UNESCO wpisuje fińską demoscenę na listę światowego dziedzictwa kulturowego

UNESCO wpisuje fińską demoscenę na listę światowego dziedzictwa kulturowego16.04.2020 10:28
Finlandia: tamtejsza demoscena częścią światowego dziedzictwa kulturowego wg UNESCO, fot. Karolis Kavolelis/Shutterstock
Finlandia: tamtejsza demoscena częścią światowego dziedzictwa kulturowego wg UNESCO, fot. Karolis Kavolelis/Shutterstock

W krajach takich, jak Francja czy Wielka Brytania twórcy gier wideo są szanowani i otrzymują wysokie odznaczenia. Na przykład Królowa Elżbieta II nadała w 2004 Peterowi Molyneux (twórcy Populous, Dungeon Keeper i Fable) Order Imperium Brytyjskiego, a Fredrick Raynal (Alone in the Dark) i Michel Ancel (Rayman) otrzymali Ordery Narodowe Legii Honorowej. Teraz UNESCO doceniło tzw. demoscenę z Finlandii i wpisało ją na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego.

Fińska demoscena na liście dziedzictwa UNESCO

Początki demosceny na świecie sięgają lat 70., a gdyby się uprzeć, to jakieś pojedyncze przykłady nawet lat 50. Na dobre jednak to zjawisko, czy też subkultura rozwinęła się w latach 80. Były to czasy Commodore 64, a wkrótce i niezwykle popularnej w Europie Amigi (niektórzy odmieńcy używali wtedy... Atari).

Phenomena - Enigma - Amiga Demo (HD 50fps)

Jest to przykład elektronicznego DIY ("zrób to sam"), który zbliżył do siebie tysiące zapaleńców, którzy łamali zabezpieczenia gier, tworzyli własne oprogramowanie (w tym dema), prace graficzne i muzyczne, a także tzw. "cracktro", czyli chałupnicze ekrany startowe do crackowanych gier. Te ostatnie często były szansą na pokazanie kunsztu technologicznego danej grupy demosceny.

Co ciekawe, o wpisanie fińskiej "Demoskene" na listę UNESCO apelowali... właśnie jej członkowie. To tylko pokazuje, nawet dzisiaj, jak ważna dla tożsamości narodowej była ta społeczność.

Amiga corner #2: przenosimy dane z PC do Amigi

Demoscena była odskocznią dla wielu twórców do zrobienia niemałej kariery. Tak było w przypadku studia Remedy, twórców serii Max Payne[/i] oraz gier Alan Wake i [i]Control, którego członkowie należeli do grupy Future Crew działającej między 1987 a 1994 rokiem. Z kolei w Szwecji Michael Kalms, również znany z amigowej sceny ("Amisceny") został potem zatrudniony przez DICE, czyli twórców serii Battlefield. Z kolei u nas Michał Staniszewski, czyli "Bonzaj" z grupy Plastic, teraz w Plastic Studios stworzył grę Bound wyprodukowaną przy współpracy z Sony Santa Monica Studios.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (68)