SMS o pożyczce? Oszuści czekają na ten ruch

SMS o pożyczce? Oszuści czekają na ten ruch23.01.2023 16:33
Smartfon z Androidem
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Serwis Sekurak zwrócił uwagę na kolejne oszustwo wykorzystujące wizerunek PKO BP. Jest to spoofing telefoniczny polegający na rozsyłaniu fałszywych SMS-ów z informacją o pożyczce. Oszuści w ten sposób próbują nakłonić potencjalne ofiary do podjęcia konkretnych działań - przejścia na fałszywą witrynę internetową lub zadzwonienia do rzekomych "konsultantów".

Jak donosi Sekurak, oszustwo SMS-owe zostało zauważone przez jednego z czytelników serwisu, który otrzymał wiadomości SMS o rzekomej pożyczce. To wyjątkowo podstępna wersja spoofingu telefonicznego, ponieważ oszuści wykorzystują kilka elementów, aby uwiarygodnić swoje działania - wizerunek znanej instytucji, podszywają się pod jej stronę internetową, a także infolinię banku. Dodatkowo odwołują się do emocji.

Groźny spoofing telefoniczny

Część osób po otrzymaniu wiadomości dotyczących potencjalnego zaciągnięcia pożyczki (o ile nie składali o nią wniosku) może poczuć niepokój i chcieć jak najszybciej wyjaśnić całą sytuację. Na to właśnie czekają oszuści. W jednej z wiadomości podają nawet numer, na który należy oddzwonić, aby dowiedzieć się, o co chodzi oraz jaki status ma pożyczka. Sekurak podkreśla, że numer +48 800 777 000 był już wielokrotnie wykorzystywany w różnych scamach.

Dlatego dzwoniąc na niego, natkniemy się na osobę, która najprawdopodobniej będzie podszywała się pod pracownika banku i w zależności od naszej reakcji poprowadzi rozmowę w taki sposób, aby wyłudzić nasze dane, a szczególnie dane logowania do bankowości internetowej. Warto o tym pamiętać i zachować czujność w przypadku podejrzanych SMS-ów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

ZOBACZ TAKŻE: Kamienie milowe w technologii - rozmowa z dr. Tomaszem Rożkiem

Jeśli otrzymamy tego typu wiadomości lub podobne ich wersje, lepiej skontaktować się z bankiem lub inną instytucją, wpisując numer ręcznie. W ten sposób zmniejszymy ryzyko kontaktu z rozmówcą, który podaje się za pracownika banku. Więcej porad, jak nie paść ofiarą spoofingu telefonicznego, przedstawił Oskar Ziomek. Można znaleźć je poniżej:

Karolina Modzelewska, dziennikarka dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.