Czcionka w Twojej nawigacji ma znaczenie

Wadą cyfrowych urządzeń z interfejsami dotykowymi, które mamy w samochodzie, czyli nawigacji czy centrum multimedialnego, jest to, że wymagają od kierowców sporo uwagi. Gałkę czy przycisk można spokojnie wymacać bez odrywania oczu od drogi, a po kilku przejażdżkach ręka sama na nie trafia, ale na ekran sterujący czy pokazujący drogę niestety już trzeba spojrzeć.

Czcionka w Twojej nawigacji ma znaczenie

Nie jest również żadną nowością, że krój czcionki, na którą patrzymy, wpływa na percepcję czytanego tekstu i czas, jaki musimy poświęcić, na jego przetworzenie. Naukowcy z MIT na życzenie firmy Monotype, do której należy kilka wykorzystywanych przez producentów samochodów krojów, połączyli te zjawiska. Celem eksperymentu było zbadanie wpływu czcionek używanych przez producentów systemów nawigacyjnych i multimedialnych do samochodów na czas, jaki kierowca spędza nie patrząc na drogę… czyli na bezpieczeństwo. Zbadane zostały dwa kroje: Eurostile i Frutiger (wykorzystywana na znakach drogowych w Szwajcarii).

Obraz

Zgodnie z przewidywaniami, Frutiger znacznie skrócił (PDF) czas, jaki kierowcy potrzebowali na zerknięcie na ekranik urządzenia (odczytanie nazwy ulicy lub POI) — o 10,6%. Zadania zajmowały różne czasy i wymagały różnej liczby spojrzeń, ale widać wyraźnie, że czcionka wybrana przez Szwajcarów się sprawdza niemal w każdych warunkach.

Monotype and MIT AgeLab Study Links Type Style with Reduced Driver Distraction Risk

Wyniki badań tego typu mogą zmienić na zawsze wygląd interfejsów urządzeń, które znajdują się w nowoczesnych samochodach i tych, które sami kupujemy, a nawet aplikacji do nawigacji na urządzenia mobilne. Warto też pamiętać, że nie tylko dyskusja o tym, czego jeszcze za kółkiem można zabronić, ma wpływ na skupienie kierowców. Czytelność interfejsu również w samochodzie odgrywa ważną rolę i miejmy nadzieję, że dalsze badania pozwolą opracować wymagające minimum uwagi rozwiązania, które doprowadzą nas do celu — skoro udało się zyskać 10% na zmianie czcionki, może można jeszcze 2% zmianą kolorystyki, 3% inną reprezentacją powiadomień i tak dalej.

Te 10,6% wspomniane wyżej to średnia różnica w wynikach wszystkich badanych. W eksperymencie brali udział kierowcy obu płci i warto zaznaczyć, że na kobiety zmiana czcionki miała znikomy wpływ. Te, które spoglądały dłużej na ekranik, nadal spoglądały nań długo, te wykonujące czynność szybko radziły sobie tak samo dobrze z inną czcionką. Ponadto kobiety spoglądały na ekran częściej, ale na krócej, niż mężczyźni. Redukcja długości spojrzeń męskiej części biorących udział w eksperymencie wyniosła w sumie 12,2%. To zjawisko też warto zbadać i nie zdziwię się, jeśli producenci zaczną projektować modele typowo dla mężczyzn lub dla kobiet… i nie będzie się to ograniczać do koloru i wykończenia.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (6)