Jesteś klientem tego banku? Przestępcy rozpoczęli polowanie

Jesteś klientem tego banku? Przestępcy rozpoczęli polowanie29.10.2022 12:50
Klienci mBanku na celowniku oszustów
Źródło zdjęć: © mBank

Klienci mBanku znów znaleźli się na celowniku oszustów. Ci, podając się za pracowników banku lub doradców, dzwonią pod pretekstem np. weryfikacji zmyślonej transakcji lub zablokowanego rachunku. Bank wskazuje, że wykorzystują przy tym trzy prawdziwe numery telefoniczne.

W jednym z najnowszych komunikatów mBank przestrzega swoich klientów, aby zachowali ostrożność przed oszustami, którzy podają się za pracowników różnych banków lub instytucji (np. KNF, Policja, BIK). Mogą oni próbować wmówić swoim rozmówcom, że doszło do kradzieży ich danych, pieniędzy lub tożsamości. Według banku może się zdarzyć, że taki telefon poprzedza wystawienie fałszywego komunikatu.

Jak wskazuje mBank, oszuści imitują połączenie z prawdziwych numerów: 42 6 300 800, 783 300 800 lub 801 300 800. W rzeczywistości jednak korzystają ze specjalnych aplikacji, które umożliwiają podszywanie się pod dowolne numery telefonów i wykonywanie połączeń oraz wysyłanie SMS-ów. Bank podkreśla, że sam nigdy nie dzwoni do klientów z tych numerów i są one udostępnione zainteresowanym w celu skontaktowania się z obsługą klienta.

Oszuści próbują zdobyć zaufanie

Przestępcy w celu zdobycia zaufania klientów banku wykorzystują socjotechnikę. Według mBanku stosują kilka następujących praktyk:

  • mówią, aby pod żadnym pozorem nie podawać danych wrażliwych przez telefon (stawiają się w roli obrońcy pieniędzy klienta, czym usypiają jej/jego czujność,
  • przekonują do pilnej instalacji "aplikacji bezpieczeństwa", która w rzeczywistości jest oprogramowaniem dającym oszustowi zdalny dostęp do urządzenia klienta,
  • namawiają do wpłaty pieniędzy np. na "specjalne konto bezpieczeństwa" (nazwy mogą być bardzo różne). W rzeczywistości klient sam zleca przelew na rachunki przestępców,
  • próbują wyłudzić kody BLIK pod pretekstem specjalnej "autoryzacji".

Oszuści mogą również dzwonić do klientów banku, by namówić ich do inwestycji w kryptowaluty lub akcje różnych firm. "Będą obiecywać wysokie i szybkie zyski bez ryzyka. Proponują pomoc przy inwestowaniu, dlatego zalecamy wysoką ostrożność przed podjęciem decyzji o przeznaczeniu pieniędzy na taki cel" – apeluje mBank.

Bank podkreśla, że jego pracownicy – podobnie jak policja, prokuratura, funkcjonariusze CBA/CBŚP lub doradcy inwestycyjni – nigdy nie mogą żądać od klientów:

  • instalacji aplikacji do zdalnego pulpitu np. AnyDesk lub QuickSupport TeamViewer na komputerze lub smartfonie,
  • podania kodu BLIK lub loginu i hasła do logowania do serwisu bankowości internetowej lub danych do połączenia aplikacji bankowej,
  • pełnych danych karty płatniczej, jej daty ważności oraz kodu CVV2/CVC2,
  • wykonania jakiegokolwiek przelewu.

"Nie wierz w opowieści o rzekomej akcji specjalnej pracowników banku, funkcjonariuszy Policji lub CBA mających na celu ochronę twoich pieniędzy. Jeśli otrzymasz przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj pieniędzy dalej – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do intencji osoby dzwoniącej, przerwij rozmowę i nie wykonuj żadnych czynności, do których cię nakłania" – wskazuje mBank, podając przy tym numer 42 6 300 800, pod którym można zgłaszać wszelkie próby oszustwa.

Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.