Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Historia technologii mobilnej - Microsoft

Dziś opiszę historię Microsoftu z technologią mobilną.

1. PC do kieszeni?(1989-1992)

Pierwszym „kieszonkowym” komputerem zgodnym z IBM PC i wyposażonym w system DIP DOS był Atari Portfolio w 1989 roku. Po debiucie Atari zaczęły pojawiać się inne urządzenia takie jak Poqet PC z 1989 roku oraz HP 95LX z 1991 roku.

Mimo, że Atari Portfolio i Poqet PC są rówieśnikami, silniejszym i bardziej funkcjonalnym był Poqet PC. Posiadał on pełnoprawny system MS-DOS w wersji 3.3 gdzie Atari Portfolio tylko DIP DOS 2.11 (system kompatybilny z niektórymi funkcjami MS-DOS 3.30)

r   e   k   l   a   m   a

Poqet PC był wyposażony w procesor 80C88 o częstotliwości 7 MHz, 640 KB SRAM, wyświetlacz DSTN (bez podświetlenia) potrafiący wyświetlić 80x25 znaków (640x200). Posiadał wymiary 220 x 110 x 25 mm.

2. Powstawanie Windows CE (1992-1996)

Pomysły by stworzyć system tylko dla komputerów przenośnych powstawały od 1990 roku w firmie Microsoft. W 1992 roku postanowiono rozpocząć projekt WinPad. Niestety ambitne plany zostały „uziemione” przez niewystarczająco silne procesory (CPU), pamięci operacyjne (RAM, ROM), niedoskonałe ekrany dotykowe oraz drogie akumulatory które nie były w stanie utrzymać urządzenia wystarczająco długo włączonego. Projekt został zawieszony w 1994 roku.

Microsoft rozwijał równolegle projekt Pulsar który miał na celu stworzenie „nowoczesnego pagera”, ale został zawieszony z podobnych powodów co WinPad

W grudniu 1994 roku zawieszone projekty WinPad i Pulsar zostały połączone w jedną grupę o nazwie Pegasus której wynikiem był w 1996 roku Windows CE 1.0.

3. Windows CE / Windows Embedded Compact 7 (1996-2011)

Nie pomylę się jeśli stwierdzę, że projekt Windows CE (od wersji siódmej nazywa się Windows Embedded Compact 7) jest najdłużej rozwijanym systemem mobilnym Microsoftu. Jądro Windows CE jest wykorzystywane prawie w każdym dotychczas wydanym mobilnym systemie Microsoftu (nawet w niesławnym projekcie KIN)

System jest bardzo podobny do swoich większych odpowiednników takich jak Windows XP czy Windows 7 i jest głównie wykorzystywany w urządzeniach typu PNA używanych w nawigacji (wcześniej w Handheld PC). Wspiera procesory o architekturze x86, MIPS, ARM, (SuperH do wersji 6.0 R2)

4. Handheld PC (1997-2002)

Pierwszymi urządzeniami wykorzystującymi Windows CE 1.0 był MobilePRO NEC 200 i Casio A-10 wydane w I połowie 1997 roku. Casio A-10 posiadało procesor SH3 44 MHz, 2 MB RAM i 4 MB ROM oraz ekran o rozdzielczości 240x320 pozwalający wyświetlić 4 odcienie szarości.

Firma Hewlett-Packard (HP) wyznaczyła wówczas nowy standard rozdzielczości ekranów – 640x240 nazwany HVGA (Half-VGA – Pół-VGA).

Bardzo dobry Handheld PC zrobiło HP w 2000 roku wydając Jornadę 720. Urządzenie posiadało ekran dotykowy o rozdzielczości 640x240 pozwalający wyświetlić 64 tyś. kolorów i przekątnej 6”. HP zrezygnowało wówczas z architektury procesora SH3 na StrongARM o taktowaniu 206MHz. Jornada 720 posiadała 32 MB pamięci ROM i RAM, system operacyjny Windows CE 3.0, slot PCMCIA, modem 56 kb/s, czytnik kart CF oraz Smart Card.

Pomimo dużych możliwości stopniowo przestały się ukazywać urządzenia (ostatni Jornada 728) ze względu na wymiary, wagę oraz krótki czas działania baterii.

5. Pocket PC (2000-2002)

19 kwietnia 2000 roku została zaprezentowana nowa platforma o nazwie Pocket PC 2000 bazująca na Windows CE 3.0. Microsoft postanowił umożliwić korzystanie z funkcji telefonu wydając specjalną edycję - Pocket PC 2000 Phone Edition. System był stylizowany na wersjach znanych z PC (Windows 98, Me, 2000). Ze względu na brak standardu architektury procesora, PPC został wydany w SH-3 , MIPS i ARM .

Pocket PC 2002 miał premierę w październiku 2001 roku. Podobnie jak Pocket PC 2000 bazował na Windows CE 3.0. Po raz pierwszy pojawiła się odmiana systemu dla Smartphon’ów czyli urządzeń nie posiadających ekranu dotykowego.

