List otwarty Jobsa w sprawie Flasha

29.04.2010 17:28, Autor: Michał Majchrzycki (mmaj), Kategoria: News
NewsImage

Steve Jobs, szef firmy Apple, opublikował list otwarty w sprawie technologii Flash i jego producenta, Adobe. Jak można się spodziewać, nie chwali on specjalnie swojego konkurenta.

List został opublikowany na stronach firmy Apple i został zatytułowany Myśli na temat Flasha. Jobs oficjalnie odniósł się w swoim tekście do toczącej się od paru miesięcy wojny między jego firmą, a Adobe. Apple nie chce wprowadzić Flasha do swoich urządzeń mobilnych (iPhone, iPad), natomiast Adobe zdecydowało się na ściślejszą współpracę z firmą Google. Jeszcze w tym roku Flash ma trafić do smartfonów z Androidem. W liście Jobs wyjaśnia, dlaczego jest przeciwny idei wprowadzenia technologii Adobe do urządzeń przenośnych. Swoje argumenty przedstawia w sześciu punktach.

Punkt pierwszy to otwartość. Produkty Adobe Flash są w 100% zastrzeżone, stwierdza Jobs i dodaje: Flash to zamknięty system. Szef Apple przyznaje, że również produkty jego firmy są często ograniczone prawami autorskimi. Nie odnosi się jednak to do standardów dotyczących Internetu, które powinny być otwarte. Dlatego Apple woli HTML5 i JavaScript, z których można korzystać na zasadzie wolnej licencji. Jest to też powód, dla którego firma udostępnia za darmo swój silnik WebKit wykorzystywany m.in. w konkurencyjnej dla Safari przeglądarce Chrome. W punkcie drugim Jobs odwołuje się do stwierdzenia pracowników Adobe, że 75% wideo w Sieci jest we Flashu. Szef firmy Apple przypomina, że coraz więcej serwisów przechodzi na HTML5 jak np. YouTube, a większość klipów dostępnych jest też w formacie H.264 dostępnym dla telefonów iPhone czy iPadów. Podobnie rzecz ma się z grami we Flashu. Nie są one konieczne, kiedy użytkownicy smartfonów Apple mogą skorzystać z ponad 50 tys. tytułów dostępnych w sklepie App Store.

Punkt kolejny listu dotyczy bezpieczeństwa. Jobs powołuje się tutaj na badania firmy Symantec, według której Flash był jednym z najgorzej chronionych produktów w 2009 r. Niestety Adobe nie robi nic, aby ten problem rozwiązać - możemy wyczytać z listu. Co więcej, korzystanie z Flasha nadmiernie drenuje baterię urządzeń (punkt czwarty). Piątym argumentem Jobsa przeciwko Flashowi jest brak wystarczającej współpracy z technologią wielodotykową. Flash był zaprojektowany dla pecetów z myszkami, nie dla ekranów dotykowych używających palców - czytamy. Dlatego technologia Adobe o wiele gorzej współpracuje ze smartfonami aniżeli rozwiązania zastosowane w iPhone OS. Jobs twierdzi, że aby na poważnie wprowadzić Flasha do produktów jego firmy, trzeba by przepisać na nowo większość stron internetowych korzystających z tej technologii.

Szósty argument dotyczy aplikacji. Według Jobsa dopuszczenie deweloperów do korzystania z Flasha przy tworzeniu gier i programów na iPhone OS przyniosłoby więcej szkód niż pożytku. Zarówno Apple jak i programiści byliby wówczas uzależnieni od rozwiązań stosowanych przez Adobe, natomiast nie mogliby wpływać na nie w żadne sposób. Mogłoby to oznaczać np. opóźnienia we wprowadzeniu niektórych funkcji czy wręcz ich blokowanie.

W podsumowaniu szef firmy Apple stwierdza, że Flash zwyczajnie nie daje sobie rady w urządzeniach przenośnych. 200 tys. aplikacji w Apple App Store dowodzi, że Flash nie jest potrzebny dla dziesiątek tysięcy deweloperów do tworzenia bogatych graficznie aplikacji, w tym gier - konkluduje Jobs. Dlatego era urządzeń mobilnych, jego zdaniem, związana będzie z HTML5.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (60)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
PaPuX | 29.04.2010 17:39#1

100% go popieram. On rządzi w Apple i sam może dyktować co chce a czego nie. Jak si9ę użytkownikowi nie podoba niech kupi jakieś konkurencyjne urządzenia które posiada Flash. Nikt do niczego nie zmusza.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Tomek_1980 | 29.04.2010 17:41#2

Niech pan Jobs nie igra z Adobe ponieważ dzięki właśnie Adobe i ich sztandarowego oprogramowania typu PS lub całego pakietu CS graficy wybierają też MAC-i. Gdyby nie było min. pakietu CS for Mac troch by im było gorzej.

Avatar
ircykk88 (niezalogowany) | 29.04.2010 17:55#3

po prostu ich super sprzęt nie uciągnie FLASHA i tyle, co oni chcą zrobić na 600mHz procku samsunga :)

dedykowane oprogramowanie działa jak trzeba ale jeśli chcę się wdrożyć inną technologie to programiści rozkładają ręce

Avatar
ID+ (niezalogowany) | 29.04.2010 17:57#4

Ogólnie nie popieram żadnej ze stron w 100%. Moje konkluzje z tekstu pana imć Jobs
-po co darmowe gierki w flashu skoro w sklepie mam 50 tys. płatnych za których mamy jeszcze prowizje?
-wolny HTML5. To było dobre...
-Apple stosuje vendor-lock-in na skalę nieporównywalnie większą od Microsoftu
-"wolność jest dobra kiedy na tym korzystamy, a zła kiedy tracimy" - nowe motto Apple. Cóż się dziwić, w końcu to firma.
-cały ten tekst był napisany w jakiejś marketingowej nowomowie

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Pablo_Wawa | 29.04.2010 17:58#5

Punkt 6. Ciekawe, bo tak samo wobec programistów zachowuje się Apple. To Apple dyktuje warunki dopuszczalności aplikacji dla iPhonów w swoim sklepie, dodatkowo blokując możliwość wgrania aplikacji z innych serwisów!

