SMS-y to przeszłość: sieć Verizon stawia na RCS. Nowy standard może trafić także do Polski

Strona główna Aktualności
Sieć Verizon daje szansę standardowi RCS (depositphotos)
Sieć Verizon daje szansę standardowi RCS (depositphotos)

O autorze

Wiadomości SMS każdemu mogą kojarzyć się inaczej. Dla najstarszych czytelników mogą oznaczać niepotrzebnie skomplikowaną formę komunikacji próbującą nieudolnie zastąpić rozmowę głosową. Nieco młodszym przypominać czasy, gdy wysyłało się ich tysiące miesięcznie. Najmłodszym zaś – kojarzyć się z przestarzałą technologią, która w zasadzie mogłaby już dzisiaj nie istnieć, bo w końcu od czegoś jest Messenger czy WhatsApp.

W rzeczywistości SMS-y są cały czas wykorzystywane i jak pokazują statystyki, na całym świecie wysyłają je miesięcznie 4 miliardy ludzi. Nie oznacza to jednak, że możliwości SMS-ów są wystarczające i tutaj z pomocą może przyjść standard Rich Communication Suite, czyli w skrócie RCS. Na jego implementację zdecydował się amerykański operator Verizon. Klienci będą mogli z niego korzystać już na początku 2019 roku i otworzy on przed nimi nowe możliwości.

To nie jest pierwsza próba wdrożenia RCS jako nowego standardu. W ciągu ostatniej dekady podjęto wiele działań, ale wszystkie one napotkały na przeszkody. Nie było wystarczających nacisków, aby przekonać operatorów, by zainwestowali w RCS. Tym razem sytuacja jest zupełnie inna, ponieważ wiele międzynarodowych i bardzo wpływowych firm, takich jak Google, Samsung, Ericsson czy Huawei wspiera ideę RCS, dostarczając sprzęt i rozwiązania telekomunikacyjne zgodne z nowym standardem... – tłumaczy Zelijko Bak, Program Manager w firmie Infobip, globalnej platformie komunikacyjnej dla firm.

Standard RCS umożliwia dwukierunkową komunikację i pozwala przesyłać więcej treści niż dotychczasowe standardy SMS i MMS. Dzięki RCS użytkownicy będą się mogli swobodnie wymieniać wysokiej jakości zdjęciami, filmami i animacjami. Nowe funkcje będą dostępne w systemie Android bez konieczności instalowania dodatkowych aplikacji.

Jak zwraca uwagę Infobip, RCS pozwala zarówno na komunikację między użytkownikami (P2P), jak i między markami a użytkownikami (A2P). To otwarta droga do prowadzenia kampanii reklamowych i uruchomienia wysokiej jakości obsługi klienta, a w przyszłości również szansa na wykorzystanie w kontekście usług płatniczych. Nowy standard ma pozwolić weryfikować nadawców, a w efekcie zapewniać odbiorców, iż pod nadawcę nikt się nie podszył. W polu nadawcy poza nazwą może być także automatycznie wyświetlane logo marki.

Wszystko wskazuje na to, że RCS docelowo trafi także do naszego kraju. Rozmawiamy z kilkoma polskimi operatorami. Wszyscy wykazują zainteresowanie uruchomieniem usług RCS (P2P i A2P) i rozważają różne modele biznesowe. Jestem przekonany, że w najbliższej przyszłości RCS pojawi się w Polsce, ponieważ istnieje dobrze rozwinięty rynek A2P, w którym zarówno operatorzy komórkowi, jak i marki widzą szansę na zwiększenie wygody użytkowników i przyspieszenie projektów transformacji cyfrowej – przewiduje ekspert z firmy Infobip.

Pilotażowy program Infobip związany z RCS prowadzony jest aktualnie z operatorem Vodafone. Projekt został uruchomiony w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Afryce Południowej i we Włoszech. Poza tym standard RCS jest już także dostępny w innych krajach.

© dobreprogramy