6. Windows Mobile (2002-2011)

Pierwszym systemem wydany pod nową marką Windows Mobile był system Windows Mobile 2003 mający premierę 23 czerwca 2003 roku. Bazował na Windows Ce 4.2 jak jego następca czyli Windows Mobile 2003 Second Edition. Były to ostatnie wersje systemu pozwalające na robienie kopii zapasowych i przywracania systemu przez program do synchronizacji o nazwie ActiveSync.

W miarę upływu czasu pojawiały się nowe systemy mobilne od Microsoftu takie jak Windows Mobile 5, 6.0, 6.1, 6.5 oraz 6.5.x. Różniły się głównie stabilnością, szybkością działania, programami dodawanymi jako wbudowane, wersją jądra CE oraz sterownikami.

W dalszym ciągu są wydawane nowe buildy systemu WM 6.5 i 6.5.x i udostępniane w Internecie.

Dostępne są trzy wersje systemu Windows Mobile dla różnych urządzeń:
-Windows Mobile Professional – Wersja na urządzenia z ekranami dotykowymi
-Windows Mobile Standard - Wersja na urządzenia bez ekranu dotykowego
-Windows Mobile Classic - Wersja na urządzenia z ekranami dotykowymi bez funkcji telefonu

Wszystkie wersje systemu posiadały domyślnie zainstalowane oprogramowanie dodatkowe takie jak Internet Explorer, MSN, Pakiet Office, Remote Desktop (Pulpit zdalny), kilka gier oraz dodatkowe oprogramowanie pomagające w pracy z urządzeniem.

System był bardzo otwarty na modyfikacje samego systemu jak i instalacje oprogramowania co udowadniają takie projekty jak Wktask i Wisbar czy polski projekt Łindołsookiękowywszczowież

Rewolucyjnym urządzeniem jak na 2004 rok był HTC Blue Angel znany również pod nazwami takimi jak O2 XDA IIs, Orange SPV M2000, Dopod 700, Qtek 9090, T-Mobile MDA III, Siemens SX66, i-mate PDA2k, Vodafone VPx, Verizon XV6600 (Harrier), Sprint PPC-6601 (Harrier). Tak duża liczba nazw urządzenia wynikała z brandowania telefonu przez operatorów sieci komórkowych.

Blue Angel był najmocniejszym sprzętem typu PDA na rynku przez kilka lat, oto jego specyfikacja:
Procesor: Intel(R) XScale PXA263 400 MHz CPU
Pamięć: RAM 128 MB, ROM 96 MB
Ekran: 3.5 calowy o rozdzielczości 240x320 (QVGA)
Standardowa bateria: 1490mAh
Sloty dla kart pamięci: SDIO/MMC
Komunikacja (w zależności od modelu): GSM/GPRS lub CDMA , Wi-Fi 802.11b, IrDA oraz Bluetooth

Urządzenie zgromadziło rzeszę wiernych fanów, dzięki którym na urządzenie są w dalszym ciągu gotowane ROM’y z najnowszym WM czy Androidem. Było to pierwsze urządzenie skupiające wokół siebie prawie wszystkich fanów technologii mobilnych.

7. UMPC (2006-2011)

UMPC (Ultra Mobile PC) wywodzi się z projektu Origami tworzonego przez firmę Microsoft i Intel. Projekt zakładał stworzenie małego, mobilnego komputera posiadającego ekran dotykowy. Może być wyposażony w dowolny system pisany pod architekturę procesorów x86 (32 bitowe).

Jednym z pierwszych urządzeń typu UMPC był Samsung Q1 który trafił do sprzedaży w 2006 roku. Był wyposażony w procesor Intel Celeron-M 900Mhz, 512 MB RAM, 7 calowy ekran o rozdzielczości 800x480, dysk o pojemności 40GB i zintegrowaną kartę graficzną INTEL GMA 900. W późniejszym okresie zaczęło pojawiać się coraz więcej tego typu urządzeń.

Niestety rynek nie odniósł oczekiwanego sukcesu. Urządzenia są dalej wydawane lecz rynek UMPC bardzo ucierpiał wskutek sukcesu tabletów o architekturze procesora ARM.

8. Windows Phone 7 (11.10.2010-2011)

Windows Phone 7 został napisany „na nowo” przez co całkowicie odcina się od WM oraz bazuje na jądrze Windows CE 7. Został stworzony specjalnie z myślą o ekranach pojemnościowych obsługiwanych palcem.

System jest mocno zintegrowany z usługami Windows Live, Xbox Live, Zune oraz wyszukiwarką Bing.

Dostęp do aplikacji odbywa się poprzez nowoczesny interfejs o nazwie Metro który opiera się na 2 kolumnach kafelków które możemy edytować, dodawać i usuwać.

Dodam iż w chwili pisania artykułu w Marketplace dla WP7 znajduje się ponad 11,5 tysiąca aplikacji

9. Podsumowanie

Historia pokazuje bardzo duże rozwarstwienie projektów mobilnych w Microsofcie oraz mały nakład na reklamy produktu co zmienia dopiero Windows Phone 7 który ma aspiracje by stanąć na czołówce systemów mobilnych.

Wiele ludzi jednak ignoruje funkcje jaką spełnił i dalej spełnia Microsoft w rozwoju technologii mobilnych widząc tylko wpadki giganta z Redmond lub postrzegając Microsoft jako uosobienie zła.

 

windows urządzenia mobilne inne

Komentarze