Google odwraca się od Ubera i inwestuje we własne samosterujące się taksówki

Google odwraca się od Ubera i inwestuje we własne samosterujące się taksówki03.02.2015 16:46

Rozwój technik samoprowadzenia się samochodów został dostrzeżony przez firmę Uber znaną ze świadczenia dość nowatorskich usług taksówkarskich. Pojawiły się bowiem informacje, że trwają pracę nad ich własnym samosterującym się pojazdem. Z możliwości zyskania na uruchomieniu własnej usługi przewozu osób w samodzielnych samochodach zdaje sobie sprawę Google. Czy w niedalekiej przyszłości czeka nas tak zaciekła konkurencja pomiędzy firmami kojarzonymi przede wszystkim z rynkiem IT, jaką można od lat zaobserwować wśród tradycyjnych korporacji taksówkarskich?

Funkcjonowanie firmy Uber oraz świadczonych przez nią usług można uznać za kontrowersyjne – wielokrotnie spotykało się z krytyką tradycyjnych korporacji, co w niektórych państwach zakończyło się protestami na dużą skalę, a nawet tymczasową delegalizacją usługi w Niemczech. Przewóz osób dzięki aplikacji mobilnej kojarzącej pasażera z najbliższym kierowcą jest w praktyce stosunkowo niedrogi, a mimo to uruchomienie usługi na przykład w Warszawie nie zagroziło zwykłym taksówkarzom.

W niedalekiej przyszłości taki stan rzeczy może się zmienić. Dotychczas Google Ventures, czyli część Google odpowiedzialna między innymi właśnie za inwestowanie w przedsięwzięcie samosterujących się taksówek, sprzyjało Uberowi – w kwietniu 2013 roku Ventures zainwestowało w firmę 258 milionów dolarów. Najwyraźniej jednak uruchomienie własnego programu z wykorzystaniem opracowanych już technik samoprowadzenia się pojazdów jest dla Google'a bardziej korzystne.

Kolejnym powodem takiej decyzji mogą być także problemy, z jakimi w ostatnim czasie borykał się Uber: pojawiały się oskarżenia wobec indyjskiego kierowcy Ubera, który miał dopuścić się gwałtu na pasażerce.

Ewentualną konkurencję trudno będzie uznać za zrównoważoną: biorąc pod uwagę, że przez lata Google było jednym z głównych inwestorów Ubera, możliwości finansowe firmy czy fakt, że aplikacja Ubera na urządzenia mobilne korzysta z Map Google, łatwo zorientować się po której stronie znajduje się aktualnie przewaga. Niezwykle istotny jest także etap prac nad samosterującymi się pojazdami – Google może już przecież pochwalić się pewnymi osiągnięciami w tej kwestii. Uber jak dotąd deklaruje jedynie rozpoczęcie intensywnej współpracy z Carnegie Mellon University z Pittsburgha.

Cała sytuacja w kontekście niedawnej współpracy firm jest bardzo ciekawa, jednak na efekty ich pracy przyjdzie nam zapewne jeszcze poczekać. Kierując się jednak wartościami kapitalizmu, można potraktować taki stan rzeczy jako pozytyw – jeżeli konkurencja będzie bardziej wyrównana, niż ma to miejsce w tej chwili, to na większej atrakcyjności oferowanych usług zyskają klienci.

W oczekiwaniu na możliwość korzystania z taksówek bez kierowcy można pobrać aplikacje Ubera z naszej bazy w wersji na Androida, iOS-a i Windows Phone'a.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.