Avatar
kaaple (niezalogowany) | 29.04.2010 17:58#6

Tomek_1980 gdyby nie bylo PS dla maca to ktos stworzylby jego odpowiednik, a jeżeli to by nie wystarczylo apple ypuscilby swoj edytor graficzny, tak jak to jest w iworkiem, idvd, imovie, iweb.. itp itd. oczywiscie programy o ktorych wspomnialem nie sa dla super profesjonalistow ale nie boj zaby kazdy produkt da sie zastapic. flash zniknie szybciej niz ci sie wydaje.

Avatar
ZibiX (niezalogowany) | 29.04.2010 18:09#7

Koleś z tej fotki w artykule wygląda jak jakiś Bin Laden - tylko mu brodę powiększyć. Te kaprawe oczka, aż mnie dreszcze przechodzą...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
997 | 29.04.2010 18:11#8

@Tomek_1980 | 29.04.2010 17:41
A Adobe się obrazi i straci sporo kasy bo spory odsetek ich dochodów to właśnie pakiety dla systemów Apple.

Prawda jest taka, że Jobs jest całkiem niezłą wróżką w świecie IT i niestety jak to już się kilka razy przekonaliśmy - to co powiedział Jobs później się działo.

"A potem Jobs powiedział; niech stanie się......." ;)

Avatar
WujekSamoZlo (niezalogowany) | 29.04.2010 18:22#9

Jobs moze sobie gadac co chce ludzie ktorzy beda wymagac flasha po prostu nie kupia jego Iphone'a. Dziwi mnie wykrecanie sie takim gadaniem w sytuacji gdzie wiele innych urzadzen mobilnych spokojnie moze obsluzyc flasha niezaleznie od tego czy sa wielodotykowe czy analogowe.

Avatar
Autor_ (niezalogowany) | 29.04.2010 18:24#10

"Punkt pierwszy to otwartość. Produkty Adobe Flash są w 100% zastrzeżone, stwierdza Jobs i dodaje: Flash to zamknięty system. Szef Apple przyznaje, że również produkty jego firmy są często ograniczone prawami autorskimi. Nie odnosi się jednak to do standardów dotyczących Internetu, które powinny być otwarte."
Jak to dobrze, że Safari obsługuje wolny kodek wideo H.264 zamiast zastrzeżonego Ogg Theora.

"Podobnie rzecz ma się z grami we Flashu. Nie są one konieczne, kiedy użytkownicy smartfonów Apple mogą skorzystać z ponad 50 tys. tytułów dostępnych w sklepie App Store."
No jasne. Po co mam grać w fajną grę za darmo, skoro mogę kupić podobną w App Store? Dlaczego wcześniej na to nie wpadłem?

"Według Jobsa dopuszczenie deweloperów do korzystania z Flasha przy tworzeniu gier i programów na iPhone OS przyniosłoby więcej szkód niż pożytku. Zarówno Apple jak i programiści byliby wówczas uzależnieni od rozwiązań stosowanych przez Adobe, natomiast nie mogliby wpływać na nie w żadne sposób."
No tak, lepiej być uzależnionym od Apple i modlić się, żeby Wielki Brat nie usunął naszego oprogramowania z jedynego słusznego repozytorium oprogramowania.

Avatar
draconian (niezalogowany) | 29.04.2010 18:39#11

Z każdego punktu bije po oczach strach przed utratą $ ;) Co do darmowego webkita, gdyby nie wykorzystali pracy zespołu KDE czyli khtml i kjs które są na GPLu na 100% webkit był by zamknięty.

Avatar
ps007 (niezalogowany) | 29.04.2010 18:43#12

Jobs może wszystko, Adobe musi zacząć działać, bo na razie flash muli i jest niebezpieczny, skoro Apple sądzi że ta technologia niema przyszłości to tak będzie, Apple zawsze był do przodu, ( to oni pierwsi ,a nie MS stworzyli system z powłoką graficzną ) a Mac OS X jest najlepszym z systemów operacyjnym, gdyby był tak dostępny ( sprzedawany ) jak Windows, siedzielibyśmy pewnie na Mac'u

Avatar
draconian (niezalogowany) | 29.04.2010 18:44#13

Z każdego punktu bije po oczach strach przed utratą $ ;) Co do darmowego webkita, gdyby nie wykorzystali pracy zespołu KDE czyli khtml i kjs które są na GPLu na 100% webkit był by zamknięty.

Avatar
obi--wan (niezalogowany) | 29.04.2010 18:44#14

I dzięki temu bufony korzystający z jabłka stracą, a ludzie rozumni, mający np. Androida, będą mieli flasha jeszcze szybciej niż było to oczekiwane. Dzięki Stevie :-)

Avatar
slawek-86 (niezalogowany) | 29.04.2010 18:45#15

@997
Sugerujesz, że firmy graficzne wolały by przejść na inny program graficzny i wymienić wszystkich grafików/przeszkolić ich niż kupić sobie PCty?

