Facebook pozwał twórców szkodliwych aplikacji. Tego jeszcze nie było!

Strona główna Aktualności
Facebook pozwał twórców szkodliwych aplikacji. Tego jeszcze nie było!
Facebook pozwał twórców szkodliwych aplikacji. Tego jeszcze nie było!

O autorze

Facebook podjął bezprecedensowe działanie w obronie swoich interesów. Prawnicy Facebooka złożyli pozew przeciwko firmom, tworzącym złośliwe aplikacje. Wszystkie łączy to, że bez wiedzy użytkownika klikały w odnośniki do reklam Facebooka.

Facebook przygotował pozew, gdyż takie aplikacje narażają na straty reklamodawców i inwestorów oraz samego Facebooka. Użytkownik jest przekonany, że ściągnął użyteczne narzędzie, a tak naprawdę jego smartfon zamienia się w maszynkę do generowania klików i przynosi zyski tylko oszustom.

Mnóstwo aplikacji oszukuje Facebooka

Tego typu złośliwych aplikacji w sklepie Play jest mnóstwo. Według statystyk Lukasa Stefanko, analityka zagrożeń w ESET, tylko w zeszłym miesiącu użytkownicy pobrali fałszywe aplikacje ponad 32 miliony razy!

Dwie firmy, jedna z Singapuru, druga z Hongkongu, stworzyły aplikacje, które bez wiedzy użytkowników i w niewidoczny dla nich sposób automatycznie „klikały” w reklamy zamieszczane na Facebooku. Lukas Stefanko twierdzi, że udostępniane w sklepie Google autorstwa LionMobi i JediMobi zostały pobrane w sumie ponad 217 milionów razy, generując gigantyczny zarobek dla twórców aplikacji i straty reklamodawców.

Oskarżeni programiści wykorzystali ogromną bazę użytkowników swoich aplikacji, dodając na pewnym etapie możliwość automatycznego klikania w reklamy Facebooka, zwiększając w ten sposób swój zarobek. Takie programy bez wiedzy użytkowników generują zyski cyberprzestępcom i drenują baterię
– podkreślił Lukas Stefanko.

Jak zauważa Stefanko, złośliwe lub niechciane aplikacje, zawierają często ukryte reklamy lub generują ich wyświetlenia. Potwierdzają to zebrane statystyki dotyczące liczby fałszywych i złośliwych aplikacji w Sklepie Play wykrytych w lipcu tego roku.

Najwięcej, bo w sumie ponad 20 milionów instalacji, miały programy, których działanie bazowało na zwiększaniu dochodów reklamowych ich twórców (HiddenAd oraz AdFraud). Na drugim miejscu niechlubnego rankingu znalazły się aplikacje, które wyłudzają dane i pieniądze użytkowników, nakłaniając ich do wykupienia fałszywych subskrypcji (Subscription scam).

Jak nie dać się oszukać?

Aplikacje stworzone przez LionMobi i JediMobi zostały wycofane ze Sklepu Play, a wszyscy reklamodawcy, którzy ponieśli straty z powodu fałszywych programów, otrzymali zwrot wydatków od Facebooka.

Takich sytuacji może być o wiele więcej. Dlatego zwracaj uwagę na aplikacje, które instalujesz. Te, które bez twojej wiedzy klikają w reklamy, najlepiej się kamuflują.

Ze sporym prawdopodobieństwem możesz sam zidentyfikować taką aplikację. W ustawieniach swojego smartfonu zajrzyj do sekcji „Użycie danych”. Jeśli aplikacja zużywa ich podejrzanie dużo, jest spora szansa, że w tle ściąga kolejne reklamy.

Takie aplikacje najlepiej od razu usunąć.

© dobreprogramy