Odebrał telefon. Polak stracił oszczędności życia

Odebrał telefon. Polak stracił oszczędności życia09.05.2023 11:12
Bankomat - zdjęcie ilustracyjne.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Sheviakova

Na temat wyłudzeń i prób oszustw przez telefon słyszymy coraz częściej. Cyberprzestępcy od lat wykorzystują podobne taktyki podszywając się np. pod rodzinę lub pracowników instytucji związanych z finansami. Tym razem ofiarą oszusta padł 40-latek z Zielonej Góry, o czym informuje polska policja.

W ramach przestrogi dzielimy się kolejną historią, w której poszkodowany mężczyzna z Zielonej Góry stracił 150 tys. zł w wyniku oszustwa przestępców podszywających się pod pracownika banku. Schemat działania w tym przypadku opiera się przede wszystkim na wzbudzeniu strachu i namowie do wykonywania poleceń rozmówcy.

Fałszywy pracownik banku. Policja apeluje do Polaków

"Dzień dobry, jestem pracownikiem banku. Ktoś próbował wziąć kredyt z Pańskiego konta…" – brzmi typowy początek rozmowy oszustów, którzy podstępem chcą przekonać do przekazania oszczędności na wskazane konto. Przekonał się o tym 40-letni zielonogórzanin, który zgłosił się na policję i zawiadomił, że był ofiarą oszustwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić słuchawki Nothing Ear (2)?

Mężczyzna relacjonował, że na jego telefon stacjonarny zadzwonił "pracownik banku" i informował o próbie zaciągnięcia kredytu na jego konto. Elementem, który miał wówczas wzbudzić strach była informacja o konieczności natychmiastowego przeciwdziałania w związku z kredytem.

Oszust tak manipulował poszkodowanym w trakcie rozmowy, że w efekcie 40-latek "sam złożył wniosek o kredyt w wysokości 130 tys. zł, a następnie wpłacił te pieniądze do wpłatomatu" – czytamy na stronie policji z Zielonej Góry. Przestępca przekonał go nie tylko do wpłaty pieniędzy z kredytu, ale też pozostałych oszczędności z konta. Łącznie oszustwo opiewało na kwotę ok. 150 tys. zł.

Podczas całej akcji oszust utrzymywał stałe połączenie z mężczyzną. To element, na który przestępcy często zwracają uwagę, bo pozwala im w tym czasie bez przerwy manipulować ofiarą. Próby wywołania strachu i konieczności natychmiastowego działania często wyłączają trzeźwe myślenie i minimalizują ryzyko podjęcia próby weryfikacji telefonu w prawdziwym banku.

Należy pamiętać, że każde połączenie sugerujące próbę kradzieży lub (jak w Zielonej Górze) podjęcia kredytu należy natychmiast zakończyć i zgłosić sprawę na policję. Pracownicy banków, policji etc. nie proszą o zaciągnięcie kredytu ani wpłatę gotówki. Ostrożnie powinniśmy podchodzić również do pytań o wrażliwe dane osobowe i w razie konieczności weryfikować, czy połączenie jest realizowane z tej placówki, za którą się podaje.

Norbert Garbarek, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.