Avatar
CaldurSeer (niezalogowany) | 29.04.2010 18:46#16

A ja będę dalej powtarzał swoje - dopóki nie postanie platforma o porównywalnych możliwościach do możliwości prezentacyjnych flasha lub jeżeli "html" w swoich kolejnych odsłonach nie zrobi gigantycznego kroku ewolucyjnego to swoje wywody Pan Jobs może sobie schować w kieszeń. Wszystko jak zawsze rozbija się o pieniądze - obie firmy starają się za wszelką cenę utrzymać swoje strefy wpływów i tyle. Jak zwykle społeczność internetowa rozstrzygnie jaka technologia się utrzyma, a jaka odejdzie w niepamięć.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
camro | 29.04.2010 18:53#17

He tu chodzi jednie o pieniądze... się domyślam że Apple w ukryciu projektuje konkurencyjne aplikacje podobne do ala flash/ps i całego tego pakietu adobe. Możliwe że za kilka lat będzie sprzedawać takie aplikacje i stworzy odrębny rynek all in one.

Steve Jobs wystosował taki list pewnie dla tego że wystraszył się że jednak inne firmy nie chcą rezygnować ze flasha. Chce pewnie namówić innych do porzucenia flagowego produktu Adobe dla "darmowego html 5", który potem okaże się płatnym (bo Apple wyda np swoją aplikację do robienia różnych bajerów w tym języku).

Zamotałem, ale cóż... Ale gdyby Apple nie miało by zyskać na porzuceniu Adobe, by tego nie robiło...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MantisGhost | 29.04.2010 18:53#18

A ja to myślę, że ktoś z adobe go poprostu ***** i teraz idzie w zaparte

Avatar
twitcher (niezalogowany) | 29.04.2010 18:54#19

Jobs jako pierwszy zarzut wysuwa argument o braku otwartosci? Koles ktory sklada komputery z ogolnie dostepnych czesci i pozwala tylko na nich uzywac swojego systemu? Koles ktory decyduje w ktorej, jedynie slusznej sieci mozna korzystac z iphonow jego produkcji? Koles ktory bezlitosnie wyrzuca ze sklepu aplikacje na iphona jesli tylko mu sie nie spodobaja z jakiejs przyczyny badz naleza do konkurencji? Are you freaking kiddin me, Steve? To tak jakby Hitler krytykowal ludobojstwo.
I to ze flashowe programy i gry nie sa konieczne bo przeciez... mozna KUPIC w Apple Store duzo innych. KUPIC, nie miec za free wchodzac na stronke. KUPIC i to TYLKO I WYLACZNIE w AppleStore.
Cale to gadanie o uzaleznieniu od Adobe... Kazdy grafik ktory kiedykolwiek spojrzal w kierunku maca zrobil to JEDYNIE z powodu oprogramowania Adobe. Mam nadzieje na jakas sensowna i zdecydowana odpowiedz Adobe.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
nawon | 29.04.2010 18:57#20

@997
"A potem Jobs powiedział; niech stanie się......." ;)

Będzie projekcja pulpitu 3d w powietrzu + procesory ARM i pozamiatane :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Marvel90 | 29.04.2010 19:08#21

Według mnie Apple mógł dawno temu zrobić swojego Flasha, podobnie jak Microsoft ma SIlverlight

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gulczkwas11 | 29.04.2010 19:52#22

Polać mu, co jak co, po applu można jechać za wszystko, ale tutaj ma racje

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Artifex | 29.04.2010 19:55#23

"Piątym argumentem Jobsa przeciwko Flashowi jest brak wystarczającej współpracy z technologią wielodotykową."

Nowy flash player juz to obsluguje.

Ogolnie typ coraz bardziej daje znac ze jest oderwany od rzeczywistosci i nie wie co mowi. Ale ok podoba mi sie inicjatywa. Powiedzial i wytlumaczyl swoje postepowanie - jest dialog. Oto chodzi nie ?

Avatar
1234567890aaaa (niezalogowany) | 29.04.2010 20:09#24

"Tomek_1980 gdyby nie bylo PS dla maca to ktoś stworzyłby jego odpowiednik, a jeżeli to by nie wystarczyło apple wypuściłby swój edytor graficzny"

No błagam Cię. Tyle jest narzekania na to, że na Linuksie nie działa PS i przez to osoby mające PS'a nie chcą się na niego przesiadać Gdyby Apple nie obsługiwało PS'a to nawet alternatywny program by nie pomógł skoro GIMP nie "pomaga" Linuksowi...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Lizard | 29.04.2010 20:13#25

Nie chce Flasha - znajduje powody. Chciałby - znalazłby.
To użytkownicy powinni mieć możliwość wyboru czego z czego chcą korzystać. W tym momencie on przesuwa moment decyzji na chwilę zakupu, czyniąc tę decyzję permanentną.

Na ultimatum to ja znam tylko jedną odpowiedź.

Avatar
smerfpapa (niezalogowany) | 29.04.2010 20:21#26

w tym wypadku to wolę html5 niż flash, takie wideo jest już codziennością w internecie więc powinno być ustandaryzowane żeby żadnych pluginów nie instalować, tylko samą przeglądarkę która do podstawowych rzeczy powinna wystarczyć

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Phight3r | 29.04.2010 20:38#27

W 100% popieram Apple. Jedyną szansą dla Flasha jest jego przepisanie od początku, jeśli jednak ludzie zaczną korzystać z dobrodziejstw html5 to flash będzie na pozycji straconej. Utrzymają go może gierki flashowe, bo w moim przypadku jakbym miał wybrać youtube flashowe a html5 to wybrałbym to drugie.

