UFO: Alien Invasion na weekend. Ocal Ziemię przed obcą zarazą

Strona głównaUFO: Alien Invasion na weekend. Ocal Ziemię przed obcą zarazą
19.09.2015 09:36
UFO: Alien Invasion na weekend. Ocal Ziemię przed obcą zarazą
bEgRWlsS

Jeśli po nocach śnicie o obronie Ziemi przed hordami kosmitów,nie mogąc się doczekać wydania nowego XCOM-a 2, to proponujemy WamUFO: Alien Invasion, stworzoną przez społeczność grętaktyczno-strategiczną, w której staniecie na czele organizacjiPHALANX, by zmierzyć się z obcą zarazą. Ta jedna z najlepszychopensource'owych gier jest wyraźnie zainspirowana klasycznym UFO:Enemy Unknown, oferuje jednak o wiele więcej, niż jeden znajsłynniejszych tytułów lat 90.

bEgRWlsl

Jest rok 2084, a ludzkość od dziesięcioleci cieszy się pokojemi dobrobytem. Czasy samodzielnych państw narodowych mamy już zasobą, osiem pozostałych potęg – Zjednoczona Ameryka, WiększaUnia Europejska, Republika Azji, Sojusz Bliskowschodni, KrajeRewolucyjne, Wspólnota Oceanii oraz Rosja o erze intensywnychzbrojeń dawno już zapomniało. Jednak 3 marca sześć niewielkichniezidentyfikowanych obiektów latających pojawia się znienacka naorbicie, by błyskawicznie wylądować w Bombaju, najgęściejzaludnionym miejscu planety. Obcy nawet nie próbują wysyłaćżadnych komunikatów, po prostu rozpoczynają rzeź. Przez następnedwanaście godzin kilkunastu kosmitów, uzbrojonych w broń, którejnikt dotąd nie widział, morduje dwadzieścia tysięcy ludzi, w tymtrzy elitarne bataliony wojska. Dopiero zmasowany kontratakzjednoczonych sił ludzkości powstrzymuje inwazję. Obcy wycofująsię do swoich pojazdów i znikają na orbicie. Za nimi pozostajązasłane zwłokami ulice Bombaju.

Widok planety: bazy, stanowiska SAM, radary...
Widok planety: bazy, stanowiska SAM, radary...

Zwołane w trybie nadzwyczajnym posiedzenie ONZ nie przynosiżadnych rozstrzygnięć, a tymczasem następują kolejne ataki, naznacznie większą skalę. W ciągu kilku godzin ludzka populacjaBonn, Johannesburga i Bangkoku zostaje zmniejszona do zera. Niektórekraje próbują porozumieć się z najeźdźcami, wysyłająckomunikaty we wszystkich możliwych językach, jednak dla obcych niema to znaczenia. Pozostawiając za sobą tylko splamione krwiąruiny, znikają bez śladu, ale wiadomo, że to nie koniec. 87 godzinpo pierwszym ataku ludzkość wypowiada obcym wojnę. Przez kolejnetygodnie armie na całej planecie toczą bitwy z kosmitami… niemalzawsze przegrywając. Postawionej w obliczu zagłady Ziemi pozostajetylko jedna szansa. Przypomniano sobie o założonej przez USA wlatach pięćdziesiątych XX wieku organizacji PHALANX, której celemmiało być badanie incydentów związanych z „latającymispodkami”. Stare bazy zostają odkurzone, stare laboratoriareaktywowane, pod banderą ONZ organizacja ta wraca do akcji,finansowana przez wszystkie osiem potęg. Do jej dyspozycji najlepsiżołnierze i piloci, najbystrzejsi naukowcy oraz najbardziejpomysłowi technicy. PHALANX potrzebuje jednak dowódcy – i w tymmomencie zaczyna się Twoja rola, drogi graczu.

W głównej bazie jest już bardzo tłoczno
W głównej bazie jest już bardzo tłoczno

Każdy kto grał w UFO: Enemy Unknown, łatwo rozpozna klasycznyinterfejs, składający się w praktyce z trzech części. Pierwszyto widok globu, na którym będziemy budowali tajne bazy, dodatkowesystemy radarowe, systemy obrony przeciwlotniczej oraz hangary narozbite UFO. Tu będziemy też zarządzali operacjami przechwytywaniaobcych pojazdów przez nasze siły powietrzne, otrzymamy dostęp doklienta poczty, w którym podwładni przesyłają informacje o np.postępie badań naukowych, oraz sprawdzimy nasze wydatki. Niestetybowiem obrona Ziemi sporo kosztuje, a nasi sponsorzy też nie mająnieograniczonych zasobów.

