Menedżer AMD: PS4 dzięki architekturze hUMA może być znacznie szybsze od Xboksa One

23.08.2013 16:14, aktual.: 23.08.2013 16:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

O możliwościach nowej generacji konsol powiedziano już niemalwszystko. W zasadzie jedyną niewiadomą pozostawało to, jakdeweloperzy poradzą sobie z ich wykorzystaniem. Najwięksi wydawcypozostawali jednak w zgodzie, że maszyny Sony i Microsoftu są ze sobąporównywalne: o ile PS4 ma trochę lepszy hardware, to Xbox Onenadrabiać to miałby działającymi w chmurze serwerami, przejmującymina siebie część wymogów obliczeniowych gry. Jednak podczas ostatniejkonferencji Gamescon doszło do niespodziewanego wyznania ze stronywysokiej rangi pracownika AMD – producenta czipów napędzającychnowe konsole. Wyznanie było na tyle kłopotliwe, że bardzo szybkodoczekało się napisanego korporacyjną nowomową oficjalnego dementi.A jak sprawa w rzeczywistości wygląda? Tego się raczej przed wyjściemna rynek obu nextgenów niedowiemy.[img=konsolenextgen]W trakcie odbywającego się kilkatygodniu temu Quakeconu 2013, John Carmack z id Software wystąpił zprezentacją dotyczącą nowych konsol, stwierdzając, że to naprawdędziwaczne, jak są one do siebie podobne. Utrzymywał, że w ewolucjikonsol doszło do niespotykanej wcześniej konwergencji –produkty głównych graczy są niemal identyczne pod względemspecyfikacji i możliwości (te same shadery czy wsparcie dla OpenGL4.2 DirectX 11.1). Chwalił też wybór architektury x86, umożliwiającytańsze i łatwiejsze opracowywanie gier o wyższej jakości, uwalniającydeweloperów z konieczności przejmowania się osobliwościamiegzotycznych architektur sprzętowych, jakie do tej pory dominowały wpoprzednich generacjach konsol. Wspomniał też o swoim przekonaniu, żeto Intel zaoferuje procesory do nowych konsol, bazujące nainnowacyjnej, eksperymentalnej architekturze Larrabee –ogromnej liczbie małych rdzeni Pentium, oferujących paralellizmporównywalny do procesorów graficznych Nvidii czy AMD. Stało się jednak trochę inaczej,obaj producenci wybrali AMD – zintegrowane układy z rdzeniamiJaguar i Radeon. Obie konsole otrzymały po osiem takich rdzeni,taktowanych 1,6 GHz, oraz 8 GB RAM (z tym że PS4 dostało szybsząpamięć). Główną różnicą była (na papierze) wydajność grafiki: o ileGPU Xboksa One można porównać do Radeona 7790, to GPU PS4 bardziejprzypomina Radeona 7870, mającego o połowę więcej jednostekobliczeniowych. Firma Digital Foundry postanowiła więc zmierzyć, jakanalogiczne konfiguracje PC miałyby się do siebie w rozmaitych benchmarkach.[yt=http://www.youtube.com/watch?v=G6VLvKHAeXQ]Wyniki testów trochę zaskoczyły.Okazało się, że 50% większa moc obliczeniowa PS4 nie przekłada się nataką samą przewagę w benchmarkach. W zależności od testu, symulowanePS4 było od 17% do 33% szybsze od symulowanego Xboksa One. Tooczywiście jednak tylko symulacja, nie oddająca specyficznejarchitektury konsol. A jeśli uwzględnić różnice w architekturze?Według Marka Diany, starszegomenedżera AMD ds. marketingu, PS4 jest jedyną konsolą, która wspieraujednoliconą heterogeniczną architekturę pamięci (hUMA),będącą zdaniem producenta procesorów kluczem do najwyższej wydajnościobliczeniowej. Deweloperzy mają już sobie z tego zdawać sprawę –jak Diana powiedział w rozmowie z dziennikarzami niemieckiego C't,wierzą, że PS4 daleko wyprzedza Xboksa One pod względem mocyobliczeniowej.Wykorzystanie hUMA, architektury,dzięki której zarówno CPU i GPU dzielą pulę fizycznej pamięci izawartych w niej danych, mając pełen obraz tego, co się dzieje wcache i co wzajemnie robią, nie jest jednak proste. Wymagakompilowania kodu dla GPU do języka pośredniczącego HSAIL, który niezawiera żadnych specyficznych dla grafiki funkcji, wydaje siębardziej przystosowany do zastosowań czysto obliczeniowych. Tak więczwykły, niezoptymalizowany kod, architektury takiej nie wykorzysta, azanim deweloperzy piszący na Playstation 4 nauczą się technikoptymalizacji, może minąć kilka dobrych lat (wystarczy sobieprzypomnieć, ile czasu zajęło specjalizującym się w konsolach Sonystudiom deweloperskim wyciśnięcie całej dostępnej mocy z PS3).Początkowo więc faktycznie gry wydawane na obie konsole mogą byćbardzo podobne, jednak z czasem każdy z producentów będzie starał się(przynajmniej w tytułach unikalnych dla danej konsoli) wykorzystaćswoje przewagi: architekturę hUMA w PS4 i wsparcie chmuryobliczeniowej w Xboksie One.Jak wspomnieliśmy, opinia MarkaDiany spotkała się z szybkim dementi ze strony AMD, całkowiciezresztą zrozumiałym z perspektywy biznesowej – w końcuwypowiedź ta stawia w złym świetle jednego z najważniejszych klientówtego producenta procesorów. Rzecznik prasowy AMD stwierdził więc, żepodczas wywiadu pracownik firmy udzielił niedokładnychwyjaśnień w kwestii szczegółów budowy naszych APU. AMD nie komentujearchitektury pamięci Microsoft Xbox One i Sony PS4 i nie będzie sięwypowiadało w kwestiach Microsoftu, Sony czy innych swoich klientów. Jednak bez względu na kwestiędokładności wypowiedzi widać jedno: PS4 jest dalej od standardowegoPC naszych czasów, niż Xbox One – i chyba nikogo, kto pamiętazadziwiające konstrukcje, jakimi były PS, PS2 i PS3 nie powinno todziwić.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (42)