r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Google „blokuje” Adblock Plusa w imię zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników

Strona główna Aktualności

Dla firmy, która żyje z wyświetlania reklam, oprogramowanie służące do blokowania reklam musi wydawać się obrzydliwością. Jeśli jednak zdecydujesz się na rozwijanie otwartej platformy, nie możesz ot tak zakazać programistom tworzenia takich blokad, a użytkownikom korzystania z nich. Możesz jednak spróbować to utrudnić. To właśnie zrobiło Google przy okazji swojej ostatniej aktualizacji Androida.

Teraz właściciele niezrootowanych telefonów z Androidem 4.1.2 i 4.2.2 nie mogą już w prosty sposób uruchomić u siebie Adblock Plusa. Otrzymują komunikat, według którego muszą ręcznie skonfigurować sobie serwer proxy wykorzystywany przez aplikację do filtrowania reklam. Teoretycznie to nic strasznego, zrobienie tego w Androidzie nie jest trudne, ale z drugiej strony dla wielu użytkowników takie manipulacje to czarna magia – oni po prostu chcą zainstalować aplikację i mieć spokój. Wprowadzenie konieczności samodzielnego konfigurowania proxy przenosi AdBlock Plus z kategorii aplikacji dla mas do kategorii aplikacji dla hobbystów.

Autor Adblock Plusa zgłosił swoje zastrzeżenia, sugerując nawet, że Androidowi coraz bliżej do Microsoftu. Google raczej wprowadzonych zmian nie wycofa – tłumaczy się, że to wszystko dla bezpieczeństwa użytkowników: złośliwe aplikacje mogłyby przekierowywać połączenia internetowe, a wprowadzone poprawki uniemożliwiają im to. Mimo to deweloperzy Adblocka liczą, że Google przedstawi rozwiązanie, które chroniąc bezpieczeństwo użytkowników będzie szanowało także ich decyzje. Na razie pozostała im jedynie edukacja: na stronach Adblock Plusa pojawił się poradnik, wyjaśniający jak blokadę reklam skonfigurować na nowych wersjach Androida.

Nie jest to jedyny kuksaniec od Google'a wymierzony w antyreklamowe oprogramowanie. Podobnie utrudniono życie użytkownikom Adblocka na przeglądarce Chrome. Od grudnia 2012 r. wyszukiwarka Chrome Web Store domyślnie zwraca wyniki dla kategorii „Aplikacje”, podczas gdy Adblock Plus jest „rozszerzeniem” – by go znaleźć w wynikach, trzeba przełączyć widok listy wyszukiwania (a interfejs do tego nie jest zbyt przejrzysty). Co ciekawe, po wprowadzeniu zmian w wyszukiwarce, deweloperzy Adblock Plusa przygotowali swoje rozszerzenie w formie aplikacji i umieścili je w sklepie – jednak Google bez komentarza usunęło je kilkanaście godzin później.

r   e   k   l   a   m   a
© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.