Alior Bank wydał komunikat. Dotyczy wszystkich klientów
Alior Bank ostrzega klientów przed oszustami, którzy mogą podszywać się pod bankowców. Wykorzystując logo Alior Banku, wysyłają do klientów fałszywe wiadomości e-mail i kierują na spreparowane strony internetowe, udające bankowość elektroniczną.
Alior Bank opublikował ostrzeżenie z przykładami, w którym zwraca uwagę na nasilającą się liczbę ataków phishingowych. Oszuści wykorzystują logo Alior Banku i podszywają się pod bankowców w wiadomościach e-mail, deklarując na przykład konieczność zaktualizowania danych klienta pod podanym linkiem. Łącze prowadzi do fałszywej strony Alior Banku, gdzie wyłudzane są dane logowania.
W przykładach opublikowanych przez Alior Bank, próbę oszustwa można stosunkowo łatwo rozpoznać. Wiadomości e-mail wysyłane są z adresów, które nawet nie próbują przypominać autentycznych maili Alior Banku, a strona bankowości prezentowana jest w nienaturalnych kolorach. Dodatkowo również ma adres, który nie pozostawia złudzeń, że z prawdziwą domeną banku nie ma najmniejszego związku.
Jeśli odbiorca wiadomości e-mail nie zorientuje się mimo to, że komunikat jest fałszywy i kliknie link w treści, trafi na fałszywy formularz logowania do bankowości. W ten sposób login i hasło, które wpisze w podane pola (warto zauważyć, że będzie wymagane podanie pełnego hasła, a w przypadku Alior Banku - nie powinno), trafią bezpośrednio na ręce atakujących. Wówczas to oni spróbują zalogować się na autentyczne konto ofiary i docelowo wyprowadzić środki z konta bankowego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Alior Bank przypomina klientom, by nie działali pod presją czasu i uważnie analizowali wszystkie wezwania tego typu, które otrzymają. Bank przypomina, aby:
- sprawdzać, czy podczas logowania znajduje się na odpowiedniej stronie,
- zwracać uwagę na wszystkie treści na danej stronie,
- nie otwierać załączników i linków z podejrzanych wiadomości e-mail,
- weryfikować, dokąd prowadzi link przed jego kliknięciem (najechanie na odnośnik ujawnia docelową stronę - np. w Google Chrome w lewym dolnym rogu ekranu),
- nie podawać wrażliwych danych na niezaufanych stronach.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl