Ktoś podszywa się pod Decathlon. Tej ofercie trudno zaufać

Ktoś podszywa się pod Decathlon. Tej ofercie trudno zaufać29.01.2023 13:19
Fałszywa reklama Decathlona
Źródło zdjęć: © Pixabay, dobreprogramy

Fałszywe e-maile ze spreparowaną reklamą Decathlonu mogą trafić do każdego. Nasz czytelnik zwrócił uwagę na otrzymaną wiadomość, z której wynika, że klikając link mógłby wziąć udział w konkursie i wygrać rower. Problem w tym, że e-mail już na pierwszy rzut oka wygląda na phishing i można bezpiecznie założyć, że nie wysłała go sieć Decathlon.

Z naszą redakcją skontaktował się pan Stefan, który zwrócił uwagę na otrzymanie wiadomości e-mail, którą trudno traktować poważnie. Ktoś wykorzystuje wizerunek firmy Decathlon i deklaruje możliwość wygrania roweru, ale nie trzeba dogłębnej analizy, by zauważyć, że to próba ataku. W wiadomości brakuje polskich znaków diakrytycznych, niektóre są zastąpione symbolem "?", a nadawca nawet nie stara się udawać, że e-mail został wysłany z adresu choćby podobnego do autentycznego.

Link pod przyciskiem w treści prowadzi zazwyczaj do spreparowanej strony, na której wyłudzane są przynajmniej dane osobowe. Atakujący tworzą witryny łudząco podobne do prawdziwych stron wybranej firmy i wykorzystując jej logo, tworzą złudzenie, że oferta jest wiarygodna. W rzeczywistości firma Decathlon najpewniej nie ma pojęcia, że jej wizerunek jest elementem kolejnej kampanii tego rodzaju. Ofiara może stracić w ten sposób nie tylko dane, ale i pieniądze - jeśli np. "zaloguje się do banku" w fałszywym formularzu.

Fałszywa reklama w e-mailu "od Decathlonu", Źródło zdjęć: © dobreprogramy
Fałszywa reklama w e-mailu "od Decathlonu"
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

Uczulamy więc na wszelkie e-maile tego rodzaju. Co ciekawe wizerunek Decathlona jest wykorzystywany w podobnych kampaniach bardzo często, również w kontekście fałszywych reklam na Facebooku. Ostatnim głośnym przypadkiem była jednak opisywana przez nas fałszywa kampania, w której atakujący podszywali się pod firmę CCleaner i deklarowali możliwość okazyjnego zdobycia normalnie płatnej wersji Pro oprogramowania do czyszczenia systemu operacyjnego.

Czy warto kupić gimbal Zhiyun Crane M2S?

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.