Kody MMI w telefonie. Dwa z nich powinien znać każdy

Kody MMI w telefonie. Dwa z nich powinien znać każdy30.03.2024 11:39
Kody MMI w telefonie
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Kody MMI, choć pamiętają czasy tradycyjnych telefonów komórkowych, nie straciły na funkcjonalności. Ich znajomość może być kluczowa. Umożliwiają szybką weryfikację przekierowań połączeń, co jest istotnym elementem w diagnozowaniu potencjalnych prób przejęcia kontroli nad naszymi rozmowami.

W praktyce, kody MMI to nic innego, jak zbiór krótkich ciągów symboli składających się z cyfr oraz gwiazdki (*) i kratki (#), które wprowadzamy bezpośrednio w dialerze telefonu. Aktywowanie takiego kodu przynosi prostą reakcję – możemy otrzymać informacje lub modyfikować ustawienia dotyczące operatora i karty SIM.

Większość kodów MMI jest uniwersalna dla wszystkich dostawców usług, choć istnieje równie ważna kategoria kodów USSD, która już tych zasadom nie podlega. Dwa kluczowe kody MMI, które warto znać, pozwalają na szybki przegląd statusu przekierowań połączeń, co może być niezbędne do ustalenia, czy nie jesteśmy celem cyberataków.

Pierwszy z nich, kod *#21#, po aktywacji wyświetla dane na temat obecnego statusu bezwarunkowego przekierowywania połączeń i wiadomości. Znalezienie tu informacji o nieaktywności przekierowań daje sygnał, że wszystko przebiega prawidłowo i podejrzenia o tym, że ktoś próbuje przejąć nasze rozmowy są nieuzasadnione.

Informacja o przekierowaniu połączeń, Źródło zdjęć: © dobreprogramy
Informacja o przekierowaniu połączeń
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

Z drugiej strony, aktywne przekierowanie może świadczyć o byciu ofiarą manipulacji przez WhatsApp, gdzie atakujący, przez wykorzystanie kodów MMI, przejmuje kontrolę nad naszymi kodami logowania automatycznie. Takie bezwarunkowe przekierowania umożliwiają przejęcie kluczowych informacji bez naszej wiedzy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kolejny kod, który warto zapamiętać, to kod *#62#. Ujawnia on detale związane przekierowaniem połączeń w innych okolicznościach. Pojawienie się tu wzmianek o przekierowaniach w przypadku nieosiągalności, nie musi być powodem do zaniepokojenia – często dotyczy to przekazania rozmowy do poczty głosowej zarządzanej przez operatora i jest to oczekiwana informacja.

Informacja o przekierowaniu połączeń podczas niedostępności, Źródło zdjęć: © dobreprogramy
Informacja o przekierowaniu połączeń podczas niedostępności
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

Warto mieć na uwadze, że mechanizm bezwarunkowego przekierowywania połączeń może być również celowo używany przez użytkowników – w takim przypadku nie należy spodziewać się informacji o nieaktywności przekierowań, wpisując dany kod MMI.

Trzeba jednak podkreślić, że co do zasady nie jest to często wykorzystywana opcja, a więc większość posiadaczy telefonów, którzy nie aktywowali tej funkcji świadomie, powinna spodziewać się nieaktywnego bezwarunkowego przekierowania, by zachować bezpieczeństwo i nie mieć podejrzeń o skutecznie zrealizowany atak przez WhatsAppa.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.