Telefon z banku? To spoofing. Kobieta straciła 50 tys. zł

Telefon z banku? To spoofing. Kobieta straciła 50 tys. zł25.02.2022 07:44
Telefon z banku? Ta rozmowa telefoniczna kosztowała naprawdę dużo
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Spoofing telefoniczny nadal zbiera swoje żniwo. Policja poinformowała o kolejnym przypadku, kiedy to telefon z banku okazał się wstępem do prawdziwego dramatu, który spotkał mieszkankę powiatu tucholskiego. Kobieta straciła 50 tys. złotych.

Spoofing telefoniczny w ostatnim czasie stał się zjawiskiem niemal powszechnym. Oszuści chętnie korzystają z tej metody. Najwidoczniej jest ona bardzo skuteczna. Trudno się dziwić - przestępcy dzięki spoofingowi są w stanie podszywać się pod dowolną instytucję.

35-letnia mieszkanka powiatu tucholskiego przekonała się o tym, jak niebezpieczny jest spoofing. Jak czytamy w komunikacie opublikowanym przez policję, kobieta straciła 50 tysięcy złotych po jednym telefonie. Oszuści postanowili połączyć dwie najczęściej spotykane metody - podszywali się zarówno pod pracownika banku, jak i policjanta.

Całe zajście miało miejsce 22 lutego. 35-latka odebrała telefon od mężczyzny, który podawał się za pracownika banku. Poinformował on swoją przyszłą ofiarę o rzekomym zagrożeniu, czyhającym na jej oszczędności. Wersja ta została potwierdzona przez fałszywego policjanta, który skontaktował się z kobietą. Ratunkiem dla jej pieniędzy miał być przelew na bezpieczne konto.

Przestraszona 35-latka zaczęła postępować zgodnie z instrukcjami. Wypłaciła pieniądze z banku i udała się do wpłatomatu, gdzie wpłacała kolejne kwoty, przyjmując przy tym kody Blik od przestępców.

Łącznie przekazała w ten sposób 50 tys. złotych. Kobieta nie spodziewała się, że została oszukana, ponieważ przestępcy dzwonili do niej, podszywając się pod faktyczny numer banku.

Policja apeluje o rozsądek. Bank nigdy nie będzie prosił o podanie danych konta bankowego lub wykonanie przelewów. Aby nie paść ofiarą oszustwa, w takiej sytuacji najlepiej rozłączyć się i ręcznie wybrać numer infolinii banku i zweryfikować autentyczność sytuacji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.