reklama

Blender 2.79b

Strona główna Windows Grafika Modelowanie 3D
Pobierz program
zabezpiecz pobieranie Asystent może proponować instalację ofert reklamowych, na które nie musisz wyrażać zgody w celu pobrania programu. Możesz też użyć linków bezpośrednich bez asystenta (przycisk obok). W przypadku omyłkowej instalacji niechcianego oprogramowania polecamy skorzystanie z naszego poradnika.

Blender jest bezpłatnym narzędziem do tworzenia grafiki trójwymiarowej, zarówno statycznej, jak i animacji. Jest narzędziem niezwykłym, z jednej strony minimalne rozmiary i dostępność za darmo, a z drugiej autentyczna konkurencyjność do takich pakietów jak 3DS MAX.

Dzięki tej aplikacji, zabawa w 3D dostępna jest również dla osób dysponujących słabszym sprzętem. Blender oferuje naprawdę potężne możliwości, które nie sposób tutaj opisać (na łamach portalu znajduje się artykuł poświęcony tej aplikacji). Pierwszy kontakt z programem może wywołać jednak lekki szok gdyż interfejs użytkownika jest wysoce niestandardowy. Warto jednak nie załamywać rąk, praca równolegle z myszą i klawiaturą (nie jest to konieczne) jest naprawdę efektywna po osiągnięciu wprawy.

Zaletą pakietu jest jego uniwersalność. Blender wyposażony został w narzędzia do modelowania 3d, renderingu oraz animacji. Program umożliwia tworzenie gier oraz aplikacji 3D. Dzięki dużej popularności w naszym kraju, można znaleźć sporo materiałów na jego temat dostępnych w języku polskim co nie jest również bez znaczenia...

© dobreprogramy
reklama

Recenzje użytkowników

To samo co u większości, czyli wieloplatformowość, wielozadaniowość, cena (jej brak), program jest open-source oraz ma duże wsparcie społeczności.
Nie do końca jest to dla mnie minusem, ale ma inny interfejs niż inne programy. Trudno się do niego przyzwyczaić, ale potem szybko się pracuje.
ocena użytkownika

Program ten jest obecnie wręcz ikoną open-source. Jest wielozadaniowy, jeśli za to chodzi o jego dostępność i cenę jest niezastąpiony. Może wprowadzić początkujących do animacji i modelowania 3D, może być też wykorzystywany przez profesjonalistów, a profesjonalne prace zrobione w Blenderze nie odbiegają jakością od prac stworzonych w konkurencyjnych, drogich odpowiednikach takich jak Cinema 4D, 3DS Max i Maya. Sam może nie jestem profesjonalistą w modelowaniu i animacji 3D, ale dzięki masie tutoriali i wsparciu społeczności potrafię w tym programie zrobić coraz więcej coraz szybciej, a same prace zaczynają być coraz ładniejsze i przypominające bardziej prace profesjonalisty. Mogę więc, mimo wszystko, mimo interfejsu, polecić ten program początkującym. Po pewnym czasie interfejs programu właściwie staje się przyjemnością w korzystaniu, bo łączy modelowanie klawiaturą i myszką. Przez to że program jest open-source każdy może go edytować. Może ja sam tego nie zrobię, bo na razie nie umiem dobrze programować, ale można zauważyć bardzo dużą ilość pluginów do Blendera, poza tym dostępność kodu odbija się też na szybkość rozwoju programu i na jego multiplatformowość (jest dostępny na praktycznie wszystko, ciekawe kiedy ktoś go uruchomi na Apple Watchu i PS4). Co do wielozadaniowości to nie można zaprzeczyć - znajdzie zastosowanie praktycznie we wszystkim co ma związek z grafiką - modelowanie, robienie animacji (nawet w 2D, mimo że ten program jest do 3D), edytowanie filmów, dodawanie efektów specjalnych i post-processing, a nawet edytowanie tekstur i tworzenie gier.

Jedyne wady jakie znalazłem w tym programie to lekkie miganie widoku 3D w Ubuntu w środowisku Unity oraz występujący czasem w dużych ilościach szum w renderowaniu przy użyciu Cycles Renderer (czasami szum można spotkać nawet przy większym samplingu). Są jednak poradniki mówiące o tym jak sobie z tym poradzić.

19.04.2016 22:43 | Recenzja do wersji 2.77a
Możliwość używania skryptów w Pythonie, licencja, wieloplatformowość
Ograniczenia architektoniczne: problem z wykorzystaniem więcej niż 64 GB RAM, brakuje obsługi renderowania rozproszonego
ocena użytkownika

Blender to bardzo funkcjonalny program jak mało który. Jego funkcje można rozszerzać i automatyzować dzięki interpreterowi Pythona. Gotowy projekt można renderować w konsoli: można wrzucić pliki na serwer i uruchomić renderowanie w trybie wsadowym. Ciekawą możliwością jest tworzenie gier.
Na procesorach x64 jest problem, jeśli projekt do renderowania wymaga ponad 64 GB RAM. Po części wynika to z architektury na jakiej jest uruchomiony, ale Maya jakoś ten problem obchodzi. Brakuje też renderowania na superkomputerze przez MPI i po sieci. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ktoś zmodyfikował kod źródłowy w celu dodania obsługi wspomnianych funkcji. Już dziś można w internecie znaleźć sporo kompilacji dostosowanych do konkretnych wymagań albo z dodatkową funkcjonalnością.

19.01.2016 14:30 | Recenzja do wersji 2.76b
reklama

Komentarze

0 nowych
Deliryk   12 #503 07.03.2018 08:43

@gooorylan1: Taka drobna sugestia - bardzo dobrze sprawdza się w tutorialach włączenie addona screencast, czyli wyświetlającego aktualnie używane klawisze. To widzom zwykle więcej mówi o tym co robi autor niż jego słowa. ;-)

Deliryk   12 #502 07.03.2018 08:34

@MarekVite (niezalogowany): http://polskikursblendera.pl/
Trochę tych tutków po polsku jest.

  #501 04.03.2018 15:26

Zobaczcie jak łatwo zrobić animację domino w Blenderze: http://slicker.me/blender/efekt_domino.htm
- tylko 10 linijek Pythona

gooorylan1   6 #500 31.01.2018 01:37

@MarekVite (niezalogowany): nie,nie mam kompleksu niższości,nie o to chodzi,jest mnóstwo ludzi: Polaków i anglików,którzy muszą te programy zrozumieć,poza tym,pare osób pochodzenia Polskiego narzekało na moją wymowę,teraz używam mikrofonu pojemnościowego audio technica At2020 USB+ - ale i tak niektórzy mi zarzucają,że niewyraźnie mówie - to jest główny powód,dla którego,wole tutoriale publikować w języku angielskim.

gooorylan1   6 #499 07.01.2018 15:46

@MarekVite (niezalogowany): Marek Vite - chodzi o to,że nie wszyscy rozumią język Polski czy Angielski,ja publikuje w 2 językach,bo taki Angol,będzie słyszał tylko moje bełkotanie,może coś podłapie,my znami język angielski,przynajmniej większość z nas,oni języka Polskiego nie znają,tylko niektórzy pare słówek znają,mam kolegów w mojej pracy w Angli,co pamiętają parę polskich słów i to wszystko.

gooorylan1   6 #498 07.01.2018 04:30

@MarekVite (niezalogowany): dobrze,zrobie tutoriale w języku Polskim

  #497 05.01.2018 00:12

@gooorylan1: Człowiku jedno jest pewne, zarabiasz na Reklamach, OK. Angielski do bani. W oryginalnym ang. jest masa tutorjali i na wyższym wtajemniczeniu. Brakuje powyższych dla rodaków !!!. Jeśli masz jakikolwiek dyplom, wiesz gdzie leżą fundusze. Zrób to dla rodaków a nie dla Anglosasów. Czy ty masz komplex niższości zaszczepiony przez rodziców ? -)

