CBZC podało 11 zasad bezpieczeństwa. Każdy powinien je znać

CBZC podało 11 zasad bezpieczeństwa. Każdy powinien je znać28.02.2023 13:07
Strona CBZC
Źródło zdjęć: © dobreprogramy.pl | Oskar Ziomek

Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości podało 11 zasad, których trzeba przestrzegać, aby bezpiecznie kupować w internecie. To reguły, które uwzględniają środki zapobiegawcze względem stosowanych dziś metod oszustów działających na terenie Polski.

Apel CBZC dotyczący bezpieczeństwa w sklepach internetowych nie bez przyczyny pojawia się w tym momencie. Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości informuje bowiem o zatrzymaniu dwóch mężczyzn w wieku 31 i 68 lat, którzy prowadzili oszukańczą działalność w sieci, w wyniku której 7 osób straciło łącznie 77 tys. złotych. Mężczyźni wystawiali w internecie fałszywe ogłoszenia wynajmu samochodów, tablic ogłoszeniowych i sprzedaży papieru.

Przy tej okazji CBZC przedstawiło 11 zasad dla kupujących w sieci, których przestrzeganie może pomóc uniknąć podobnych problemów. Na co dzień można bowiem trafić na liczne przypadki manipulacji - choćby przez WhatsAppa, którego upodobali sobie fałszywi kupujący, by kusić nieświadomych sprzedających możliwością "odbioru pieniędzy" po kliknięciu fałszywego linku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić notebook Predator Helios 300 z trójwymiarowym ekranem Spatial Labs?

11 zasad bezpieczeństwa CBZC

Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości wylicza zasady, których przestrzeganie pomoże zachować bezpieczeństwo podczas robienia internetowych zakupów. Chcąc bezpiecznie kupować należy przede wszystkim:

  1. Weryfikować sprzedawcę, czytając w sieci negatywne komentarze i opinie - jest to możliwe zarówno w serwisach aukcyjnych, jak i na własną rękę w wyszukiwarce Google czy na Facebooku,
  2. Upewniać się, czy dany rachunek bankowy rzeczywiście należy do oczekiwanego odbiorcy - oszuści mogą próbować podmienić dane do przelewu na różnych etapach transakcji,
  3. Uważnie czytać regulaminy sklepów - mimo że wydaje się to "stratą czasu", zaakceptowanie regulaminu wiąże się z potwierdzeniem znajomości jego zapisów, a tam mogą się znaleźć niespodziewane niuanse,
  4. Przekazywać tylko niezbędne dane do realizacji płatności i dostawy towaru - żądanie większej liczby danych powinno zapalać "czerwoną lampkę" i skłaniać do dociekliwości, dlaczego sprzedawca ich oczekuje,
  5. Zwracać uwagę na ewentualne przekierowania - jeśli podczas płatności pojawi się błąd, użytkownik może zostać nieświadomie odesłany do fałszywej strony z prośbą o ponowienie płatności,
  6. Być wyczulonym na komunikaty o niedopłacie - to może być próba oszustwa, zwłaszcza gdy chodzi o SMS o rzekomym braku opłaty za paczkę,
  7. Wybierać bezpieczne platformy płatności - tu warto rozważyć dostępność procedury reklamacyjnej chargeback, która pozwala odzyskać pieniądze zapłacone kartą, w przypadku gdy usługa nie zostanie prawidłowo zrealizowana,
  8. Nie ujawniać informacji poufnych - chodzi m.in. o kody jednorazowe do bankowości, kody BLIK czy kody 3D Secure w przypadku płatności kartą w sieci,
  9. Czytać dokładnie treść SMS-ów z bankowości - jeśli użytkownik nieświadomie wpisał dane logowania na fałszywej stronie, kod w otrzymanym SMS-ie może służyć potwierdzeniu operacji, którą zlecili w jego imieniu oszuści, a to ostatni moment, by to wychwycić,
  10. Nie instalować oprogramowania dla "bezpieczeństwa płatności" - oszuści manipulują użytkownikami, by zmusić ich do instalacji programów do zdalnego dostępu (np. AnyDesk czy TeamViewer), co prowadzi do przejęcia komputera i danych logowania do bankowości,
  11. Nie klikać linków z niespodziewanych wiadomości e-mail oraz SMS - w ten sposób można łatwo trafić na spreparowane strony, gdzie oszuści wyłudzają dane osobowe lub wprost login i hasło do bankowości elektronicznej i dane karty płatniczej.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.