Blender 2.79b

Strona główna Windows Grafika Modelowanie 3D
Pobierz program
zabezpiecz pobieranie Asystent może proponować instalację ofert reklamowych, na które nie musisz wyrażać zgody w celu pobrania programu. Możesz też użyć linków bezpośrednich bez asystenta (przycisk obok). W przypadku omyłkowej instalacji niechcianego oprogramowania polecamy skorzystanie z naszego poradnika.

Blender jest bezpłatnym narzędziem do tworzenia grafiki trójwymiarowej, zarówno statycznej, jak i animacji. Jest narzędziem niezwykłym, z jednej strony minimalne rozmiary i dostępność za darmo, a z drugiej autentyczna konkurencyjność do takich pakietów jak 3DS MAX.

Dzięki tej aplikacji, zabawa w 3D dostępna jest również dla osób dysponujących słabszym sprzętem. Blender oferuje naprawdę potężne możliwości, które nie sposób tutaj opisać (na łamach portalu znajduje się artykuł poświęcony tej aplikacji). Pierwszy kontakt z programem może wywołać jednak lekki szok gdyż interfejs użytkownika jest wysoce niestandardowy. Warto jednak nie załamywać rąk, praca równolegle z myszą i klawiaturą (nie jest to konieczne) jest naprawdę efektywna po osiągnięciu wprawy.

Zaletą pakietu jest jego uniwersalność. Blender wyposażony został w narzędzia do modelowania 3d, renderingu oraz animacji. Program umożliwia tworzenie gier oraz aplikacji 3D. Dzięki dużej popularności w naszym kraju, można znaleźć sporo materiałów na jego temat dostępnych w języku polskim co nie jest również bez znaczenia...

© dobreprogramy

Recenzje użytkowników

To samo co u większości, czyli wieloplatformowość, wielozadaniowość, cena (jej brak), program jest open-source oraz ma duże wsparcie społeczności.
Nie do końca jest to dla mnie minusem, ale ma inny interfejs niż inne programy. Trudno się do niego przyzwyczaić, ale potem szybko się pracuje.
ocena użytkownika

Program ten jest obecnie wręcz ikoną open-source. Jest wielozadaniowy, jeśli za to chodzi o jego dostępność i cenę jest niezastąpiony. Może wprowadzić początkujących do animacji i modelowania 3D, może być też wykorzystywany przez profesjonalistów, a profesjonalne prace zrobione w Blenderze nie odbiegają jakością od prac stworzonych w konkurencyjnych, drogich odpowiednikach takich jak Cinema 4D, 3DS Max i Maya. Sam może nie jestem profesjonalistą w modelowaniu i animacji 3D, ale dzięki masie tutoriali i wsparciu społeczności potrafię w tym programie zrobić coraz więcej coraz szybciej, a same prace zaczynają być coraz ładniejsze i przypominające bardziej prace profesjonalisty. Mogę więc, mimo wszystko, mimo interfejsu, polecić ten program początkującym. Po pewnym czasie interfejs programu właściwie staje się przyjemnością w korzystaniu, bo łączy modelowanie klawiaturą i myszką. Przez to że program jest open-source każdy może go edytować. Może ja sam tego nie zrobię, bo na razie nie umiem dobrze programować, ale można zauważyć bardzo dużą ilość pluginów do Blendera, poza tym dostępność kodu odbija się też na szybkość rozwoju programu i na jego multiplatformowość (jest dostępny na praktycznie wszystko, ciekawe kiedy ktoś go uruchomi na Apple Watchu i PS4). Co do wielozadaniowości to nie można zaprzeczyć - znajdzie zastosowanie praktycznie we wszystkim co ma związek z grafiką - modelowanie, robienie animacji (nawet w 2D, mimo że ten program jest do 3D), edytowanie filmów, dodawanie efektów specjalnych i post-processing, a nawet edytowanie tekstur i tworzenie gier.

Jedyne wady jakie znalazłem w tym programie to lekkie miganie widoku 3D w Ubuntu w środowisku Unity oraz występujący czasem w dużych ilościach szum w renderowaniu przy użyciu Cycles Renderer (czasami szum można spotkać nawet przy większym samplingu). Są jednak poradniki mówiące o tym jak sobie z tym poradzić.

19.04.2016 22:43 | Recenzja do wersji 2.77a
Możliwość używania skryptów w Pythonie, licencja, wieloplatformowość
Ograniczenia architektoniczne: problem z wykorzystaniem więcej niż 64 GB RAM, brakuje obsługi renderowania rozproszonego
ocena użytkownika

Blender to bardzo funkcjonalny program jak mało który. Jego funkcje można rozszerzać i automatyzować dzięki interpreterowi Pythona. Gotowy projekt można renderować w konsoli: można wrzucić pliki na serwer i uruchomić renderowanie w trybie wsadowym. Ciekawą możliwością jest tworzenie gier.
Na procesorach x64 jest problem, jeśli projekt do renderowania wymaga ponad 64 GB RAM. Po części wynika to z architektury na jakiej jest uruchomiony, ale Maya jakoś ten problem obchodzi. Brakuje też renderowania na superkomputerze przez MPI i po sieci. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ktoś zmodyfikował kod źródłowy w celu dodania obsługi wspomnianych funkcji. Już dziś można w internecie znaleźć sporo kompilacji dostosowanych do konkretnych wymagań albo z dodatkową funkcjonalnością.

19.01.2016 14:30 | Recenzja do wersji 2.76b