Santander Bank wydał komunikat. Dotyczy wszystkich klientów
Santander Bank Polska ostrzega o fałszywych telefonach od osób, które podają się za pracowników banku. Zależnie od sytuacji zachęca do aktualizacji aplikacji mobilnej lub przelania środków na "bezpieczne konto". Obydwa te preteksty są zmyślone, by wyłudzić dane, a docelowo pieniądze z konta.
Santander Bank Polska ostrzega przed nową falą oszustw telefonicznych. Klienci otrzymują telefony od osób podających się za doradców bankowych, którzy próbują nakłonić do instalacji aplikacji lub przesłania środków na inne konto. W razie jakichkolwiek wątpliwości warto natychmiast przerwać rozmowę i skontaktować się samodzielnie z bankiem.
W przypadku kontaktu telefonicznego należy zweryfikować tożsamość rozmówcy. Przestępcy często informują o rzekomych problemach technicznych, atakach hackerskich czy zablokowanej karcie. Tego typu argumenty to najczęściej manipulacje mające na celu wyłudzenie danych dostępowych i pieniędzy. W tym przypadku, z uwagi na niedawny problem przy bankomatach Santandera, również ten motyw może zostać wykorzystany przez oszustów podczas rozmowy.
Bank nigdy nie prosi o przekazanie loginu, hasła czy wykonania przelewu na inne konto lub wpłaty środków Blikiem do innej instytucji. Zawsze należy mieć ograniczone zaufanie do osób, które telefonicznie proszą o czynności związane z finansami. Jeśli ktokolwiek wywołuje niepokój, warto zweryfikować rozmowę.
Przy instalacji aplikacji należy wybierać wyłącznie oficjalne sklepy z oprogramowaniem. Nie wolno pobierać programów z nieznanych linków czy podejrzanych QR-kodów. Zawsze trzeba zwracać uwagę na uprawnienia, których żąda aplikacja, oraz unikać tych, które mają dostęp do plików z nieznanych źródeł.
Santander Bank proponuje kilka narzędzi zwiększających bezpieczeństwo, w tym kontakt z ekspertami cyberbezpieczeństwa CyberRescue, uważne czytanie automatycznych alertów o transakcjach i technicznych przerwach oraz sensownie ustalone limity transakcji ustawiane w aplikacji oraz bankowości internetowej. Pozwalają one w porę zareagować na podejrzane działania na koncie.
Santander rekomenduje także stosowanie pięciu podstawowych zasad bezpiecznego bankowania na co dzień:
- zachowanie ostrożności przy linkach i podczas odpowiedzi na wiadomości,
- ochrona haseł,
- dbanie o bezpieczeństwo sprzętu,
- zachowanie dyskrecji w internecie,
- natychmiastowe zgłaszanie wszelkich podejrzeń.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl