Nie odbieraj w ten sposób. Oszuści tylko na to czekają

Nie odbieraj w ten sposób. Oszuści tylko na to czekają21.11.2022 11:02
Zwróć uwagę, jak odbierasz telefon
Źródło zdjęć: © Pexels

Odbierając telefon mało kto zastanawia się nad doborem słów i robi to raczej machinalnie. Jednak w dobie powszechnych oszustw realizowanych także drogą telefoniczną, wypracowanie pewnego odruchu może uchronić przed potencjalnymi problemami. Chodzi o sformułowanie "Tak, słucham?".

Chociaż odbieranie telefonu słowami "Tak, słucham?" nie wydaje się wielkim zagrożeniem, w praktyce może zostać wykorzystane przez oszustów. Dzwoniący mogą znać wiele danych o rozmówcy (choćby w wyniku wyrażonej wcześniej zgody na przetwarzanie danych na cele marketingowe w innym miejscu) i tak manipulować rozmową, a później jej nagraniem, by wykorzystać padające słowa "Tak" ze strony rozmówcy na potrzeby zawarcia niechcianej przez nas umowy na odległość.

Oczywiście wykorzystywanie wyrwanych z kontekstu słów nie jest uczciwe, a od umowy zawartej na odległość można odstąpić w czasie 14 dni od jej zawarcia, bez podawania przyczyny. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to dodatkowy problem, a ponadto wyobrażamy sobie sytuacje, w których poszkodowany może ten termin przeoczyć.

Nie mów "Tak, słucham?"

Aby oduczyć się odbierania telefonu w ten sposób radzimy na przykładzie sytuacji jednego z naszych czytelników. Po odebraniu telefonu właśnie słowami "Tak, słucham?" usłyszał w słuchawce informację, że wkrótce otrzyma fakturę. Takie działania nie mają związku z uczciwym marketingiem, ale nie zmienia to faktu, że zmiana nawyków i odbieranie telefonu na przykład słowami "Halo?" lub "Słucham?" eliminują ten problem - nie mając nagrania, rozmówca nie jest w stanie osiągnąć swojego celu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Teoretycznie powyższe zasady odbierania telefonu można ograniczyć tylko do połączeń z nieznanych numerów, ale w praktyce trzeba także pamiętać o spoofingu. Atakujący są bowiem w stanie podszyć się pod inny numer - tym samym nigdy nie ma stuprocentowej pewności, że dzwoniący jest właśnie tą osobą, która jest wpisana do książki telefonicznej w smartfonie. Warto rozważyć zaprzeciw i pomyśleć o zmianie przyzwyczajeń.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.