Avatar
ktos aa (niezalogowany) | 29.04.2010 20:40#28

Juz powoli w ogole nie widze roznicy miedzy Microsoftem a Apple. Mysle nawet, ze gdyby Apple byl monopolista, to byloby znacznie gorzej niz z Microsoftem.
Osobiscie smiesza mnie te wypowiedzi Jobsa i polityka Apple. Mowia o wolnosci a sami jej nie daja - hipokryzja.
Zas co do flasha, to jestem neutralny. Co inne nie wspierac a co innego zabraniac. To uzytkownik powinien miec mozliwosc wyboru, ktore rozwiazania preferuje.

Avatar
aaaaaaaaaaaak (niezalogowany) | 29.04.2010 20:41#29

tak jak zawsze! bogaty może, biedać może... ale się wysrać! choć i wysikanie się pod drzewem też jest karalne

Avatar
Marcin P. (niezalogowany) | 29.04.2010 20:42#30

Popieram Jobsa w 100% jeśli idzie o Flash, nie tylko na urządzeniach przenośnych ale również wszędzie indziej.
Jest to bardzo nieprzyjazna technologia a przynajmniej w najmniej przyjazny sposób wykorzystują ją twórcy stron. Można oszaleć gdy w tle ładuje się kilku megowa prezentacja we Flash, która nic nie wnosi do strony prócz jej wyglądu co oczywiście wysysa łącze. Na szczęście używam przeglądarki Firefox z wtyczką blokującą wstępne otwieranie animacji i oszczędza to znacząco transfer.

Avatar
CaldurSeer (niezalogowany) | 29.04.2010 21:07#31

...tak jakby wykorzystanie flasha w internecie zaczynało się i kończyło na filmikach z youtube, kompletna bzdura.

Avatar
jaco13 (niezalogowany) | 29.04.2010 21:14#32

Pranie mózgu zaserwowane przez Jobs'a, mogę się zgodzić tylko z punktem dot. bezpieczeństwa a reszta to bzdury które nie powinny padać od osoby reprezentującej firmę tworzącą oprogramowania.

Avatar
snickers[łódź] (niezalogowany) | 29.04.2010 21:26#33

Już są zapisy na IPad'a do w wydaniu niemieckim = WebPad. Koszy 450 do 570 euro. Oczywiście jest flash i HTML5 - ładowanie przez USB również (nie wiem co przeszkadzało Apple aby dodać to ostatnie do swojego produktu).

A co do webkit i technologi wielodotykowej - Adobe już to używa w technologii AIR 2.0.

Apple store... dajcie spokój. Jeśli Apple nie rozumie, że skończyły się czasy dyktatów pojedynczych korporacji w świecie technologii, to nie zauważył ostatnich 5 lat. Aplikacje, które wypadły z Apple Store, można już kupić na innym serwisie.

Pudło Steve, pudło!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wujcio | 29.04.2010 21:58#34

Jestem przekonany że iPhone/iPod/iPad będą miały możliwość obsługi flasha na przykład przez zmianę systemu operacyjnego na Androida - podobno jest to już możliwe. A oto linki:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1648397.html
http://linuxnews.pl/iphone-z-zainstalowanym-androidem/

Mam nadzieje że ten projekt będzie znacznie bardziej wspierany i doczekamy się czasów że zmiana systemu w telefonie będzie bardzo prosta.

Avatar
antyflash (niezalogowany) | 29.04.2010 22:10#35

Nienawidzę flash-a, kiedyś były strony w zwykłym html z jpg i gif, wszystko działało sprawnie i szybko, a teraz muszę się mordować z j....i reklamami które nie dość że zasłaniają wszystko, ciężko je wyłączać, to mocno dociążają kompa. Te html 5 to pewnie jeszcze większe g...o od flash-a. Co do Apple to jak oni stukają innych to jest ok, ale jak ktoś ich olewa to już nie jest ok. Adobe i Apple nie dają nic za free, a chcą od innych coś za free żeby zarobić więcej. Najlepiej jak różne funkcje np. filmy będą w html 5, a teklamy we flash, wtedy zablokował bym flash i wróciły by dawne czasy.

Avatar
free_man (niezalogowany) | 29.04.2010 22:46#36

WOLNI OD WOLNOŚCI

Mogę tylko się śmiać i płakać.
Steve fajnie by było gdybyś pomyślał że "iPhone i iPodopodobne" nie są same na rynku.

Avatar
ciekaw (niezalogowany) | 30.04.2010 0:29#37

A czy film transportowany przez HTML5 zamiast flasha można w prosty sposób przechwycić i oglądać go będąc offline ? Z flashem nie ma z tym żadnego problemu.

Avatar
bng_devel (niezalogowany) | 30.04.2010 2:51#38

obi--wan
Bufony ?
Troche szacunku prostaku...
Android narazie jest duzo w tyle co do Iphone OS
A swoja strona Jobs rzadko sie myli. A co do dziurawego topornego flasha to popieram.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Diabell_83 | 30.04.2010 6:56#39

Pan Jobs zachowuje się tak, jakby na świecie byli tylko użytkownicy iPhone'ów i iPadów, którzy potrafią się obejść bez flasha. Kogo to obchodzi? Większość użytkowników internetu korzysta z niego za pomocą PC, którym technologia flash ułatwia życie, a z pewnością nie jest w niczym przeszkodą. Mam nadzieję, że za swoje zarozumialstwo Jobs wkrótce dostanie rynkowego prztyczka na opamiętanie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gas | 30.04.2010 7:54#40

Popieram Jobsa na calej linii. Jeszcze nie widzialem strony WWW, ktorej by to bylo potrzebne. Natomiast nagminnie wykorzystywany jest w wyswietlaniu reklam - i tylko w tym jest dobry. Nie jest otwarty - praktycznie nie chodzi (jezeli juz) dobrze na niczym innym niz Windoz. To technologia przegrana byla juz na starcie i zupelnie nie rozumiem skad i kto ja wypromowal. Jako przyklad naduzywania flash : komunikator GG.

