Odbierasz telefon? Nie używaj takich słów

Odbierasz telefon? Nie używaj takich słów11.02.2023 11:27
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Pixabay

Kiedy dzwoni telefon, zwłaszcza gdy jest to nieznany lub zastrzeżony numer, odebranie połączenia słowami "tak, słucham" nie jest najlepszym rozwiązaniem. Przypominamy o naszym czytelniku, który w podobny sposób odebrał telefon, a później otrzymał fakturę za usługi, których nie zamawiał.

Odbieranie telefonu słowami "tak, słucham", to ułatwianie pracy oszustom, którzy manipulują nagraniami i preparują dokumenty w taki sposób, by doprowadzić do rzekomego zawarcia umowy na odległość. Prawo stoi tu oczywiście po stronie potencjalnego poszkodowanego, ale nie zmienia to faktu, że konieczne jest zaangażowanie i poświęcenie dodatkowego czasu, by odkręcić całe zamieszanie i pozbyć się problemu. Na sprawę zwrócił uwagę nasz czytelnik.

Dużo łatwiej jest zmienić przyzwyczajenia i zacząć odbierać podejrzane połączenia innymi słowami w taki sposób, by nie używać słowa "tak", które mogłoby później zostać wycięte z kontekstu i wykorzystane w preparowanym materiale. Nasz czytelnik podał, że doświadczył kiedyś rozmowy, w której po odebraniu telefonu usłyszał tylko "dziękuje, w takim razie z mojej strony to już wszystko. Jutro wyślemy fakturę". Odbierając telefon słowami "słucham" lub "halo" zminimalizowałby ryzyko i utrudnił pracę oszustowi.

Niezależnie od dobieranych słów podczas rozmowy, warto również pamiętać o spoofingu telefonicznym. Oszuści potrafią podmienić identyfikator dzwoniącego w taki sposób, by właściciel telefonu był przekonany, że dzwoni do niego inna osoba. Atakujący podszywają się w ten sposób najczęściej pod pracowników banków oraz innych instytucji finansowych i deklarują, że konieczne jest szybkie działanie, by zabezpieczyć środki. Jeśli ofiara zacznie wykonywać polecenia, docelowo straci pieniądze z konta.

Czy warto kupić smartfon Infinix Zero Ultra?

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.