"To mój nowy numer". Kobieta myślała, że pomaga córce

"To mój nowy numer". Kobieta myślała, że pomaga córce22.05.2023 09:03
telefon senior seniorka telefon z klapką telefon dla seniora
Źródło zdjęć: © Pixabay

Oszustwa internetowe przybierają różne formy. Od jakiegoś czasu w sieci można często natknąć się na informacje na temat oszustwa "na nowy numer", którego autorzy wyraźnie czerpali inspirację popularną metodą "na wnuczka".

Cyberprzestępcy nie ustają w swoich staraniach o utrudnienie nam życia. Metoda "na nowy numer" to jeden ze sposobów, w jaki starają się dobrać do pieniędzy swoich ofiar. Polega on na podszywaniu się pod dziecko adresata w celu wyłudzenia pieniędzy.

"Hej mamo, to mój nowy numer, zapisz go" - od takiej wiadomości zaczyna się oszustwo. Właśnie taki SMS trafił do 72-letniej mieszkanki Lubina na Dolnym Śląsku. Nadawca wiadomości, podszywając się za córkę seniorki, poprosił o kontakt przez komunikator WhatsApp, gdzie opisał całą historię pozyskania nowego numeru telefonu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić notebook LG gram SuperSlim?

Wiadomość miała zostać wysłana z nowego numeru ze względu na uszkodzenie starego telefonu. Oszuści poprosili 72-latkę o przelanie 1500 zł na wskazany numer konta, który przesłano w wiadomości. Jak informuje lubińska policja, kobieta uwierzyła, że rozmawia ze swoją córką i poszła na pocztę wykonać przelew.

Oszust nie zarobił, ponieważ lubinianka nie miała takiej kwoty na swoim koncie. Zadzwoniła więc do swojej córki, na jej autentyczny numer, aby poinformować ją, że nie wykona przelewu. Wtedy to córka uświadomiła kobietę, że ktoś się za nią podszywa i to nie ona potrzebuje tych pieniędzy.

W tej sytuacji udało się uniknąć utraty pieniędzy, ale było to dziełem przypadku. Warto zwiększać świadomość nie tylko własną, ale też swoich bliskich, by ci nie padli ofiarą oszustów. Szczególnie narażone są osoby, które nie są dobrze zaznajomione z nowymi technologiami.

W przypadku próśb o pieniądze, które przesyłają nam nasi znajomi za pośrednictwem serwisów społecznościowych lub wiadomości SMS zawsze należy zachować czujność. Mowa tu nie tylko o rzeczonej metodzie "na nowy numer", ale także o oszustwach "na BLIK", które realizowane są przez przejęte konta w serwisach społecznościowych.

Zanim przelejemy komukolwiek pieniądze, zweryfikujmy jego tożsamość. Zadzwońmy do niego, zapytajmy o kilka kwestii, aby potwierdzić, że faktycznie rozmawiamy z naszym bliskim. Oszuści zazwyczaj unikają możliwości nawiązania rozmowy telefonicznej, więc już samo to powinno być dla nas jasnym znakiem, że ktoś próbuje nas okraść.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.