TikTok testuje poziome filmy. Chce być konkurencją YouTube'a

TikTok testuje poziome filmy. Chce być konkurencją YouTube'a15.12.2022 08:27
TikTok
Źródło zdjęć: © GETTY | SOPA Images

Z TikToka korzysta ponad miliard użytkowników miesięcznie, a część z nich bierze udział w testach nowego trybu. TikTok sprawdza, jak sprawdziłyby się poziome filmy. Nie trzeba dogłębnej analizy, by założyć, że docelowo chodzi o stworzenie konkurencji dla YouTube'a.

Tak jak YouTube stosunkowo niedawno uruchomił na stałe swoje filmy Shorts, gdzie królują materiały nagrywane w pionie, tak TikTok testuje dziś możliwość wyświetlania tych "klasycznych" - poziomych. Na trwające testy w tym miesiącu zwrócił uwagę serwis Tech Crunch. Na tym etapie trudno powiedzieć, czy pomysł się przyjmie. Chociaż oglądanie poziomych filmów wydaje się bardziej naturalne, pionowe zdążyły się upowszechnić w social mediach, a TikTok bez wątpienia kojarzy się tylko z nimi.

Trudno nie odnieść wrażenia, że rozpoczęte eksperymenty z filmami w poziomej orientacji na TikToku to odpowiedź na zmiany, jakie w ostatnim czasie zaszły na YouTubie. Włączone najpierw testowo filmy Shorts w ubiegłym roku oficjalnie zostały uruchomione także w Polsce i od tamtego czasu dynamicznie się rozwijają.

YouTube udostępnił także twórcom nowe narzędzia, które pozwalają szybko tworzyć nowe filmy Shorts (jako wycinki z już opublikowanych wideo), a niedawno ogłoszono kluczową zmianę - możliwość zarabiania na szortach na podobnych zasadach, jak w przypadku "normalnych" filmów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamienie milowe w technologii - rozmowa z dr. Tomaszem Rożkiem

Wychodzi więc na to, że TikTok poczuł się zagrożony i potrzebuje argumentów, by zachować na swojej platformie użytkowników. Ze statystyk dotyczących ubiegłego roku udostępnionych przez serwis statista wynika, że z TikToka korzystają głównie osoby młode. W Polsce w 2021 roku ponad 30 proc. odbiorców stanowiła grupa w wieku 13-17 lat. Osoby w wieku 25 lat i starsze stanowią łącznie 26 proc. użytkowników TikToka.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.