Fałszywe telefony coraz częstsze: w 2021 roku wzrost o 116 proc.

Fałszywe telefony coraz częstsze: w 2021 roku wzrost o 116 proc.30.12.2021 11:49
Smartfon z Androidem
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

T-Mobile podsumował 2021 rok pod kątem typowych oszustw telefonicznych i połączeń typu robocalls. Jak wynika ze statystyk, problem na całym świecie znacznie się nasila i w porównaniu do 2020 roku takich ataków tylko w USA odnotowano o 116 proc. więcej.

T-Mobile opublikował raport dotyczący fałszywych połączeń telefonicznych i robocalls, w którym podsumowuje pod tym kątem mijający rok. Tylko ten operator zidentyfikował lub zablokował do początku grudnia ponad 21 miliardów podobnych połączeń w USA. Jak wyliczono, to średnio ponad 700 połączeń na sekundę. Jest to też wynik o 116 procent wyższy niż w roku ubiegłym.

Takie statystyki raczej nie powinny być zaskoczeniem, zważywszy na nasilenie się robocalls także w Polsce. Temat został nagłośniony po natarczywych telefonach automatów przedstawiających ofertę instalacji fotowoltaicznych. Jak później tłumaczono, "po drugiej stronie słuchawki" nie działa automat, ale człowiek, który dobiera nagrane wypowiedzi do toku rozmowy. W praktyce jednak czasem trudno w to uwierzyć.

Skala oszustw telefonicznych w USA w 2021 roku, Źródło zdjęć: © T-Mobile
Skala oszustw telefonicznych w USA w 2021 roku
Źródło zdjęć: © T-Mobile

Przytaczany raport z USA wskazuje, że niektóre obszary Stanów Zjednoczonych atakowane są częściej niż inne. Z miesiąca na miesiąc ataków jest też coraz więcej. W styczniu 2021 roku odnotowano 1,1 mld takich prób, a w listopadzie było ich ponad dwa razy więcej.

Takie statystyki potwierdzają, że fałszywe połączenia będą pojawiać się coraz częściej i trzeba na nie uważać. W Polsce szczególnie popularne jest podszywanie się pod pracowników sektora finansowego, czyli tzw. spoofing telefoniczny. Tego rodzaju rozmowy lepiej szybko kończyć i na własną rękę sprawdzić, czy pieniądze są bezpieczne w banku. Tylko samodzielnie dzwoniąc na infolinię można mieć pewność, że połączenie zostanie nawiązane z autentycznym pracownikiem banku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.