpowiednie w tej sytuacji są odpowiedzi „szacunek” i „trzymaj się”…

Publikowanie komentarzy podpowiadanych przez model maszynowego uczenia to dokładne przeciwieństwo zacieśniania relacji międzyludzkich. Facebook pewnie znów chciał zaangażować nas bardziej w korzystanie z treści dostępnych na platformie, a wyszło jak zwykle. Projektanci nie przeanalizowali wpływu swoich pomysłów na empatię użytkowników. Zamiast współczucia, Facebook znów postawił na bezrefleksyjne odpowiadanie na konsumowane treści, byśmy pochłonęli ich jak najwięcej, nad żadnym dłużej się nie pochylając. Jak tak dalej pójdzie, Facebook będzie mógł sobie uruchomić boty tworzące treści, do których reakcje i komentarze będą pisać inne boty i nie będzie widać różnicy. Facebook przetrwał nawet skandal związany z udostępnianiem danych firmie Cambridge Analytica, czego nie można powiedzieć o firmie analitycznej. Jego upadek nie jest jednak niemożliwy. Zawsze może okazać się, że to nie wielki skandal, ale drobne i szkodliwe zmiany przekonają użytkowników do ucieczki w inne miejsce.

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.