Odbierasz telefon? Oszuści czekają na jedno słowo

Odbierasz telefon? Oszuści czekają na jedno słowo23.03.2024 12:35
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Pixabay

Odbieranie telefonu w niektórych przypadkach to pierwszy krok do oszustwa. Warto wyrobić sobie pewien nawyk, który może ochronić przed ewentualnymi nieprzyjemnościami. Mowa tutaj o sposobie odbierania połączenia, problematyczna jest fraza "Tak, słucham?", na którą czekają oszuści.

Oto #TopWP. Przypominamy najlepsze materiały ostatnich miesięcy

Chociaż może wydawać się, że sposób odebrania telefonu nie ma nic wpływu, w praktyce jest inaczej. Odbieranie zwrotem "Tak, słucham?" może stać się narzędziem w rękach oszustów. Osoby dzwoniące mogą posiadać wiele informacji o rozmówcy (na przykład w konsekwencji zgody na przetwarzanie danych dla celów marketingowych udzielonej wcześniej) i tak manipulować konwersacją, by później edytować nagranie i wykorzystać wypowiedziane "Tak" w celu zawarcia umowy na odległość, której nie chcemy.

Niewątpliwie sposób wykorzystania słów poza kontekstem nie jest etyczny i chociaż od takiego rodzaju umowy można się odciąć w ciągu 14 dni bez konieczności podawania przyczyny, to jednak jest to zbędny kłopot. Dodatkowo, istnieją sytuacje, kiedy poszkodowany może nie być świadomy, że ktoś próbuje go w ten sposób oszukać i nie podejmie na czas kroków, by wycofać się z niechcianej umowy.

Sposób odbierania telefonu może wpłynąć tylko na jeden z wielu rodzajów ataków, które mogą być realizowane drogą telefoniczną. Warto także pamiętać o innych niebezpiecznych metodach, w tym:

  • telefonach od fałszywych bankowców czy doradców finansowych, którzy mogą sugerować instalację dodatkowego oprogramowania,
  • krótkich telefonach (celowo niemożliwych do odebrania) z zagranicznych, płatnych numerów, w przypadku których oszuści liczą na połączenie zwrotne, za które zostanie naliczona dodatkowa opłata.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Nie mów "Tak, słucham?"

Przykładem kłopotliwej sytuacji wynikającej z manipulacji nagraniami jest doświadczenie jednego z naszych czytelników. Po przyjęciu rozmowy ze zwrotem "Tak, słucham?" otrzymał informację o nadchodzącej fakturze, a połączenie zostało zakończone. Takie praktyki nie są oczywiście legalne, ale zmienienie przyzwyczajeń podczas odbierania telefonu i stosowanie wyrażeń takich jak "Halo?" albo "Słucham?" rozwiązuje ten problem – bez nagrania słowa "Tak", oszust nie jest w stanie osiągnąć swojego celu.

Chociaż zastosowanie wymienionych wyżej metod może wydawać się konieczne tylko przy kontaktach z anonimowymi numerami, w praktyce należy pamiętać o spoofingu. Atakujący mogą podszywać się pod inne numery telefonu, co oznacza, że nigdy nie ma całkowitej pewności co do tożsamości dzwoniącego, nawet jeśli jego numer widnieje w naszej książce telefonicznej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.