Google subtelnie kontruje Microsoft w walkach przeglądarek na Windows 10

Google subtelnie kontruje Microsoft w walkach przeglądarek na Windows 1028.09.2017 17:57

Wraz z Windows 10 pojawiła się nowa przeglądarka Microsoftu. W Redmond marzono o jej sukcesie, tak bardzo, że użytkownicy musieli zacząć radzić z nachalnymi reklamami. Do reklam wykorzystany został oczywiście Windows 10, który za pomocą komunikatów starał się zachęcić do porzucenia aktualnie używanej przeglądarki. Google zdecydowało się odpowiedzieć, ale w bardziej subtelny sposób, bez nachalnych reklam, pomagając w ustawieniu domyślnej przeglądarki.

Użytkownicy Windows 10, którzy korzystali z przeglądarek innych niż domyślnie dostarczona z systemem, mogli spotkać się z komunikatami zniechęcającymi do używanej przeglądarki. Windows 10 twierdził, że Chrome jest gorszy, ponieważ bardziej drenuje akumulator, radząc przy okazji, że warto przesiąść się na Edge’a. Z kolei osoby preferujące Firefoksa otrzymywały komunikat, że przeglądarka Microsoftu jest bezpieczniejsza. Oczywiście zarówno użytkownicy Chrome’a, jak i Firefoksa, mogli także zobaczyć komunikat, że Edge jest po prostu sprawniejszy.

What is this shit? Ugh. Native Windows 10 pop-up ads WITHOUT Edge open AND with Chrome set as my default app. pic.twitter.com/h4Tqo7Y96y

— Brad Chacos ?? (@BradChacos) 3 listopada 2016Powyższy akapit nie przedstawia wszystkich prób zachęcenia do przejścia na Microsoft Edge. Jeśli mieliśmy ustawioną przeglądarkę Google jako domyślną, to mogliśmy otrzymać reklamowy dymek o treści Zdobądź darmowe filmy i gry z Microsoft Edge (sic!). Microsoft nawet odniósł się do tej sytuacji, starając się przekonać użytkowników Windowa 10, że wcale nie mają do czynienia z reklamami, lecz z powiadomieniami Windows Tips. Powiadomienia te miały służyć wyłącznie do informowania użytkowników o nowych funkcjach.

Google postanowiło odpowiedzieć na reklamy Microsoftu. Bez obaw, nie będziemy atakowani powiadomieniami o wspaniałości Chrome’a. Firma z Moutain View w ramach kampanii Get To Chrome Faster przygotowała poradnik, wyświetlany w nowej karcie, który pozwala nowym użytkownikom zmienić domyślną przeglądarkę. Po uruchomieniu Chrome na Windows 10 pojawi się instrukcja, pokazująca jak ustawić przeglądarkę Google jako domyślną.

W wersji angielskiej tytuł brzmi Get To Chrome Faster
W wersji angielskiej tytuł brzmi Get To Chrome Faster

Co ciekawe, poradnik nie jest uniwersalny, a pokazuje wyłącznie sytuację, gdy domyślną przeglądarką jest Edge – wyraźnie zaznaczono Kliknij na Microsoft Edge w sekcji Przeglądarka. Identyczną instrukcję zobaczymy niezależnie od ustawionej domyślnej przeglądarki. Dodatkowo pojawić może się okno, które pokazuje jak krok po kroku, przypiąć Chrome do paska zadań.

Poradniki Google nie są bezpośrednią odpowiedzią na reklamy Microsoftu, bo po prostu nie są reklamami. Trzeba zauważyć, że otrzymujemy wyłącznie informację jak ustawić Chrome jako domyślną przeglądarkę i to w samej przeglądarce – uwaga użytkownika nie jest zaprzątana komunikatami podczas korzystania z innych programów. Nie pojawiają się argumenty sprzedażowe, według których Chrome jest szybszy czy bezpieczniejszy i warto się przesiąść z obecnej przeglądarki. Google pokazuje tylko poradnik, nic więcej, choć nawiązujący do prowadzonej przez Microsoft nachalnej kampanii reklamowej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.