Firefox stawia na prywatność, a jednocześnie nie uderza w wydawców. Dla mnie bomba

Firefox stawia na prywatność, a jednocześnie nie uderza w wydawców. Dla mnie bomba07.09.2019 07:00
(fot. Shutterstock.com)

Zespole Mozilli, jak ty mnie zaimponowałeś w tej chwili – parafrazując filmowy klasyk. Wraz z wydanym we wtorek Firefoksem 69 poczyniono naprawdę duży krok w stronę prywatnego i niezakłóconego przeglądania internetu, a wszystko to z zachowaniem etyki wobec wydawców treści. I jeszcze swoje do tej układanki dorzuca Firefox 70 Beta. Brzmi nieprawdopodobnie, ale tak jest.

W Firefoksie 69 domyślnie włączone jest blokowanie śledzących ciasteczek firm trzecich. Co prawda funkcja trafiła do liska blisko rok temu przy okazji wydania 63, ale teraz nie trzeba już zaprzątać sobie głowy jej aktywacją. Dotyczy to nawet tych użytkowników, którzy dokonują bezpośredniej aktualizacji ze starszej wersji. Mówiąc krótko, blokada jest totalnie bezobsługowa, więc skorzystają również ci, którzy konfiguracją sobie głowy nie zaprzątają, choć nieświadomie.

Etyczny bloker ciasteczek

Co jednak w tej sprawie kluczowe, zabezpieczenie nie jest typowym blokerem reklam. Wyklucza jedynie skrypty analityczne. Jak widać na poniższym zrzucie, moduły śledzące zostały zablokowane, jednak reklamy wciąż się wyświetlają. To naprawdę etyczne podejście do sprawy. Można nie zgadzać się na analitykę, nie odcinając wydawcy od finansowania.

Mozilla deklaruje, że nie chce działać na szkodę witryn i twórców, którzy utrzymują się z przychodów generowanych przez reklamy. Pragnie natomiast zapewnić prywatność i spokój swoim użytkownikom. A to dopiero początek, bo jeszcze ciekawsze rzeczy dzieją się w 70 Beta.

Firefox 70 Beta dodatkowo dzieli skrypty na klasyczną analitykę, elementy śledzące serwisów społecznościowych, zbieracze danych o konfiguracji i kryptokoparki. Każdą podgrupę można zablokować oddzielnie już w wydaniu 69, ale wymaga to wizyty w menu preferencji, zamiast w czytelnym menu kontekstowym. W 70 Beta jest przy tym dostępny tygodniowy raport o ostatnio zablokowanych materiałach. Innymi słowy: użytkownik wie, co dzieje się za jego plecami ekranem.

Bez hałaśliwych wideo

Jakoś od kwietnia Firefox ma też funkcję blokowania filmów z automatycznym odtwarzaniem, które odpalają się z dźwiękiem. W przypadku Firefoksa 69 i oczywiście 70 Beta dochodzi do tego możliwość zablokowania wszystkich wideo. Plusy są oczywiste szczególnie w terenie, gdy ładujące się filmy niepotrzebnie wysysają transfer i zasoby procesora, a co za tym idzie akumulator.

Naturalnie, to wciąż nie jest koniec nowinek. Pojawia się m.in. każdorazowe pytanie przy próbie uruchomienia treści Flash. Są też liczne optymalizacje dla macOS, takie jak wykorzystanie iGPU do WebGL w przypadku konfiguracji z dwiema kartami, integracje z Finderem czy usprawnienia w zarządzaniu procesorami. Henrik Skupin z Mozilli twierdzi nawet, że uporano się z wysokim zużyciem energii na komputerach Apple'a. Jak? Zmieniono natywny silnik renderowania Firefoksa na CoreAnimation. Ponoć przeglądarka pochłania do 2/3 energii mniej.

Tak czy inaczej, zdecydowanie najciekawsza w tym wszystkim wydaje się próba pogodzenia zatroskanych o prywatność użytkowników z wydawcami, którzy siłą rzeczy muszą na czymś zarabiać, aby móc się utrzymać na rynku. Oby więcej firm myślało w ten sposób. I tak wiem, wy nienawidzicie reklam, ale ja mam co miesiąc czynsz do zapłacenia.

W naszej bazie programów znajdziesz przeglądarkę Firefox 69 dla systemów Windows, MacOS, Android i iOS.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.