Pora przejść na Firefoxa? Chrome ograniczy blokowanie reklam

Pora przejść na Firefoxa? Chrome ograniczy blokowanie reklam31.05.2019 12:00
Pora przejść na Firefoxa. Chrome ograniczy blokowanie reklam

Chrome ograniczy rozszerzenia blokujące reklamy. Choć Google obiecywał, że nic się nie zmieni, musisz być gotowy na zmianę przeglądarki. Wyjątkiem będą użytkownicy biznesowi.

Zmiany w działaniu rozszerzeń pokroju AdBlocka, uBlock Origin i podobnych były zapowiadane w styczniu. Argumenty były różne, wymieniona została też kiepska wydajność rozszerzeń, ale na pewno chodzi o pieniądze.

Chrome zmieni system uprawnień

Propozycja zmian została zapisana jako „Manifest V3”. W dokumencie opisana przemiana zmiana systemu rozszerzeń przeglądarki Chrome, w tym ich uprawnień i możliwości API.

uBlock Origin i jego konkurenci używają API webRequest przeglądarki Chrome, by blokować reklamy, zanim zostaną one pobrane na urządzenie użytkownika. Google zamierza jednak zmienić możliwości tego API, by nie pozwalało blokować konkretnych zapytań, zanim zostaną załadowane.

To oznacza zapewne, że może i nie zobaczymy reklam, ale wciąż będą one pobierane. Pewnie po prostu ich nie zobaczymy, ale takie działanie nie ma sensu. Strony wciąż będą się ładować wolno, co nie ma nic wspólnego z wydajnością rozszerzeń, wbrew argumentacji Google'a. Wciąż nie ma pewności, jakie konsekwencje będą miały zmiany i które rozszerzenia przestaną działać poprawnie.

Twórca rozszerzenia uBlock Origin nie jest optymistą. Jest zdania, że Chrome pozwalał na blokowanie reklam tylko po to, by zdobyć ogromny udział w rynku. Teraz Google już może robić, co zechce, w tym wciskać nam reklamy, na których zarabia.

API webRequest będzie działać po staremu, a w środowiskach korporacyjnych blokowanie będzie wciąż dostępne. Jest to jednak efekt uboczny tego, że klienci płacący za specjalną wersję Chrome'a często rozwijają swoje własne rozszerzenia, niekoniecznie służące do blokowania reklam.

Google wspiera prywatność

W odpowiedzi na kolejną falę zarzutów rzecznik Google'a odpowiedział dość niejasno. „Chrome wspiera rozwijanie blokerów reklam. Aktywnie współpracujemy z ich deweloperami, by dostawać informacje zwrotne i ulepszać system filtrowania treści, chroniący prywatność. Celem jest ograniczenie ilości wrażliwych danych, które otrzymują strony trzecie” – czytamy w oświadczeniu.

Reklamy są osią modelu biznesowego firmy Google, a jako wydawca najpopularniejszej przeglądarki świata firma może dyktować warunki. Nie trzeba być specjalistą, by zobaczyć poważny konflikt interesów internautów blokujących reklamy i Google'a. Google daje twórcom stron proste sygnały, jakie reklamy są mile widziane i faworyzuje strony zbudowane zgodnie wytycznymi.

Działania Google'a tłumaczą nagły wzrost zainteresowania alternatywnymi przeglądarkami. Jedną z nich jest Brave, korzystająca z tego samego silnika. Można też zrezygnować z Chromium w ogóle i przesiąść się na Firefoxa. Innym rozwiązaniem jest Pi-Hole – blokowanie reklam i szkodliwych linków na poziomie DNS-ów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.