Smartfon kupiony na raty w Plusie może zostać zablokowany przy braku spłaty

Smartfon kupiony na raty w Plusie może zostać zablokowany przy braku spłaty

Smartfon kupiony na raty w Plusie może zostać zablokowany przy braku spłaty
09.01.2018 11:38, aktualizacja: 09.01.2018 17:13

Od lat przyzwyczajani jesteśmy do tego, że coraz częściej kupowane urządzenia są tak naprawdę wynajmowane przez konsumentów, zaś prawdziwa władza leży w rękach producenta. W przypadku smartfonów nie sposób walczyć z tym procederem bez konta roota, a zatem utraty gwarancji. Niestety, nie tylko konsumenci chcą decydować o tym, co dzieje się ze smartfonami. Rękę po nie wyciągają także operatorzy.

O przypadku zdalnego nadzoru poinformowano redakcję Zaufanej Trzeciej Strony. Czytelnik zakupił od operatora Plus w systemie ratalnym (opłata za usługi rozliczana równolegle do opłacanego ratalnie smartofnu) urządzenie Samsung Galaxy S7. Po jego uruchomieniu smartfon połączył się z Wi-Fi w celu pobrania aktualizacji przez program Samsung Knox Mobile. Niemożliwe było jej zablokowanie – po restarcie proces był wznawiany.

Niestety, Samsung Knox nie pobierał bynajmniej nowej wersji Androida, lecz program, który umożliwiał zdalną pełną administracyjną kontrolę nad urządzeniem. Wymagał do tego obowiązkowego przyznania uprawnień. W menu Informacje o urządzeniu znalazł się profil z fałszywym numerem i domeną zarejestrowaną u dostawcy OVH na Netię. Nabywca po wielokrotnym kontakcie zarówno z przedstawicielami Samsunga jak i Plusa nie uzyskał żadnych rzetelnych informacji – był zwyczajnie zbywany.

W końcu przemówił przedstawiciel Samsunga na oficjalnej polskiej stronie producenta na Facebooka. Przyznał on, że oprogramowanie Samsung Knox jest w tym przypadku wykorzystywane do pełnego zdalnego nadzoru nad urządzeniem. Jest to stanowione przez regulamin promocji w Plusie:

  1. Polkomtel informuje, iż w oprogramowaniu Urządzenia telekomunikacyjnego dokonano implementacji aplikacji wspierającej komunikacjęi realizację umowy i umowy ratalnej.

Poza tym zapisem w zaakceptowanym regulaminie, użytkownik (wszak nie właściciel) smartfonu nie był informowany o wspieraniu realizacji umowy ratalnej przez preinstalowane dodatkowego oprogramowanie. Zadaniem programu jest umożliwienie operatorowi zdalną blokadę urządzenia w przypadku braku spłaty raty za telefon. Potwierdzili to dla Z3S zarówno przedstawiciele zarówno Samsunga, jak i Plusa.

Profilu w Samsung Knox nie można usunąć, niemniej producent urządzenia (wbrew opinii użytkownika) twierdzi, że nie spowalnia on Galaxy S7. Nie mamy jak dotąd doniesień o analogicznych praktykach innych operatorów i producentów. Informacje o administratorze urządzenia sprawdzić można w smartfonach Samsunga po przejściu do menu Ustawienia > Informacje o telefonie > Knox Customization.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (90)