Kolejna szansa dla domeny .xxx

10.03.2010 10:51, Autor: Michał Majchrzycki (mmaj), Kategoria: News
NewsImage

Od 2001 roku trwają dyskusje nad uruchomieniem domeny przeznaczonej wyłącznie dla stron pornograficznych. Rada organizacji ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) postanowiła po raz trzeci zająć się sprawą. Jeśli podejmie pozytywną decyzję, właściciele witryn pornograficznych będą mogli korzystać z adresu .xxx.

Pornobiznes jest jedną z najlepiej rozwijających się gałęzi rynku internetowego. Niedawno na sprzedaż wystawiona została domena sex.com za, bagatela, 1 mln dolarów. Przychody z pornografii zachęcają inwestorów do rozwijania rynku i nowych ofert. Od 2001 roku próbują oni przeforsować pomysł na domenę .xxx, która przeznaczona byłaby dla stron zawierających materiały dla dorosłych. Wstępnie została ona zatwierdzona w 2005 roku, jednak pod wpływem amerykańskiego rządu, rada organizacji ICANN zajmująca się m.in. przyznawaniem domen internetowych, odmówiła wnioskodawcom rejestracji .xxx - pisaliśmy na ten temat w maju 2006 r.

Z podobnym skutkiem zakończyła się w marcu 2007 roku druga sprawa o przyznanie domeny, ale do trzech razy sztuka - ICANN w tym tygodniu podczas spotkania w Kenii jeszcze raz rozważy ideę pornograficznej domeny. Zwolennicy stworzenia domeny .xxx twierdzą, że w ten sposób można by w bardziej skuteczny sposób kontrolować pornografię w Internecie. Rodzice mogliby dużo łatwiej, niż dotychczas, ograniczać dostęp swoich pociech do witryn z materiałami erotycznym. Nie wiadomo jednak, czy na adresy o końcówce .xxx musiałyby przenieść się wszystkie strony pornograficzne, czy też byłaby to jedynie jedna z możliwości. Poza tym rodzice wcale nie chcą, aby ICANN zgodził się na rejestrację domeny.

Do amerykańskiego Departamentu Handlu wpłynęło ponad 6 tys. listów od obywateli, w tym od licznych organizacji zajmujących się ochroną rodziny. Ich zdaniem nadanie domeny stronom pornograficznym nie rozwiąże problemu, a tylko go spotęguje. W ten sposób stworzy się jeszcze więcej możliwości rozpowszechniania kontrowersyjnych materiałów - twierdzą rodzice. Rzecz jasna, co innego twierdzą zwolennicy rejestracji domeny. Ich zdaniem taki krok przysłuży się unormowaniu kwestii pornografii w Internecie. Kto ma rację? Dobrze ujął to jeden z komentatorów sprawy: jesteśmy znowu w punkcie wyjścia.

Źródło: Ars Technica
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (37)  

Avatar
KONTO USUNIĘTE | 10.03.2010 11:07#1

Mylisz zwykłą nagość z wulgarnym i obcesowym jej przedstawianiem przez strony xxx.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MrMoon | 10.03.2010 11:14#2

Hmmm, a co to jest ta pornografia? Czy te wszystkie szmeki-pudelki, smogi itd pełne gołych doop to już pornografia czy nie?
Gdzie jest ta granica?

Nie mam nic przeciwko (wręcz przeciwnie), ale należało by to jakoś usankcjonować. Może w przeglądarkach powinny być buttony typu zgłoś pornografię itd, a potem na ich podstawie powinny działać filtry?

Co do domeny jeżeli byłby absolutny nakaz aby strony z treścią musiały mieć domenę X to jestem za. Ale jeżeli to ma być tylko dodatkowa opcja - to nie widzę powodów wprowadzania wprowadzania, bo będzie to ułatwienie - *.xxx i lecimy.

Avatar
hm... (niezalogowany) | 10.03.2010 11:18#3

@MaRa

Mylisz 'erotykę' i akt z 'pornografią' (wulgaryjną i ostentacyjną). Zgadzam się w tej kwestii z Karolinah.