Mam nadzieje ze HTML5 pogrzebie Flasha na amen. W dzisiejszych czasach chodzi o przenosnosc. Przywiazywanie sie do rozwiazania , ktore ogranicza sie w zasadzie do jednej platformy jest co najmniej glupota.

Niezly joke z ta akceleracja sprzetowa. Niedlugo reklamy we Flash beda sie wymagac karty graficznej z gornej polki i beda miec oczojebne efekty nie gorsze od gry Crysis.

To samo tyczy sie Silverlajt i innych lajtow.

Jak widze, wiekszosc dzieciakow wypisujacych swe wypociny tutaj, ma calkiem skutecznie wyprane mozgi. Mamusia i tatus nowy kupili komputer i chwalicie sie przez kolegami ze reklama w GG robi u was 15 FPS a u nich tylko 10?.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
bolszy188 | 30.04.2010 8:03#41

ircykk88 Zastanów się zanim coś napiszesz a Symbian to niby na jakich prockach śmiga podobnie wm i mają flasha pozatym z tego co pamiętam już kilka dobrych lat temu mój pentium 150 MHz już sobie z flashem radział. Apple ma taką politykę jak wam się nie podoba kupcie sobie Androida, Badę, Palma lub Symbiana nikt nikogo do niczego nie zmusza a jeśli chodzi o sam produkt iPhone jest genialny to on poszedł do przodu a reszta na razie go goni WM7 raczej nie odniesie sukcesu

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
danielbien | 30.04.2010 9:29#42

Ludzie, którzy piszą że HTML5 wyprze flasha niech się lepiej nie wypowiadają bo nie wiedzą co mówią, to jest ciągle zwykły html tylko wzbogacony o możliwość odtwarzania wideo. Nijak ma się do wszystkich milinów stron wykonanych we flashu z ładnymi animacjami i do milionów darmowych gierek w które można sobie pograć za DARMO!!! a nie płacić Adobe za to. O przyszłość flasha się nie boję a html5 będzie istniał na youtube razem filmikami flv i mogę was zapewnić że żadna z tych technologii nie wyprze drugiej ponieważ są praktycznie identyczne jeśli chodzi o parametry pracy i generowane obciążenie procesora. I nie jest tu możliwy jakiś gigantyczny skok wydajności!!! Pozdrawiam :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
997 | 30.04.2010 9:32#43

slawek-86 (niezalogowany) | 29.04.2010 18:45
#15
@997
Sugerujesz, że firmy graficzne wolały by przejść na inny program graficzny i wymienić wszystkich grafików/przeszkolić ich niż kupić sobie PCty?
-----------------------
Nic podobnego.

Zobacz sobie na zyski Adobe wtedy przekonasz się, że odbiorcy BAAAAARDZO chętnie kupują PS for Mac. Tak chętnie, że PS for Mac stanowi większość przychodów Adobe.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ulth | 30.04.2010 9:53#44

@Gas
Popieram Jobsa na calej linii. Jeszcze nie widzialem strony WWW, ktorej by to bylo potrzebne

Aleś dowalił! Gościu czy Ty korzystasz z sieci?
Są miliony stron, które są zbudowane CAŁKOWICIE na flashu.
Więc przestań wypisywać to co piszesz - bo szkoda nawet komentować to!

Avatar
als (niezalogowany) | 30.04.2010 11:05#45

@ulth
"Są miliony stron, które są zbudowane CAŁKOWICIE na flashu.
Więc przestań wypisywać to co piszesz - bo szkoda nawet komentować to!"

A teraz wyobraź sobie, że będzie kilkanaście procent użytkowników Internetu, którzy tych stron w ogóle nie będą w stanie obejrzeć lub, którzy ze względów bezpieczeństwa, nie zechcą zainstalować dziurawych wtyczek od Adobe, wymagających w dodatku ręcznej aktualizacji. I pomyśl, co szanującemu się przedsiębiorcy po ładnej stronie internetowej, której być może niewielki, ale ZAWSZE ISTOTNY odsetek odbiorców może NIGDY nie móc, bądź zwyczajnie nie chcieć poznać. Tworzenie całych stron internetowych, opartych wyłącznie na zamkniętej technologii Flash to skrajna głupota oraz kompletny brak perspektywicznego myślenia.

Avatar
snickers[łódź] (niezalogowany) | 30.04.2010 11:12#46

Czytam te komentarze odnośnie tych "j...nych " reklam we flashu na całą stronę.... Panowie... reklamy pozostaną, tylko wyrenderuje je śliczny HTML5.

To nie problem flash'a, ale decyzji osób, które je zamieszczają. Ciekawe jak zablokujecie reklamy w HTML5 :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gas | 30.04.2010 12:36#47

@snickers[łódź]:
***
To nie problem flash'a, ale decyzji osób, które je zamieszczają. Ciekawe jak zablokujecie reklamy w HTML5 :)
***
Tak samo jak zwykla Jave?