  #496 01.01.2018 17:34

Po za tym Blender ma też swój silnik gry. Tzn. modelując możesz od razu obiektowi nadać fizykę logikę, i uruchomić to jako gra. Oczywiście ustępuje takim silnikom jak Unity czy Unreal, ale na początek nauki to wystarczy w zupełności. Mało jest materiałów w polskim internecie traktujących o Blender Game Engine, ale istnieje polska strona, skupiająca fanów BGE : http://troman.pl

gooorylan1   6 #495 30.10.2017 00:39

nadal modeluje w Blenderze i 3ds maxie,tyle,że ostatnio naprawde fajne rzeczy stworzyłem w darmowym Blenderze,nawet cycles render mnie zaskoczył swoimi ogromnymi możliwościami,nawet wewnętrzne oświetlenie da się zrobić przy użyciu cycles silnika.

gooorylan1   6 #494 30.10.2017 00:38

nadal modeluje w Blenderze i 3ds maxie,tyle,że ostatnio naprawde fajne rzeczy stworzyłem w darmowym Blenderze,nawet cycles render mnie zaskoczył swoimi ogromnymi możliwościami,nawet wewnętrzne oświetlenie da się zrobić przy użyciu cycles silnika.

gooorylan1   6 #493 30.10.2017 00:34

mój ulubiony program,dużo rzeczy w nim stworzyłem,zapraszam do moich wideo tutoriali 3D na mój kanał youtube:

https://www.youtube.com/channel/UCjITDPygq0D3Ed_R3Z_YDQw/videos

Color Mint   10 #492 25.09.2017 16:26

Dla chcących rozpocząć z Blenderem a nie mogących z powodu odmiennego interfejsu, polecam https://www.bforartists.de/ Jest to Bledner ale z interfejsem, który obsługą bardziej przypomina klasyczne programy pod Windows Dobre na start, żeby się przełamać. Potem można już przejść na klasycznego Blendera, bo człowiek zaczyna łapać o co chodzi.

  #491 24.09.2017 12:54

nie umiem blendować.

  #490 15.03.2017 01:48

@Anonim (niezalogowany): tu masz słuszność brachu. Wer. B przemycała niebezpieczny kod "DNA" . Pogram zablokowały Służby Bezpieczeństwa !. - )

  #489 08.02.2017 15:45

wersja b chyba jest wycofana bo linki przestały działać a na stronie jest tylko a

  #488 27.10.2016 19:04

@madus: dzięki

madus   6 #487 30.09.2016 21:46

Tym którym po uruchomieniu Blendera wyskakuje błąd, że nie znaleziono SDL2.dll można go pobrać stąd http://dlldir.com/wp-content/uploads/2016/02/sdl2.zip

Autor edytował komentarz w dniu: 30.09.2016 21:47
gooorylan1   6 #486 04.09.2016 21:27

już wyszła wersja blender 2.79 - ta wersja ma dużo nowośći,shadow catcher,denoiser, Cycles render też jest lepiej zooptymalizowany,czekam teraz na wersje 2.80 - ta będzie miała silnik renbderujący w czasie rzeczywistym Eevee
- tu link: https://code.blender.org/2017/03/eevee-roadmap/

Autor edytował komentarz w dniu: 30.10.2017 00:36
Shaki81 MODERATOR BLOGA  39 #485 01.08.2016 22:23

No kurcze o wyższości Windowsa na Linuxem (bądź odwrotnie) wiele już napisano, ale wasze komentarze biją wszystko na głowę. Dla mnie program bezkonkurencyjny.

  #484 31.07.2016 13:47

@gooorylan1: ty stary spaner jesteś. nie spamuj tu już.

reklama