r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Linux głównym systemem operacyjnym w nowoczesnych samochodach

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Jak już wielokrotnie wspominaliśmy – nowoczesne samochody posiadają rozbudowane systemy bezpieczeństwa i oprogramowanie multimedialne. Tym wszystkim zarządza komputer ze specjalistycznym oprogramowaniem. Mamy dobre wiadomości dla wszystkich miłośników pingwinów: to właśnie Linux ma być głównym systemem operacyjnym wybieranym przez branżę motoryzacyjną.

Niektórzy nadal z niecierpliwością czekają na rok Linuksa, nie widząc, że on już dawno nastał. Windows nadal króluje na desktopach, zagrozić nie jest mu w stanie nawet OS X, a Linux pozostaje daleko w tyle ze swoim skromnymi udziałami. Jednak to nie na PC trwa rok Linuksa, a na niemal każdym otaczającym nas urządzeniu, które posiada system operacyjny. Linuksowy kernel znajdziemy na routerach, smartfonach, telewizorach czy inteligentnych zegarkach. Natomiast teraz rozpoczęła się ekspansja w nowoczesnych samochodach.

Na wykorzystanie Linuksa w swoich samochodach już zdecydowali się tacy producenci jak Toyota, Nissan czy Jaguar, a niebawem ma on trafić także do aut Forda, Mazdy, Subaru i Mitsubishi. W popularyzacji pingwina ma pomóc projekt Automotive Grade Linux (AGL). Współpracują przy nim duże firmy informatyczne, w tym Oracle i Qualcomm. Głównym celem jest stworzenie wspólnego, opartego na Linuksie systemu operacyjnego, który miałby być wykorzystywany w skomputeryzowanych samochodach.

r   e   k   l   a   m   a

Efektem współpracy jest Unified Code Base (UCB). Jest to dystrybucja Linuksa bazująca na AGL i dwóch innych projektach open source – Tizen i GENIVI Alliance. UCB określa się Linuksem drugiej generacji dla samochodów. Ma być on wykorzystywany w obsłudze nawigacji, łączności i innych zaawansowanych systemów w autach.

Wspólny, otwarty system operacyjny w autach ma przynieść wiele korzyści, podobnie jak zrobił to Android na smartfonach. Przykładowo umożliwi on komunikowanie się samochodów różnych producentów, nie będziemy więc ograniczani do wyboru produktu konkretnej marki. Bardzo możliwe, że to właśnie te cechy przemówią do firm motoryzacyjnych i to właśnie Linux zdominuje samochody, nie pozostawiając już niczego dla Microsoftu.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.