Poza tym, to nie problem reklam, tylko tego, ze coraz wiecej stron wykorzystuje Flash do zupelnie bzdurnych "ficzerow" , ktore mozna bylo zrobic w javie - albo o zgrozo, w zwyklym html. Przez te flasze, co by daleko nie szukac - YouTube - na systemach innych niz Windo$, od poczatku mogloby i powinno chodzic plynnie, a nie chodzilo! Czy to wina tych systemow, ze Adobe ma je w d.? No to sie doczekali. Pan Jobs tez ma ich w d.

Dlaczego? Przekupieni albo zahipnotyzowani M$-em przyszczersi rzezbia we flashu (wymagana umiejetnosc wlaczenia windy i ukonczony kurs klikania) nawet nie myslą o uzytkownikach nie-desktopow. Utrzymywanie flasha na Youtube to najwiekszy blad jaki mogl zrobic Google.

Przyszlosc to rozwiazania mobilne. Korzystanie z rozwiazan zamknietych pod system, ktory ma niespelna 9% udzialu w rynku smartfonow (windows mobile ponizej 4% - wszystkie wersje razem i maleje) , to z lekka piszac krotkowzrocznosc.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gas | 30.04.2010 12:46#48

@Pirx :
***
"a Jobs nie jest żadnym bojownikiem o jakość, a już tym bardziej o wolne i otwarte rozwiązania (to jest dopiero niezły żart :))."
***
W/g ciebie Flash jest bardziej 'wolny' od HTML-a? W sensie otwartosci i przenosnosci?
Masz za zle, ze Jobs woli np. gry 3D pisane w C robiace 30 FPS na iPhone , od "Hello World"-a we Flashu robiacego 2 FPS?
zacytuję :
"(to jest dopiero niezły żart :)"

A moze wydaje ci sie sie niedlugo Apple wyda akceleratory do telefonow , bo 'flasz' sie tnie?

Avatar
Panell (niezalogowany) | 30.04.2010 13:11#49

Wiele z rzeczy o których wspomina Jobs to kłamstwa lub 'półprawdy'
http://jessewarden.com/2010/04/steve-jobs-on-flash-correcting-the-lies.html

Avatar
nieczłowiek (niezalogowany) | 30.04.2010 13:27#50

@997
@slawek-86
Zapominacie o jednym- obecnie Mac=PC.Kosz przejścia z Maca na PC równa się cenie Windowsa. W porównaniu z ceną całego ACS to można się skuśić na przejście.

Avatar
nieczłowiek (niezalogowany) | 30.04.2010 13:47#51

@997
@slawek-86
Zapominacie o jednym- obecnie Mac=PC.Kosz przejścia z Maca na PC równa się cenie Windowsa. W porównaniu z ceną całego ACS to można się skuśić na przejście.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Blasphemus | 30.04.2010 14:21#52

@Gas

Pozwolę sobie się wtrącić w waszą dyskusję z Pirxem.

Napisałeś:
"Masz za złe, ze Jobs woli np. gry 3D pisane w C robiące 30 FPS na iPhone , od "Hello World"-a we Flashu robiącego 2 FPS?"

A czy jedno jedno z drugim wzajemnie się wyklucza?
Moim zdaniem obsługa Flash nie kłóci się z "Grami 3D pisanymi w C" czy chociażby z HTML5.

Kupując "markowy" sprzęt mam prawo spodziewać się, że będzie on obsługiwał powszechnie stosowane technologie i standardy skoro inne, tańsze urządzenia tego typu jakoś sobie z tym radzą.

To nie żadna krucjata przeciwko zamkniętym rozwiązaniom, to po prostu zwykłe fochy.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Banan | 30.04.2010 15:53#53

HTML5 jest znacznie lepszy i sprawniej działa Steve Jobs ma racje nie potrzeba nam już FLASHA !!!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Blasphemus | 30.04.2010 16:19#54

Sęk w tym, że HTML5 nie jest jeszcze tak powszechnie stosowany, nie zawsze działa sprawniej niż Flash i nie musi być ZAMIAST.

Mimo to cieszę się, że to napisałeś. Mam nadzieję, że normanek to zobaczy. Z pewnością też się ucieszy o ile nie napisze przy części "nie potrzeba nam już FLASHA !!!" "- zdanie nieprawdziwe".

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ulth | 30.04.2010 17:20#55

@als
to zawsze użytkwonik dostosowuje się do strony czy to sam czy przez przeglądarkę.
Nie masz wtyczki - nie obejrzysz?
Nie chce Ci się zainstalować masz jakieś ale ? Twoja strata :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ulth | 30.04.2010 17:22#56

a flash był jest i pozostanie

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gas | 30.04.2010 18:16#57

@Blasphemus :
***
A czy jedno jedno z drugim wzajemnie się wyklucza?
Moim zdaniem obsługa Flash nie kłóci się z "Grami 3D pisanymi w C" czy chociażby z HTML5.
***
Jezeli gra 3d bioraca tyle samo energi z baterii nie wyklucza ci sie z nic nie robiacym flashem, ktory ciagnie tyle samo albo wiecej, to juz nie wiem...

***
Kupując "markowy" sprzęt mam prawo spodziewać się, że będzie on obsługiwał powszechnie stosowane technologie i standardy skoro inne, tańsze urządzenia tego typu jakoś sobie z tym radzą.
***
"markowy" = tani? , chyba, ze czegos tu nie rozumiem.
Co do obslugi technologii, to spodziewac sie mozesz, nikt ci nie broni. Kupilem markowa drukarke i spodziewam sie ze bedzie ubslugiwac ja Linux... albo Windows... Co to w ogole w swiecie IT znaczy markowe?