Prawdopodobnie będzie to martwa regulacja, jeśli w ogóle wejdzie w życie, ale moim zdaniem lepieć stworzyć rejon (wyłącznie domena .xxx) dla materiałów pornograficznych niż bombardować nimi internautę na każdym kroku (i złośliwym oprogramowaniem na doczepkę). Postąpiła rewolucja obyczajowa. Kto ma takie życzenie - niech ma dostęp. A kto nie - niech ma możliwość zablokowania.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gitma-Dżones ;< | 10.03.2010 11:20#4

@ Karolinah

Ujęłaś sedno

Avatar
hm... (niezalogowany) | 10.03.2010 11:21#5

@MrMoon

Słuszne spostrzeżenie. Istnieje cienka granica. Nawet jeżeli jakiś organ podejmie się karkołomnego zadania segregacji witryn, to kto zmusi wszystkich ojców pornobiznesu do migracji na adresy o końcówce .xxx?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaRa | 10.03.2010 11:27#6

@MrMoon - a tak to jest utrudnione? Co najwyżej kilka stron jest popularniejszych od innych z racji łatwości zapamiętania domeny. Aktualny stan rzeczy preferuje te strony, one zarabiają najwięcej i trudno komuś nowemu wejść do "biznesu". A czy materiały są na 100, czy na 100 000 stronach, to nie ma różnicy dla odwiedzających.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TrustNoOne | 10.03.2010 11:35#7

Powinien byc mus przeniesienia sie na .xxx . Poza tym tak jak napisala Karolinah pokazanie ciala jako czesci sztuki to co innego niz np vomit, scat, pissing, oral, anal itp... Pornografia powinna byc tylko dla nielicznych a nie dla dzieci.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MrMoon | 10.03.2010 11:39#8

@MaRa - nie jest utrudnione, erotyka jest wszędzie niestety.
Ale jeżeli ta domena nie będzie !nakazana! dla określonych treści to jaki jest jej sens? Chyba właśnie żeby ułatwić znalezienie tym, którzy mają z tym trudności.

Chociaż nie mam osobiście nic przeciwko nagości erotyce czy wręcz porno, to zdaję sobie sprawę że niektórzy mają z tym duże problemy (mam kumpla który się leczy). To tak jak z automatami do gier, jak dla mnie to mogą stać na każdym rogu nawet niech stawiają je w przedszkolach. Mnie to w ogóle nie ciągnie. Ale wśród znajomych mam przykład 3 małżeństw które się rozpadły przez automaty.

Niektórych niestety trzeba przed hazardem czy pornografią chronić, nawet jeżeli tego nie chcą.

Avatar
Axles2 (niezalogowany) | 10.03.2010 11:41#9

Coś się zalogować nie mogę na moje konto :/
"Co do domeny jeżeli byłby absolutny nakaz aby strony z treścią musiały mieć domenę X to jestem za. Ale jeżeli to ma być tylko dodatkowa opcja - to nie widzę powodów wprowadzania wprowadzania, bo będzie to ułatwienie - *.xxx i lecimy."
Potwierdzam to w pełni, jedynie wtedy będzie miało sens wprowadzenie tego. Blokowało by się strony .xxx która skupiałaby wszystkie omawiane 'gołe' i wtedy rodzic w łatwy sposób to blokuje chociażby na routerze. Serwisy typu pudelek musiałyby wybierać czy będą pokazywać nagość jeśli tak to wypad na domeny z końcówką .xxx, jeśli nie to zostają na starej.

Avatar
Axles2 (niezalogowany) | 10.03.2010 11:41#10

Coś się zalogować nie mogę na moje konto :/
"Co do domeny jeżeli byłby absolutny nakaz aby strony z treścią musiały mieć domenę X to jestem za. Ale jeżeli to ma być tylko dodatkowa opcja - to nie widzę powodów wprowadzania wprowadzania, bo będzie to ułatwienie - *.xxx i lecimy."
Potwierdzam to w pełni, jedynie wtedy będzie miało sens wprowadzenie tego. Blokowało by się strony .xxx która skupiałaby wszystkie omawiane 'gołe' i wtedy rodzic w łatwy sposób to blokuje chociażby na routerze. Serwisy typu pudelek musiałyby wybierać czy będą pokazywać nagość jeśli tak to wypad na domeny z końcówką .xxx, jeśli nie to zostają na starej.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Lizard | 10.03.2010 11:43#11

Tylko zróbcie odliczanie do chwili włączenia ".xxx", będzie polowanko na domeny :D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
koniar1 | 10.03.2010 11:49#12

Jestem za, to mi ułatwi ściąganie porno z netu. Będę mógł dzięki temu więcej czasu przeznaczyć na pracę zamiast na wyszukiwanie filmów. A te niestety same ściągać się nie chcą

Avatar
Ignacy bez pracy (niezalogowany) | 10.03.2010 11:51#13

A niech robią co chcą, byle mi YouPorn i RedTube nie przestały dziać...

Avatar
Axles2 (niezalogowany) | 10.03.2010 11:53#14

Coś się zalogować nie mogę na moje konto :/
"Co do domeny jeżeli byłby absolutny nakaz aby strony z treścią musiały mieć domenę X to jestem za. Ale jeżeli to ma być tylko dodatkowa opcja - to nie widzę powodów wprowadzania wprowadzania, bo będzie to ułatwienie - *.xxx i lecimy."
Potwierdzam to w pełni, jedynie wtedy będzie miało sens wprowadzenie tego. Blokowało by się strony .xxx która skupiałaby wszystkie omawiane 'gołe' i wtedy rodzic w łatwy sposób to blokuje chociażby na routerze. Serwisy typu pudelek musiałyby wybierać czy będą pokazywać nagość jeśli tak to wypad na domeny z końcówką .xxx, jeśli nie to zostają na starej.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przybylas | 10.03.2010 11:55#15

Ja już widzę te ceny domeny sex.xxx itp... za 1,5 mld $ :D

Avatar
kfm877 (niezalogowany) | 10.03.2010 11:59#16

Wszystkie strony z erotyką i pornografią powinny wylądować na domenach .xxx , można wtedy łatwo zablokować do nich dostęp nieletnim.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
master_zonk6 | 10.03.2010 11:59#17

Jak to jest, że takie witryny udostępniając filmy pornograficzne za darmo, jeszcze na tym zarabiają??
@MaRa
Dawno chyba nie byłeś na stronie z porno :)

Avatar
bhrsX (niezalogowany) | 10.03.2010 12:22#18

@TrustNoOne
jestem pod wrażeniem znajomości tematu ;) ekspert normalnie...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GL1zdA | 10.03.2010 12:51#19

Miałoby to sens, gdyby cały pornobiznes przeniósł się pod .xxx, rzeczywiście ułatwiłoby to filtrowanie. Co do tego, co uznawać za pornografię, to najprościej wg profilu firmy kupującej domenę - zakładam, że prywatne osoby/nie czerpiące zysku z tej działalności to raczej niewielki odsetek - wszystkiego i tak nigdy nie odfiltrujemy, a nie będzie rozważań, czy kawałek tyłka to już pornografia czy nie.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 10.03.2010 13:12#20

Czy 'propagowanie nazimu' 'unormowalaby' domena .nazi?

Avatar
hm... (niezalogowany) | 10.03.2010 13:29#21

@anonim (niezalogowany)

Tu nie ma co normować.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483):Art. 13.
Zakazane jest istnienie partii politycznych i innych organizacji odwołujących się w swoich programach do totalitarnych metod i praktyk działania nazizmu, faszyzmu i komunizmu, a także tych, których program lub działalność zakłada lub dopuszcza nienawiść rasową i narodowościową, stosowanie przemocy w celu zdobycia władzy lub wpływu na politykę państwa albo przewiduje utajnienie struktur lub członkostwa.


Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.):Art. 256.
Kto publicznie propaguje faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołuje do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Pornografia, przynajmniej w Polsce, nie jest zakazana.

Avatar
lith (niezalogowany) | 10.03.2010 13:53#22

wprowadzenie .xxx nic nie zmieni, nikogo przed niczym nie uchroni:P kto chce i tak znajdzie... i raczej specjalnie trudne to pewnie nie jest. Po prostu jest popyt... to i chcą zrobić podaż. Domeny byłyby kupowane, to czemu ich nie wprowadzić? Na pewno żadnej rewolucji by nie było.

Avatar
Roadrunner (niezalogowany) | 10.03.2010 13:57#23

Wiele osób popiera opinię typu:
"...jeżeli byłby absolutny nakaz aby strony z treścią musiały mieć domenę X to jestem za. Ale jeżeli to ma być tylko dodatkowa opcja - to nie widzę powodów wprowadzania..."

Ale zrozumcie, że nie da się zrobić wszystkiego na raz - na początku musimy mieć działające możliwości aby móc nakazywać ich wykorzystanie. Już teraz projekt ma problemy z wdrożeniem, więc musi wchodzić małymi kroczkami.

Inną opinią jest to, że nowa domena ułatwi odnajdywanie i dostęp do treści pornograficznych, a ja się pytam JAK? System nazw w internecie nie pozwala na przeszukiwanie domen, ich listowanie, itp. Nie ma miejsca gdzie można by wpisać "*.xxx" i otrzymać listę nazw; adresy i tak zdobywane by były takimi samymi sposobami jak teraz. Z drugiej strony, czy w dzisiejszych czasach wyszukiwarek, p2p trackerów, rapidshare-podobnych, można jeszcze jakoś łatwiej zdobywać pornografię w internecie?

Avatar
Lord Nikon (niezalogowany) | 10.03.2010 13:57#24

Pomysł domeny - spoko. Od razu będzie wiadomo co za strona, nawet gdy nazwa nie będzie "znacząca" :)

A czym jest pornografia?
Pornografia jest pojęciem płynnym, ale zasadniczo za pornografię uznaje się materiały, których treść ma prowadzić do silnego podniecenia seksualnego.
W odróżnieniu od erotyki, która ma wywołać nie "zwierzęce" pożądanie a domysły i pewną nutkę tajemniczości.

ps. erotyki nie ma wszędzie :D Popatrz na modelki na wybiegu i pomyśl dlaczego wyglądają tak a nie inaczej :P

Avatar
Roadrunner (niezalogowany) | 10.03.2010 13:58#25

@anonim: nazizm nie jest tematyką _większości_ stron internetowych...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MrMoon | 10.03.2010 13:59#26

@Lizard: Tylko zróbcie odliczanie do chwili włączenia ".xxx", będzie polowanko na domeny :D


Nooo raczej, sam był zaklepał dobreprogramy.xxx :P

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 10.03.2010 14:16#27

@master_zonk6
Nie wiesz na czym zarabiają? :-)
Na tym, co wszyscy: Na reklamie.
Przy okazji, podnosząc oglądalność, zwiększają wartość swojej domeny.
Wobec powyższego, filmiki są darmowe, a ponadto: część z nich to "produkcje amatorskie", albo fragmenty filmów komercyjnych, i aby obejrzeć całość (w jakości HD), musisz wykupić płatne konto.


Avatar
Grosser (niezalogowany) | 10.03.2010 14:55#28

proponuję utworzyć inne domeny jak: mord; canibal; defraud; unlegal itd. wystarczy trochę czasu, 20 lat i młodzież bedzie sie zastanawiać co jest złego w rozrzynaniu człowieka itp. o ile sie zgadza.

oczywiscie że nie ma nic złego w traktowaniu ludzi jak rzeczy, przedmiotowo. tyle mamy do innych szacunku, co do siebie. ale idea, że człowiekowi, w tym jego części jaką jest ciało nalezy się szacunek przez to tylko, że jest osobą jest nie do przedstawienia sobie dla typowego przedstawiciela pokolenia SAV XXIII.

generalnie, kultura ludzka upada, nadchodzą czasy komercjalizacji barbarzyństwa, w pełni "legalnego". skoro Państwo to tylko inna mafia, to czemu nie ma współpracować z organizacjami przestępczymi, narkobiznesem, niewolnictwem? jeżeli tylko będzie ztego kasa? wszystko przecież jest na sprzedaż. i każdy ma swoją cenę...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Lizard | 10.03.2010 16:37#29

@Grosser
ja proponuję .learnenglish ;-)
"unlegal" :P

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Qboll | 10.03.2010 17:53#30

A jakby tak wprowadzić całkowity zakaz... Byłoby o połowę mniej internautów, ale za to świat byłby lepszy.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
lukaszKKK | 10.03.2010 18:16#31

@Ignacy bez pracy

"A niech robią co chcą, byle mi YouPorn i RedTube nie przestały dziać..."

Racja. Jeszcze zeby Tube8 nie przestało działać.

@Qboll
"A jakby tak wprowadzić całkowity zakaz... Byłoby o połowę mniej internautów, ale za to świat byłby lepszy."

Nie wiem dlaczego uważasz, ze pornografia jest winna jakiemuś złu na świecie. Zakazy są ogólnie nie bezpieczne. Dzis ocenzurujemy porno a jutro wypowiedzi Qbolla. Chyba rozumiesz co mam na mysli. Zresztą jeśli tęsknisz za cenzurą to możesz przeprowadzić się do Korei Północnej. Tam nie ma w internecie pornografii.



Avatar
glx (niezalogowany) | 10.03.2010 19:29#32

Zgadzam się z wszystkimi tymi, którzy chcą aby całe to porno było unormowane i dostępne tylko i wyłącznie na stronach *.xxx, żeby prawo wymagało rejestracji takiej witryny z taką domeną, żeby złamanie tego prawa groziło w miarę sporymi karami pieniężnymi (poniekąd na porno dobrze się zarabia). A i żeby było google.xxx dla chcących szukać porno treści. Nie zgadzam się z tymi którzy nie chcą tej domen bo, XXX ułatwi blokowanie stron porno przez odpowiednie programy, Brak pornografii na innych domenach i zniknięcie bajzeru z tym związanego. Więc GO XXX. :P

Avatar
Sprzedam Polityka.tv (niezalogowany) | 10.03.2010 20:36#33

Z tej okazji sprzedam dobroą domenę, ktoś jest chętny?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
command-dos | 10.03.2010 20:39#34

@trustnoone - fisting, cumming, to kojarzę, ale scat? pierwsze słyszę ;) to znaczy, że jestem do tyłu ;)
a tak na serio, to wątpię by bez przymusu autorzy tych stron decydowaliby się na przeniesienie ich serwisów na takie domeny, bo o wiele prościej byłoby je blokować przez adminów, przez co drastycznie spadłaby oglądalność co niektórych...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TrustNoOne | 10.03.2010 23:10#35

@ bhrsX - nie ekspert. ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Zulowski | 11.03.2010 0:42#36

A tam, lobstertube, i macie wyszukiwarkę z innych "tube" :)
Pogrupowane na działy, o których nawet się nie śniło reżyserom :D

Avatar
Hakim (niezalogowany) | 11.03.2010 15:57#37

Wprowadzenie jednej domeny dla treści pornograficznych, na pewno nie ułatwi wyszukiwania tych treści, bo to i tak jest banalne.
Ten, kto tak twierdzi (zapewne zagorzały konserwatysta), pewnie nigdy nie szukał. :)

Jednak zgadzam się, że w przypadku wprowadzenia tego rozwiązania, należałoby odróżnić treści w jakimś sensie wulgarne, nieprzyzwoite od pokazanych w dobrym celu (sztuka, edukacja), a więc potrzebna by była ścisła definicja pornografii w sensie prawnym.

A może powinno się wprowadzić podział treści erotycznych na materiały dozwolone dla każdego (zielone kółeczko dla rysunków, zdjęć edukacyjnych) od lat 12 (coś pomiędzy kółeczko a 16 lat, może zdjęcia modelek topless), od lat 16 (nagie akty - solo, ewentualnie sex, ale koniecznie z zabezpieczeniem, tylko w parach i do tego w łóżku pod kołdrą), od 18 (sex, różne formy oprócz przemocy) i od 21 (bez ograniczeń co do zawartości) - taki przykład.

To nie jest kpina, nawet jeśli tak zabrzmiało.

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Program tygodnia
GIMP 2.6.12

Ocena: 8,8
icon
Polecamy
Test: Sound Blaster Recon 3D Omega

Tandem Creative bez kabla
Dolina Charlotty
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av