Metaverse to problem. Meta wydała miliardy dolarów, sukcesu nie widać

Metaverse to problem. Meta wydała miliardy dolarów, sukcesu nie widać16.10.2022 18:25
Z wirtualnego świata Mety nie chcą korzystać nawet pracownicy koncernu
Źródło zdjęć: © Meta

Metawersum, zapowiadane przez Marka Zuckerberga jako nowa, technologiczna rewolucja, zawodzi oczekiwania. Wewnętrzne dokumenty koncernu, do których dotarł "The Wall Street Journal", nie pozostawiają złudzeń: wydano miliardy, efektów nie widać.

500 tys. nowych użytkowników miesięcznie. Cel, jaki postawiła Meta przed platformą Horizon Worlds, mimo upływu czasu pozostaje daleki od realizacji. Liczba użytkowników nie przekroczyła 200 tys., a ci, którzy odwiedzili wirtualny świat, nie chcą już do niego wracać. Co więcej, jak podaje "The Wall Street Journal" liczba użytkowników platformy od wiosny spada.

Nie powinno to dziwić – jak wynika z firmowej korespondencji, odpowiedzialny za projekt Metaverse Vishala Shaha skarży się, że nawet pracownicy Meta nie chcą korzystać z udostępnionej platformy i spędzają w niej zbyt mało czasu.

Rozwiązaniem tego problemu miało być nałożenie na liderów zespołów obowiązku, by wymagali od swoich podwładnych regularnego logowania się do Horizon Worlds.

Równie źle wygląda kwestia finansów – od początku ubiegłego roku Meta wydała na budowę metawersum 15 mld dolarów. Sama firma Reality Labs, odpowiedzialna za tworzenie oprogramowania pozwalającego na korzystanie z wirtualnej przestrzeni, od początku tego roku wygenerowała 5 mld dol. strat. Gdy dołożymy do tego 62-procentowy spadek wartości akcji Mety, przyszłość Metaverse zaczyna rysować się w ponurych barwach.

Dochodzą do tego problemy wizerunkowe. Gdy podczas niedawnej konferencji Connect Mark (a w zasadzie jego głos) zachwalał nową funkcję, jaką są "w pełni animowane nogi awatarów", aby pokazać nowe możliwości konieczne było drobne oszustwo. Zaprezentowane animacje wygenerowano za pomocą motion capture, a nie oferowanego przez Metę sprzętu VR.

Meta zachowuje jednak korporacyjny optymizm – firma deklaruje, że Metaverse to projekt wieloletni, a środki wydawane są na rozwój i badania. Sam Mark Zuckerberg podtrzymuje tę narrację, kilka dni temu prezentując najnowszy zestaw VR o nazwie Meta Quest Pro. Jego cena w przedsprzedaży sięga w Polsce ok. 8,6 tys. zł.

Łukasz Michalik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.