Odbierasz telefon? Nie używaj takich słów - możesz mieć problem
02.04.2023 14:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Odbieranie telefonu słowami "Tak, słucham?" może mieć przykre skutki. Nieuczciwi rozmówcy mogą nagrać taką wypowiedź, aby bezprawnie użyć jej w manipulacji i wykorzystać jako podstawę do realizacji umowy na odległość. Aby uniknąć problemu, łatwiej zmienić przyzwyczajenia i zacząć odbierać telefon innymi słowami.
Na problem odbierania telefonu słowami "Tak, słucham?" zwrócił kiedyś uwagę jeden z naszych czytelników. Jak opisał, był w sytuacji, w której odebrał tak połączenie, a w słuchawce usłyszał jedynie odpowiedź: "dziękuje, w takim razie z mojej strony to już wszystko. Jutro wyślemy fakturę". Można więc wnioskować, że jego słowa zostały tak wplecione w spreparowaną rozmowę, by stanowić "podstawę" do realizacji jakiejś usługi.
Takie działanie jest oczywiście niezgodne z prawem i zakładamy, że w każdym przypadku zgłoszenie podobnej sytuacji poskutkuje przyznaniem racji ofierze, jednak nie zmienia to faktu, że można się w ten sposób narazić na dodatkowy stres, poświęcając czas na "odkręcanie" problemu, który zaistniał tylko przez chciwość oszusta. Łatwiej zmienić przyzwyczajenia i zacząć odbierać słowami "Halo?" lub "Słucham?" - nie dając w ten sposób szans oszustom na spreparowanie podobnej rozmowy.
Co do zasady można ograniczyć się do odbierania w ten sposób połączeń tylko z nieznanych numerów, ale z drugiej strony trzeba pamiętać o spoofingu telefonicznym, w wyniku którego dzwoniący znany numer wcale nie musi oznaczać tego rozmówcy, którego się spodziewamy. Niezależnie od przyzwyczajeń należy pamiętać, że oszustwa telefoniczne są dziś codziennością, więc warto z ostrożnością podchodzić do wszelkich rozmów z nieznajomymi.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl