To najpotężniejszy komputer kwantowy świata? Tak twierdzą Chińczycy

To najpotężniejszy komputer kwantowy świata? Tak twierdzą Chińczycy

To najpotężniejszy komputer kwantowy świata? Tak twierdzą Chińczycy
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | University of Science and Technology of China
Adam Gaafar
08.07.2021 13:35

Zespół chińskich naukowców stworzył komputer kwantowy, który – ich zdaniem – jest obecnie najpotężniejszym urządzeniem tego typu na świecie. Autorzy twierdzą, że maszyna o nazwie Zuchongzhi wykonała w 200 sekund obliczenia, które zajęłyby superkomputerowi TaihuLight 2,5 miliarda lat. Urządzenie ma też przebijać pod względem możliwości poprzedniego rekordzistę stworzonego przez Google.

Artykuł opisujący możliwości Zuchongzhi nie został jeszcze zrecenzowany – na razie znalazł się na łamach serwisu arXiv, który zbiera dane naukowe przed ich weryfikacją. Z tekstu wynika, że komputer kwantowy stworzony przez Chińczyków rozwiązał zadanie przy użyciu 56 z 66 kubitów, co czyni z niego najpotężniejsze urządzenie tego typu.

"Wykazaliśmy, że możemy użyć fotonów, aby zademonstrować kwantową moc obliczeniową znacznie wykraczającą poza możliwości klasycznego odpowiednika" - mówi kierownik chińskiego zespołu, Jian-Wei Pan z University of Science and Technology of China w Hefei. Dodaje, że wykonane obliczenia, zwane problemem próbkowania bozonu, mają potencjalnie praktyczne zastosowanie w teorii grafów, chemii kwantowej i uczeniu maszynowym.

Komputer kwantowy - Chińczycy pobili rekord?

Dotychczasowy rekord należał do giganta technologicznego Google, który ogłosił w 2019 roku, że jego 54-kubitowy procesor Sycamore osiągnął supremację kwantową – punkt, w którym komputer kwantowy może wykonywać zadania niemożliwe do rozwiązania dla tradycyjnych komputerów. Sycamore potrzebował zaledwie 200 sekund, aby wykonać obliczenia, które najpotężniejszemu superkomputerowi świata zajęłyby ok. 10 tys. lat.

Maszyna stworzona przez zespół Jian-Wei Pana miała z kolei wykonać w 70 minut zadanie, które zajęłoby klasycznemu superkomputerowi osiem lat. Zdaniem chińskich uczonych problem, który udało się rozwiązać przy pomocy Zuchongzhi, był 100 razy trudniejszy niż ten, którym zajmowała się maszyna firmy Google. To jednak nie wszystko.

Urządzenie stworzone przez Chińczyków rozwiązało problem próbkowania bozonu w zaledwie 200 sekund, co – według szacunków naukowców – zajęłoby TaihuLight, trzeciemu najpotężniejszemu superkomputerowi świata, aż 2,5 mld lat. Oczywiście o ustanowieniu nowego rekordu będzie można mówić dopiero, gdy potwierdzą go opinie wyrażone przez innych naukowców.

Źródło artykułu:dobreprogramy