Blog (1)
Komentarze (1)
Recenzje (0)
@dawidsonSource Filmmaker - wstęp

Source Filmmaker - wstęp

03.09.2012 15:28

Witajcie,

Dziś postanowiłem ruszyć z moim blogiem. Kupno nowego komputera umożliwiło mojej osobie rozwój swoich zainteresowań.

Przez bliżej nieokreślony czas, będę starał się przybliżyć Wam dosyć ciekawy program.

Surce Filmmaker (dalej SFM) został udostępniony przez Valve za pośrednictwem platformy Steam. Jest bezpłatny, a jedyne co jest wymagane do jego uruchomienia to konto Steam. Pozwala on tworzyć filmy na silniku Source. Posiada ogrom możliwości - poza zgraniem sekwencji pozwala w pełni swobonie animować ruch ciała postaci, czy też mimikę twarzy!

Jak więc pewnie zauważyliście mamy do czynienia z naprawdę potężnym narzędziem o niemal nieograniczonych możliwościach.

Zaczynamy pracę.

Zaraz po uruchomieniu programu pojawia się powitalne okno z możliwościa utworzenia swojego projektu, załadowania przygotowanych przez twórców projektów, bądź załadowania poprzednio edytowanego projektu.

429139

Już w tym miejscu zachęcam Was, do przeglądania gotowych już projektów - dzięki nim zobaczycie jak nawet najbardziej skomplikowaną sekwencję ułożyć w sposób jak najbardziej przejrzysty.

Zacznijmy jednak od utworzenia swojej pierwszej animacji. Wybieramy nazwę projektu, miejsce, w którym go zapiszemy. Jeżeli chodzi o framerate, tutaj domyślny wybór - ja wybieram jednak wartość 48 - animacja wydaje się być wtedy bardziej płynniejsza.

Interfejs.

W dużej mierze jest to sprawa czysto indywidualna. Dla mojego ułatwienia został on już zmieniony. Możecie wejść w Windows-> Layouts i tam wybrać najbardziej pasujący interfejs. Ja wybrałem Motion Editing. Możecie oczywiście dla każdego interfejsu używać skrótów klawiszowych (dla mojego CTRL+F3).

429144

To co napewno będzie nas interesowało już od samego początku to Primary oraz Secondary Viewport - to tutaj właśnie będziemy widzieć wyniki naszych poczynań. W oknie po lewej będzie to co wyjdzie nam w finalnym pliku avi (czyli to co będzie widzieć widz). W oknie po prawej zaś kamera będzie ustawiona w zależności od sytuacji - jeżeli będę potrzebował widoku z innej perspektywy żeby spojrzeć na sytuację innym okiem będę jej używał (widok z tej kamery nie będzie dostępny w wyrenderowanym pliku).

Niżej jest umieszczona oś czasu - tutaj będziemy dodawać bądź edytować sekwencje oraz dźwięk. Można ją dowolnie powiększać (kółkiem myszy w górę), przesuwać (po najechaniu pojawia się rączka). Dodatkowo sekwencje można przesuwać po osi czasu, ciąć na nowe (po ustawieniu pionowej linii w wybranym miejscu) poprzez naciśnięcie klawisza B. To tylko przykładowe operacje. W kolejnych artykułach poznamy kolejne możliwości operacji na osi czasu.

Po lewej stronie jest Animation Set Editor - tutaj będziemy animowali dla przykładu kamerę, a więc będziemy wskazywali jej położenie w danym momencie filmu.

Zakończenie pierwszej części.

Mam nadzieję, że ten krótki wpis zaciekawił Was tą aplikacją. Nie ukrywam, że sam dopiero zaczynam przygodę z tym programem. W trakcie tworzenia wpisów sam czerpię oraz zdobywam wiedzę z tutoriali oraz z praktyki (tutaj bardzo dobrym wstępem do aplikacji jest seria tutoriali Valve, udostępniona na youtube - niestety dla tych co mieli Chiński w szkole - tylko po angielsku). Świetnie więc byłoby stworzyć polskie kompendium wiedzy na ten temat oraz dzielenie się swoim doświadczeniem z innymi użytkownikami.

Dlatego też chciałbym Was zachęcić do dalszego śledzenia wpisów na ten temat oraz udzielania się w komentarzach. Dotyczy to zarówno początkujących użytkowników jak i tych bardziej zaawansowanych - dzięki Waszej pomocy z pewnością uda się osiągnąć ciekawe efekty.

W następnym wpisie już przejdziemy do rzeczy praktycznych (będziemy tworzyć scenę poprzez załadowanie mapy, stworzenie krótkiej animacji dla postaci oraz pobawimy się kamerą).

Na zachętę, poniżej trailer gry Counter Strike: GO, stworzony z wykorzystaniem SFM.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)