Jedno z ulubionych zajęć jajogłowych: autopsje obcych
Jedno z ulubionych zajęć jajogłowych: autopsje obcych

Drugi ekran to ekran bazy. Tutaj możemy planować jej rozbudowę,dobudowując kolejne specjalistyczne pomieszczenia, tutajwyekwipujemy naszych żołnierzy (na szczęście gra pamięta naszewybory, więc nie trzeba przed każdą misją ręcznie zbroić całegooddziału), wyposażymy samoloty, zarówno w systemy broni jak idodatkowe komputery celownicze czy systemy walkiradioelektronicznej), zatrudnimy naszych nowych „pracowników”,wskażemy kierunki badań naukowych i wyznaczymy zajęcia dlatechników w warsztatach – te działa plazmowe w końcu nie zrobiąsię same.

bEgRWlsn

Trzeci widok to widok taktyczny, do którego trafiamy podczasprzeprowadzanej w turach bitwy z obcymi. Swobodna kamera pozwoli namoglądać naszych żołnierzy z oddali i w przybliżeniu. Sterowanieżołnierzami odbywa się za pomocą myszki, warto korzystać też zeskrótów klawiaturowych. Każdy żołnierz dysponuje pewną ilościąjednostek czasu, które może wykorzystać na swój ruch, strzał zbroni czy użycie przedmiotu z ekwipunku (np. gogli termowizyjnych,granatu czy apteczki). Zazwyczaj warto zaoszczędzić częśćjednostek czasu, tak by żołnierz mógł zareagować na ruch wroga wtrakcie jego tury. Na ekranie taktycznym mamy też możliwośćpodglądu wyposażenia każdego z naszych ludzi i sprawdzenia ichstanu zdrowia. Walka toczy się do ostatniego… obcego lub człowieka– tu nikt nie błaga o litość, nikt też litości dla wroga niema. Warto jednak podkreślić, że jeśli nie mamy ochoty nasamodzielne toczenie bitwy, to zamiast po raz n-ty szturmowaćrozbite UFO, można wybrać tryb misji automatycznej. Gra wyliczywówczas rezultat bitwy na podstawie doświadczenia i wyposażenianaszych żołnierzy.

Wzięłoby się jeszcze trochę granatów, ale za dużo ważą
Wzięłoby się jeszcze trochę granatów, ale za dużo ważą

Jedno jest tu pewne – gra jest znacznie bliższa klasycznegooryginału, niż wydany kilka lat temu XCOM. Nie chodzi tu tylko ografikę, na pewno daleką od dzisiejszych standardów, ale przedewszystkim o klimat. Tu żołnierze nie są nadludźmi, którzy zgenetycznie udoskonaloną muskulaturą i zmodyfikowanymi oczamisieją wśród obcych zniszczenie za pomocą plazmowego karabinusnajperskiego. Nawet w późniejszych etapach gry nasi ludzie będąłatwo ginąć od ostrzału i ciosów wroga, nierzadko będziemy sięcieszyć, gdy z trudniejszych misji wróci połowa składu. Kluczemdo zwycięstwa jest ostrożność, krycie ogniem, inteligentnewykorzystanie różnych typów broni (są np. obcy niemal całkowicieodporni na pociski ciężkich karabinów maszynowych, dla którychjednak np. bliski wybuch granatu jest śmiertelny), i przedewszystkim wykorzystanie osłony terenowej. A co, jeśli osłony brak?Pamiętajcie wówczas o granatach dymnych i hukowych.

Tym razem będzie łatwo: garstka obcych i rozbity wrak
Tym razem będzie łatwo: garstka obcych i rozbity wrak

To co dla jednych będzie zaletą gry, innym może się niespodobać – wiele jest tu rzeczy, o które trzeba zadbać, którychza nas gra nie zrobi. Zbudowałeś w bazie stanowisko bateriiprzeciwlotniczej? Bardzo dobrze, ale czy zbudowałeś lub zakupiłeśdla niej wyrzutnię rakiet plot? Nie? Więc powodzenia podczasnajbliższego ataku obcych. Czy na pewno piloci za sterami twoichmyśliwców są najlepszymi z możliwych? Warto sprawdzić listędostępnego personelu i ręcznie wybrać tych, którzy będą bronićnieba nad Ziemią. A gdy już dostałeś w swoje ręce pierwszy wrakUFO, to pamiętaj, sami jajogłowi nie wystarczą, by go zbadać.Musisz swoim technikom kazać wziąć palniki w dłoń, byrozmontowali obcy pojazd i wydobyli z niego np. system silników.

Bywają też straszne misje. Nocą, na przedmieściach miasta… ilu żołnierzy wróci w workach?
Bywają też straszne misje. Nocą, na przedmieściach miasta… ilu żołnierzy wróci w workach?

Dla tych, którym jednak takie mikrozarządzanie niestraszne, UFO:Alien Invasion powinno się spodobać – tym bardziej, że jest grąza darmo, łatwą w przerabianiu (mamy dostęp do wszystkich plikówkonfiguracyjnych oraz dopracowany edytor map), dostępną na Windows,Linuksa, Maka i Androida.

bEgRWlst

UFO: AI można pobrać w działach:

Programy (dla Windows) › Gry › Strategiczne

Programy (dla Maka) › Gry

Programy (dla Androida) › Gry

bEgRWlsu

Bawcie się dobrze i ocalcie naszą planetę przed hordami obcych!

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Udostępnij:
bEgRWltj