Promowanie polskiego rolnictwa: Polska Smakuje... za niemal 2 mln złotych

Promowanie polskiego rolnictwa: Polska Smakuje... za niemal 2 mln złotych

Promowanie polskiego rolnictwa: Polska Smakuje... za niemal 2 mln złotych
20.10.2017 15:11

Ile może kosztować stworzenie aplikacji? Odpowiedź będziebrzmiała oczywiście: „to zależy”. Sprecyzujmy więc – ilemoże kosztować stworzenie aplikacji z webowym i mobilnymfrontendem, która służy do prezentowania polskiej żywności i jejproducentów? No cóż, jak ustalili dziennikarze portalujagiellonski24.pl, taką właśnie aplikację o nazwie Polska Smakujepopełniła Państwowa Agencja Rynku Rolnego za jedyne 2 milionyzłotych. Oczywiście wraz z kosztami promocji.

Polska Smakuje wystartowała jako strona internetowa – takisobie katalog produktów żywnościowych produkowanych w Polsce.Żadnych wymyślnych technologii tu nie użyto, zwykły WordPress zwtyczką WooCommerce, trochę efekciarskiego jQuery. Swoją rolęchyba jednak spełnia, na dziś w bazie znalazło się ponad 304producentów 475 produktów. Do tego lista ważnych dla branżywydarzeń w rodzaju święta chleba czy regionalnych targówżywności. Doczepić się można jedynie prymitywnej wyszukiwarki iniezbyt dopracowanego kalendarza, oraz często występujących błędóww linkowaniu stron.

Z czasem jednak Agencja uznała, że trzeba iść za modą. Opróczstrony internetowej zażądała aplikacji mobilnej, oczywiściezarówno na Androida jak i iOS-a. Nie podbiła ona serc użytkowników,oceny i opinie są okrutne – średnia w Google Play to 1,6, a i tochyba jest na wyrost, nie wiemy, kto poza samymi programistami oceniłto dzieło na „piątkę”. Aplikacja mobilna okazuje się dalekogorsza od strony internetowej. Liczba pobrań nie przekracza kilkutysięcy. I nic dziwnego…

Obraz

Pierwsze uruchomienie na przeciętnym smartfonie zajmuje bowiemokoło minuty – przez tyle czasu możemy oglądać kręcące siękółeczko loadera. W środku – trzy kategorie wyświetlającelisty produktów, producentów i wydarzeń (tak, wydarzenia sąpodane w takim samym widoku jak produkty), poszczególne obiekty zlistów otwierają strony, nie zawierające niczego wartego uwagi. Otbanalne opisy, z których można się np. dowiedzieć, że *Sok zburaka kiszonego (kwas buraczany). Kiszonki to kopalnia witamin (…)*Jakieś linki pozwalające naprzejście do strony producenta? Nic z tego, zapamiętaj użytkowniku,że Sok z buraka kiszonego produkuje Kiszenie z tradycją –Gospodarstwo Rolne i sam je sobie znajdź później na liścieproducentów. A o możliwości zakupu, czy choćby zapytania odostawę lepiej zapomnij.

Obraz

Na początku września dziennikarze Jagiellonski24.pl zapytaliKrajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa o to, ile kosztowało stworzenieaplikacji mobilnej „Polska smakuje”, towarzyszącej jej stronyinternetowej oraz ich wypromowanie, poproszono też o ujawnienieliczby użytkowników zarówno strony jak i aplikacji. Odpowiedźpokazuje, że z pisania oprogramowania można żyć naprawdę nieźle–o ile zna się odpowiednich ludzi. A jeszcze lepiej można żyć zmarketingu oprogramowania.

Dopiero po ponad miesiącu ujawniono, ile kosztowała „Polskasmakuje”. Łączny koszt produkcji strony internetowej, aplikacjimobilnej i ich promocji wyniósł 1 975 930 zł i 32 gr. Na promocjęwydano z tego aż 1,64 mln złotych. Pomimo tak intensywnych działań,pozyskano… 19 374 użytkowników. Nieźle, wychodzi po stówce naużytkownika. Czy gdzieś można zgłosić rekord?

Wykonawcą aplikacji jest łódzka firma Mobilems sp. z o.o.(wyłoniono ją oczywiście na drodze przetargu). Wzięła ona za to329 886 złotych – i jak się dowiadujemy, przekroczyła terminoddania do użytku aplikacji, zgodnie z zawartą umową naliczonezostaną kary umowne, także finalna kwota zapłaty za realizacjętego zadania zostanie pomniejszona. Aplikacjado tej pory jest w fazie beta, nazwanej pięknie II FaząStabilizacyjną, zdefiniowanej jako wdrożenie zmianwynikających z konieczności dostosowania strony i aplikacji dopierwszych ocen użytkowników – wystawców i konsumentów.

A co z marketingiem? Tu pieniądzetrafiły głównie do radia i telewizji – publicznych, by byłojasne. Ponad 300 tys. zł za udział w „Lecie z radiem”. Budowa20 namiotów promocyjnych na regionalnych koncertach Polskiego Radia– 670 tys. zł. Realizacja audycji promocyjnych towarzyszącychpromocji – 246 tys. zł. Reportaże w „Pytaniu na śniadanie” wTVP – 138 tys. zł. „Strefa relaksu” z leżakami z logo Polskasmakuje na lotnisku w Okęciu – ponad 150 tys. zł.

To wszystko oczywiście zpieniędzy podatnika.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (62)