M$ i Apple jak widac po nowym artykule tutaj na DP ( http://www.dobreprogramy.pl/Microsoft-tez-opowiada-sie-za-HTML,Aktualnosc,17996.... ), wiedza co to 'vendor lock-in', az za dobrze - sami stosuja ;). Nikt taki jak Adobe nie bedzie im bruzdzic. Prawa rynku. Nigdy nie wygrasz z kims walczac jego bronia i bedac samemu slabszym.
Gdyby Adobe otworzylo kod Flasha - caly bieg wydarzen bylby zupelnie inny. Przez lata nie bylo dobrej implementacji Flasha na Linux - czyja to wina? Linuksa? (Android, Symbian i reszta, ok. 80% rynku to Linux). Teraz Adobe sie budzi? No niestety, zamiast isc w szybkosc i przenosnosc szli w 'zaparte' - nawet niebezpiecznych bugow nie naprawiaja, bo po co.
Prezes Adobe pewnie juz obudzil sie z reka w nocniku. Najwiekszym bledem Adobe bylo zatrudnienie przyszczersow od desktopow - przez co juz nawet akceleracji flaszka wymaga, bo nie wyrabia z wyswietlaniem jednego obrazka na 8 rdzeniach CPU.

Jezeli M$ nie wyda w najblizszym czasie tego co zapowiadal juz od kilku grubych lat - systemu opartego na mikro-jadrze - to jego systemy i ten caly .NET podzieli los Adobe. Desktopy to przeszlosc, a M$ kroluje tylko na desktopach, zaliczajac za to fail za failem na urzadzeniach mobilnych.

Ta sytuacja z Flash przypomina mi akcje z Windowsami.
Jak pomysle jaki sprzet trzeba kupic zeby uruchomic Win7 , to az mi sie slabo robi. A te 20GB na dysku po instalacji? Do czego to? Do uruchomienia Sapera? Przeciez ten system swiezo po instalacji nawet do napisania prostego podania sie nie nadaje.
Wiecie co to 20GB dysk, czy 4GB ram bylo 10 lat temu? Win 95 uruchamialem na 16MB RAM i nie zamulal tak jak najnowszy Win7 na 8GB! To co ma wiekszosc ludzi w porownaniu ze sprzetem sprzed kilkunastu lat to superkomputery. Ba, prom kosmiczny jest wyposazony w komputer z 1MB RAM. Skad takie zapotrzebowanie na moc w Windowsie i Flashu? Minimum dwurdzeniowy procesor na wyswietlenie paska menu i tapety?

System, powinien byc nakladka umozliwiajaca uruchamianie oprogramowania a nie glownym zamulaczem. Rozumiem, bajery i wodotryski, zeby ladnie wygladal, ale do jasnej ciasnej Compiz ma ladniejsze efekty, ma ich wiecej i dziala plynniej niz Aero na sprzecie o 2 klasy mocniejszym!

Niedlugo programowanie nie bedzie sie roznic niczym od skladania zestawu Lego i wymagac podobnego poziomu wiedzy. Natomiast aplikacje wyswietlajace "Hello World" beda wymagac superkomputera z 1k rdzeni. Troche przejaskrawiam, ale ciagle obserwuje kurs , ktory obrali tworcy oprogramowania w tym wlasnie kierunku.

Podsumowujac:
Majac na horyzoncie dynamicznie rozwijajacy sie rynek urzadzen mobilnych, kurczacy sie rynek destopow. Strzalem w stope jest uzaleznienie sie od takich produktow jak Adobe, .NET, jak widac na przykladzie iPhone - Java (nie JavaScript). Niektorzy sie obrusza , ze Java jest przenosna i chodzi na wielu platformach. No dobrze ja napisze tak: Jest przenosna i MULI na wielu platformach. To jakas juz roznica. A pisalem juz ze Java jest dla kobiet? Tak jakos napotykam to na obcojezycznych forach dosc czesto. Ciekawi mnie dlaczego tak ludzie pisza. :)

Trzeba stawiac na rozwiazania otwarte , ktore zapewniaja nieodplatnie mozliwosc tworzenia aplikacji na jak najwieksza ilosc systemow nie zapominajac o szybkosci. Takie mozliwosci zapewnia Qt Nokii http://qt.nokia.com/products (kod piszesz raz , kompilujesz i dziala bez problemu na wielu systemach) i HTML5 http://www.w3.org/TR/html5/ - aplikacje WEB. Skoro M$ zapowiedzial udzial w rozwoju HTML5 to znaczy ze to zrobi (w mniejszym czy wiekszym stopniu).

Mialo byc o flaszce a ja jade na M$... Dość na dziś. :P

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Blasphemus | 01.05.2010 0:54#58

@Gas

Jakoś przebrnąłem przez twoją chaotyczną i rwaną opowieść i teraz spróbuję się jakoś ustosunkować.

- "Jezeli gra 3d bioraca tyle samo energi z baterii nie wyklucza ci sie z nic nie robiacym flashem, ktory ciagnie tyle samo albo wiecej, to juz nie wiem..."

No właśnie nie wyklucza się. Zresztą co ma jedno do drugiego? Grając w gierkę 3D bateria nie zużyje ci się tylko dlatego, że urządzenie na którym grasz obsługuje Flash.


- ""markowy" = tani? , chyba, ze czegos tu nie rozumiem."

No chyba niestety faktycznie nie rozumiesz. Nie napisałem, że markowy = tani.

