Pekao kończy z portmonetką PeoPay, podobno świetną do prania pieniędzy

Pekao kończy z portmonetką PeoPay, podobno świetną do prania pieniędzy02.07.2018 16:12

Bank Pekao S.A. wypowiedział umowy użytkownikom cyfrowej portmonetki PeoPay. Była to tylko kwestia czasu, gdyż od dwóch lat PeoPay nie przyjmował nowych klientów przedpłaconej portmonetki, choć aplikacja wciąż jest dostępna dla klientów banku. Powodem jest zalecenie Komisji Nadzoru Finansowego.

Aplikacja PeoPay w połączeniu z wirtualną portmonetką pozwalała korzystać z rozliczeń bezgotówkowych i wykonywać płatności zbliżeniowe na urządzeniach z czipem NFC lub po zeskanowaniu kodu QR, także z możliwością płacenia offline. Podobnie jak w przypadku karty płatniczej, za zakupy poniżej 50 zł można było płacić bez potwierdzenia PIN-em. Ponadto PeoPay umożliwia rozliczenia między użytkownikami, a transakcje były rejestrowane przez Bank Pekao S.A. w czasie rzeczywistym. Z przedpłaconego konta można było też płacić za zakupy na stronach internetowych, a aplikacja dawała dostęp do historii i salda konta w Banku Pekao S.A. i programu rabatowego. Jednak początkowo by korzystać z PeoPay nie trzeba było zakładać konta w banku.

Portmonetka PeoPay została potraktowana przez KNF tak samo, jak anonimowe karty przedpłacone. Z punktu widzenia instrumentów finansowych mobilna portmonetka działała bardzo podobnie, ale zamiast karty klient dostawał aplikację. Zdaniem KNF narzędzia tego typu można wykorzystywać do prania brudnych pieniędzy i lepiej by nie mogły z nich korzystać organizacje przestępcze. Dlatego zaleciła wycofanie produktów tej klasy z rynku.

PeoPay powstał w 2014 roku. Była to pierwsza na polskim rynku aplikacja obsługująca płatności HCE, ale nie jest rozwijana w tym kierunku. Z czasem została powiązana z kontem w Banku Pekao S.A. Bank zachęcał do założenia rachunków osobistych i korzystania z PeoPay jako aplikacji bankowej, dzięki czemu stopniowo zmniejszała się liczba klientów portmonetki.

Aktualni użytkownicy przedpłaconego konta PeoPay mogą jeszcze korzystać ze swojej aplikacji i portmonetki. Jej działanie zostanie wyłączone z końcem sierpnia tego roku, co zostało zapowiedziane w korespondencji do klientów. Jeśli do tego czasu nie odbiorą swoich środków z konta PeoPay, będą musieli udać się do oddziału Pekao, by je odzyskać. Dostali na to 5 lat od wygaśnięcia umowy. Pozostali mogą korzystać z PeoPay bez zmian.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.