UOKiK: Play od lat niesłusznie pobierał opłaty. Teraz musi je zwrócić

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na firmę P4, operatora sieci Play, karę w wysokości ponad 108 mln zł oraz zobowiązał firmę do zwrotu nienależnie pobranych opłat od konsumentów. Którym klientom przysługuje zwrot?

Operator sieci Play ukarany przez UOKiK za nieuczciwe praktyki wobec klientów
Operator sieci Play ukarany przez UOKiK za nieuczciwe praktyki wobec klientów
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Operator sieci Play został ukarany przez UOKiK za nieuczciwe praktyki związane z utratą rabatów przez klientów spóźniających się z płatnościami. Mechanizm ten, jest oceniany przez UOKiK jako nielegalna kara umowna. W sieci Play spóźnienie z przelewem za rachunek oznacza utratę rabatu i wyższy abonament w kolejnym miesiącu - podał UOKiK w komunikacie.

UOKiK: To niedozwolona kara dla klientów nakładana od sześciu lat

Play to jeden z czterech największych operatorów telefonii komórkowej w Polsce. Od ponad sześciu lat stosuje zasady, w których opóźnienie w zapłacie rachunku automatycznie powoduje utratę rabatu za e-fakturę i terminowe płatności. Urząd wyjaśnił w uzasadnieniu, że P4 - operator sieci Play - kusi klientów rabatem za e-fakturę i terminowe płatności, zazwyczaj w wysokości 5 zł miesięcznie, jednak gdy konsument spóźni się z płatnością, traci tę zniżkę i jego następny rachunek rośnie. W ocenie UOKiK taki mechanizm działa jak niedozwolona kara umowna za opóźnienie w zapłacie.

"Promocja nie może mieć podwójnego dna. Zniżka za e-fakturę i terminową płatność ma być zachętą do nowoczesnych rozliczeń, a w praktyce jest dotkliwą sankcją za nawet niewielkie opóźnienie w opłaceniu rachunku. Taki mechanizm narusza prawo i uderza w konsumentów, dlatego nałożyłem na operatora sieci Play karę oraz obowiązek zwrotu nienależnie pobranych opłat" - przekazał w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jego zdaniem mechanizm utraty rabatu działa jak kara za nieterminowe opłacenie rachunku. Przepisy Kodeksu cywilnego - w szczególności artykuł 481 paragraf 1 oraz artykuł 483 paragraf 1 - jasno wskazują, że w razie opóźnienia w płatności konsument może zostać obciążony odsetkami za czas opóźnienia, ale nie można nakładać na niego dodatkowych sankcji za to, że przelew dotarł po terminie. Odbieranie zniżki i podnoszenie abonamentu jest więc sprzeczne z tymi przepisami i w praktyce stanowi formę niedozwolonej prawnie kary umownej - dodał.

Klienci Playa mogą liczyć na zwrot?

UOKiK nałożył na P4 karę w wysokości 108 573 207 zł, nakazał zaniechanie stosowania takiej praktyki oraz nakazał zwrot niesłusznie pobieranych opłat klientom.

"Spółka powinna również zwrócić klientom pieniądze pobrane w związku z utratą rabatu za e-fakturę i terminowe płatności. Zwrot będzie przysługiwał tym, którzy po 30 września 2019 r. zawarli umowę z takim rabatem, stracili go z powodu opóźnienia w płatności i zapłacili podwyższoną kwotę rachunku. Zwrot ma dotyczyć zarówno obecnych, jak i byłych klientów" - informuje UOKiK.

Decyzja nie jest prawomocna, spółce przysługuje odwołanie do sądu. Po uprawomocnieniu się decyzji prezesa UOKiK Play będzie musiał poinformować konsumentów m.in. o decyzji, przysługującym im prawie do zwrotu pobranych opłat, sposobie jego otrzymania i terminie na zgłoszenie się po należną im kwotę. Jeśli obecni klienci nie zgłoszą się po zwrot, ich konta abonenckie zostaną automatycznie zasilone odpowiednią kwotą.

UOKiK wskazał, że w praktyce konsument ponosi więc podwójne konsekwencje - oprócz ustawowych odsetek za opóźnienie, płaci w kolejnym miesiącu więcej za abonament, który rośnie o wartość utraconej zniżki. Zdarzało się, że konsument traci rabat również wtedy, gdy opóźnienie dotyczyło innych należności doliczonych do tej samej faktury – na przykład raty za sprzęt, opłat z tytułu usług dodatkowych albo usług o podwyższonej opłacie.

UOKiK przygląda się także innym operatorom sieci komórkowych

Decyzja wobec P4 to kolejne działanie Prezesa UOKiK dotyczące sposobu konstruowania rabatów i rozliczania opłat przez dostawców usług telekomunikacyjnych. W toku są postępowania wobec spółek CANAL+, T-Mobile, Orange, Vectra i Multimedia Polska dotyczące karania konsumentów utratą jednego z rabatów w związku z nieopłaceniem faktury w terminie.

Cyfrowy Polak
Cyfrowy Polak© Cyfrowy Polak

Amanda Grzmiel, dziennikarka Wirtualnej Polski

Programy

Zobacz więcej
uokikplaykara umowna

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (1)