Inwigilacja za pomocą AirTagów. Teraz Apple i Google będą działać razem

Inwigilacja za pomocą AirTagów. Teraz Apple i Google będą działać razem03.05.2023 12:41
AirTag bywa często używany w niecnych celach.
Źródło zdjęć: © Unsplash

Śledzenie użytkowników za pomocą AirTagów stało się dość popularne i problematyczne. Wywołało to konieczność reakcji ze strony producentów trackerów. Celem nowego porozumienia ma być stworzenie standardu...

Apple AirTag oraz podobne urządzenia innych producentów są przydatne, ponieważ umożliwiają śledzenie lokalizacji rzeczy, do których są przypięte. Jest to przydatna opcja w przypadku cennych rzeczy w przestrzeni publicznej bądź nawet do odzyskania skradzionych rzeczy. Dość głośny był przypadek Amerykanina z Teksasu, który dzięki AirTagom odzyskał skradziony samochód i zastrzelił w samoobronie potencjalnego złodzieja.

Niestety szybko na jaw wyszły też przypadki wykorzystania tych urządzeń do niejawnego śledzenia obcych osób z różnych powodów. Apple oraz Google zaproponowały utworzenie standardu w ramach stowarzyszenia Internet Engineering Task Force (IETF), który ograniczyłby ryzyko niewłaściwego wykorzystania trackerów. Co więcej, inni producenci tego typu urządzeń pokroju: Samsunga, Tile, Chipolo, eufy Security i Pebblebee także mieli wedle oświadczenia wyrazić poparcie dla powstania nowego standardu, ale zmiany dotyczyłby tylko nowo produkowanych urządzeń.

Oznacza to, że problem jeszcze zostanie z nami na jakiś czas, ponieważ przykładowo według często cytowanego analityka Apple, Ming-Chi Kuo ten do połowy 2022 roku sprzedał blisko 55 milionów AirTagów. Z kolei będący drugi pod kątem sprzedaży Tile jak dotąd poinformował o sprzedaniu ponad 50 mln trackerów. W teorii problem można rozwiązać aktualizacją oprogramowania, ale część urządzeń nie jest już wspierana przez producentów lub nie ma wymaganej specyfikacji sprzętowej dla nowych funkcji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak działają trackery typu AirTag oraz co wprowadzą zmiany

Jako rozwiązanie problemu Apple i Google sugerują, aby każde trackery miały domyślne ustawienia, które byłyby wykrywalne zarówno przez urządzenia pracujące pod kontrolą Apple iOS, jak i Androida. Trackery AirTag i podobne pracują dzięki sieci urządzeń Bluetooth, które znajdziemy praktycznie wszędzie. Wystarczy tylko, że tracker znajdzie się jego zasięgu, a następnie jego lokalizacja jest wyświetlana na aplikacji np. Find My w przypadku AirTag Apple.

Apple wprowadziło w swojej aplikacji możliwość wykrywania cudzych AirTagów, ale użytkownicy Androida muszą do tego pobierać dodatkową aplikację. Z kolei szkic nowego standardu wskazuje, że każde nowe urządzenia musiałoby mieć możliwość stałej emisji sygnału Bluetooth wykrywalnego przez smartfony. Ponadto po 30 minutach od zgubienia kontaktu z urządzeniem właściciela tracker miałby przejść w tryb, który umożliwiałby innej osobie odczytanie jego numeru seryjnego.

Na koniec AirTagi i inne trackery miałyby obowiązkowo wydawać dźwięki w przypadku wykrycia przez obce urządzenie, tak jak robią to najnowsze wersje gadżetu od Apple. Okazało się jednak, że szybko do sprzedaży trafiły warianty ze zdezaktywowanym głośnikiem. Mimo pozytywnych zmian to raczej mało prawdopodobne jest zakończenie ery wykorzystania trackerów bluetooth do niecnych celów w najbliższej przyszłości.

Przemysław Juraszek, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.