Co znaczy w świecie IT markowe? To samo co wszędzie indziej. Jak masz z tym problem? Wyjaśnię ci na przykładzie.
iPad - markowy tablet uznanego producenta
GBook – niemarkowy odpowiednik, firmy znanej tylko koneserom chińskiej myśli technicznej


- "Kupilem markowa drukarke i spodziewam sie ze bedzie ubslugiwac ja Linux... albo Windows..."

Przeczytaj jeszcze raz to co tu napisałeś a może zauważysz, że odwróciłeś kompletnie sytuację.


- Flash nie wymaga akceleracji. To nie jest robione dlatego, że "nie wyrabia z wyświetlaniem obrazka na 8 rdzeniach CPU". Raczej po to by dało się jakoś szerzej zastosować Flasha. Poza tym na telefonach działa więc nie jest chyba tak źle. Mój telefon nie ma 8 rdzeniowego procesora.

Inna sprawa, że nigdzie nie powiedziałem, że Flash jest wspaniały. Też bym wolał żeby był otwarty i super wydajny ale nie jest. Jest za to bardzo powszechny więc raczej za wcześnie by zupełnie go pominąć.


- Dygresję w stronę Windowsa powinienem zignorować bo nijak się to ma do tematu ale niech będzie.

- "Jak pomysle jaki sprzet trzeba kupic zeby uruchomic Win7 , to az mi sie slabo robi. A te 20GB na dysku po instalacji? Do czego to? Do uruchomienia Sapera?"

Instalowałem W7 na 10 GB z powodzeniem i 40% dysku jeszcze było wolne. W Windows domyślnie programy instalujesz na partycji systemowej więc podejrzewam, że ustalono po prostu margines na instalacje. Sam Windows nie wymaga takiej ilości przestrzeni dyskowej.


- "Przeciez ten system swiezo po instalacji nawet do napisania prostego podania sie nie nadaje."

Systemy nie służą do pisania podań. Polecam w tym celu na przykład OO.


- "Wiecie co to 20GB dysk, czy 4GB ram bylo 10 lat temu? Win 95 uruchamialem na 16MB RAM i nie zamulal tak jak najnowszy Win7 na 8GB!"

Teraz to nie 10 lat temu. Jak oczekujesz, że uruchomisz system na 100 MHz procesorze i kilku megabajtach RAM to chyba jedynym ratunkiem jest dla ciebie jakaś maszyna czasu bo to se ne vrati.

Zresztą Windows 95 trochę mi się już przejadł.

Z tym super wydajnym sprzętem pod W7 też przesada. Ja mam zainstalowanego na maszynie wirtualnej 510 MB RAM, proc 1 rdzeń, 10 GB dysk i ustawienia graficzne na "optymalizuj dla najlepszego wyglądu" i działa płynnie. Mało tego jeszcze YouTube we FLASH całkiem dobrze na tym bangla. Cuda jakieś?


- Kolejna dygresja? Tym razem o programowaniu. Trzymałbyś się tematu...

Programowanie od lat przypomina składanie klocków lego np w Javie i to nie przeszkadza jej być w czołówce najczęściej używanych języków programowania na świecie. Poziom wiedzy potrzebny do kodowania w tego typu językach nie jest mniejszy niż w innych. Nie chciałbym burzyć twojego światopoglądu ale programowanie to nie jest bezmyślne trzepanie kodu, który kiedyś ktoś już napisał dużo lepiej i można go po prostu zamiast tego zaimportować.


- Tak Java chodzi na wielu platformach i działa mniej wydajnie bo korzysta z Wirtualnej Maszyny Javy więc siłą rzeczy musi troszkę mniej wydajnie pracować. Pociąg towarowy też jest kiepski na zakrętach ale to normalne więc nikt nie krytykuje go za ten fakt. Po to masz teraz te 8 rdzeni żebyś nie zauważył nawet tej różnicy.


- "Trzeba stawiac na rozwiazania otwarte , ktore zapewniaja nieodplatnie mozliwosc tworzenia aplikacji na jak najwieksza ilosc systemow nie zapominajac o szybkosci."

No tu akurat jestem zmuszony się zgodzić. Przynajmniej do pierwszego przecinka a dalej to już zależy od tego jakie są priorytety bo wcale nie byłoby dobrze gdyby wszystkie obowiązujące rozwiązania spełniały zawsze wszystkie te kryteria.


- "Mialo byc o flaszce a ja jade na M$..."

No właśnie. Miało być...

Pozdrawiam

Avatar
SaTo(R) (niezalogowany) | 01.05.2010 23:26#59

@Blasphemus: nawiedzonys czy co?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Shaki81 | 05.05.2010 13:25#60

No cóż Jacobs może sobie pisać co che. Jemu akurat Flash się nie podoba ale to akurat mały problem bo to co się jednemu podoba drugiemu będzie be.
Popieram w 100% kilku mioch poprzedników - jak sie Jacobsowi Flash nie podoba to nie ch z niego nie korzysta i dalej sie bawi w HTML5, ale to nie znaczy, że zaraz cała spoełcznośc komputertowa ma pozrucic Flasha bo on tak che.
Z drugiej jednak strony to stary poczciwy Steve ma nos do takich spraw, ta więc kto wie kto wie, może naprawdę HTML5 przebije swoja popularnościa Flasha (kiedyś).

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Testujemy: Manta Smart TV Box

Internet w telewizorze
Test: PocketBook Pro 612

Biblioteka w kieszeni
Test Garmin Forerunner 610

Osobisty asystent treningowy
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av