Nvidia sprezentuje graczom darmowego "Quake'a II RTX" – również dla Linuksa

Strona główna Aktualności
To jeszcze nie jest "coś Super" / Fot. Materiały prasowe
To jeszcze nie jest "coś Super" / Fot. Materiały prasowe

O autorze

Choć pomysł na "Quake'a II" z obsługą ray tracingu narodził się w głowach fanów tej serii, ostateczny projekt powstaje przy wsparciu Nvidii. Jeśli jednak myślicie, że oznacza to dystrybucję komercyjną, to mam dla was dobrą wiadomość. "Quake II RTX" trafi do graczy za darmo.

Odświeżona wersja zaoferuje trzy pierwsze poziomy kampanii, a także tryb deathmatch i kooperację. Chyba że ktoś już ma w swej kolekcji oryginalnego "Quake'a II". Wtedy instalator dogra rozszerzenie do całej gry, co wynika prawdopodobnie z zawiłości licencyjnych.

Jak poinformował producent, tytuł wykorzysta tzw. śledzenie ścieżek (path tracing). Czyli formę ray tracingu, w której wszystkie efekty świetlne zostają połączone w jeden algorytm i mogą wzajemnie na siebie oddziaływać.

Zieloni chwalą się m.in. światłem liczonym w czasie rzeczywistym o wysokim zakresie dynamiki z dokładnym odwzorowaniem wpływu promieni słonecznych i oświetlenia pośredniego, jak również precyzyjnym renderowaniem powierzchni podlegających procesom fizycznym.

Jako przykład podano wodę i szkło dokładnie załamujące światło, a także zależność oświetlenia poszczególnych obiektów od odległości względem źródła światła. Sama gra ma przy tym znacząco polepszone tekstury, czy to broni czy otoczenia.

– Bardzo rzadko zdarza się, aby gra komputerowa miała taki wpływ na branżę i pozostawała tak długo w sercach graczy jak "Quake II", a ponowne zobaczenie jej po 20 latach wzbogaconej graficznie dzięki śledzeniu promieni jest dla mnie czymś wyjątkowym – oznajmił Tim Willits, dyrektor studia id Software i jeden z twórców oryginalnej serii "Quake".

Co powinno ucieszyć czytelników dobrychprogramów w szczególności, "Quake II RTX" działa w oparciu o renderer na API Vulkan, przez co pojawi się nie tylko w wersji dla Windowsa, ale także Linuksa. Tylko, do płynnej zabawy wymagany jest co najmniej RTX 2060.

Premiera: 6 czerwca 2019 r.

To nie jest "coś Super"

Przy okazji – w części serwisów technologicznych pojawiły się zawiedzione głosy, jakoby Nvidia zrobiła z dużej chmury mały deszcz. Ogłoszenie o darmowym "Quake'u II RTX" powiązano z niedawną wideo-zajawką "czegoś Super". Rozmawiałem z polskim przedstawicielem Nvidii.

"Quake II RTX" to projekt kompletnie niezwiązany z tamtą zapowiedzią, a "coś Super" pojawi się dopiero po targach Computex 2019. Koniec spekulacji.

© dobreprogramy